Nekromanti Hatiska strider

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Det är inte bra!

Få dom att sluta med det! Det blir ju liksom inte så mycket spel om dom dödar varandra. Men det är klart, gillar dom att göra nya gubbar och du inte har något problem med det så låt dom fortsätta/images/icons/smile.gif.

Annars så skulle jag råda dig till att skicka "någon-som-kan-ställa-sig-emellan". Finns ju en hel del olika sådana personer. Men få dom helst att inte börja alls...

Får man fråga varför dom slåss?

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Man ger upp och går hem och hittar en ny spelgrupp som är intresserade av att spela, eftersom denna inte varkar vara det...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tyvärr brukar det vara ont om färdiga spelgrupper som längtar efter en spelledare. Det är enkelt att be folk se sig om efter nya spelkompisar, men det är lättare sagt än gjort.

Sedan kan jag påpeka att man inte bör blanda ihop spelare och rollpersoner. Douggie fick det att låta som spelarna i hans spelgrupp slaktade varandra. Är det verkligen så så är det förstås ganska allvarligt...ring polisen...

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Haft det problemet

Hade för rätt länge sedan problem med två spelare i min spelargrupp som alltid höll på att bråka med varandra. En var riddare och kallade den andre för slödder. Den andra var typ högre underklass och tjuv och kallade riddaren för snobb. Sedan höll de på att börja slåss. Jag lyckades dock hålla dem isär.

Det är aldrig roligt om spelarna börjar motverka varandra. Det är ju tänkt att de ska sammarbeta för att klara av äventyret. Inte lätt som SL att hindra två spelare som verkligen vill döda varandra från att göra det, tyvärr...

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:yellow]Din fackla i natten</font color=yellow>
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Haft det problemet

Själv tycker jag att visst bråk inom gruppen kan vara givande för spelet, så länge det ligger på en nivå där inga handgripligheter förekommer.

Minns ett scenario där en flickas konservativa far och hennes eldiga nysocialistiska pojkvän var tvugna att spela sida vid sida. De kunde inte döda varandra (då skulle hon antagligen döda DEM) men gud vad de käbblade.

Börjar de döda varandra så blanda in lagen. Sätt en press på dem att de måste överleva allihop, eller i alla fall att det är oacceptabelt att döda varandra. De flesta världar har väl lagar och liknande att sätta in?

Att döda någon är ju trots allt ganska drastiskt.

//Vavva - som har svårt att döda myggor men är villig att försöka med människor ibland
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,320
Location
Helsingborg
Lutar sig tillbaka och ser lugnt på?

Vår (fd) SL i Shadowrun skulle spelleda drygt 10 pers. och delade in oss i två grupper, den "erfarna" och de nya som aldrig spelat spelet förut. Han hade tänkt att vi skulle åt samma mål, mötas på vägen och samarbeta men när vi träffades å utbröt det en eldstrid mitt på gatan mellan dels de två grupperna och dels dels vårt mål.

Ibland går det inte att undvika. Ofta (mer nu på senare tid) så börjar RP:na i vår spelgrupp slåss med vapen när de inte delar samma moraliska åsikter, typ om man ska döda en varelse el. inte.

Jag själv gör inget åt det som SL. Om båda överlever så blir det bara fortsatt gruff inom RP-gänget som mest bara tar tid, visst det är rollspel, men man vill komma framåt om ni förstår vad jag menar.

En annan SL lät oss bara "glömma bort" våra gräl, ingen riktigt bra lösning.. Bra fråga annars.

/[color:green]Han</font color=green> som inte riktigt kom med ett svar
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Nu ska du inte mobba ut Patrik bara för att han slaktade mig i Fredags.
Kåre ville ju inte spela mer och jag hade ju dött i varje fall...

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
döden och annat läskigt..

Jag håller med dig...

Det är väl underbart att rollpersonerna bråkar.. Visserligen lite jobbigt när de börjar dunka på varandra....

Men om de bara slåss lite och försöker motarbeta varandra, det är bara kul, iaf om spelarna kan hantera det...

JAg har haft en rollperson som fick gruppstryk av resten av gruppen en gång.. De tänkte bara dunka lite på honom, men efter att ha blivit kastad nerför en trapp tre gånger blev han tjurig och försökte fly... då råkade han avlida lite swmått när någon försökte stoppa honom... Jag var visserligen lite kinkig över det hela, men nu tycker jag att det var rätt, jag spelade karaktären som han skulle spelas, min vänner också...


Men det hade väl varit bättre om han hade överlevt... Personligen tycker jag att iaf vi dödar alldeles för många när vi spelar... Såfort man träffar en typ som arbetar mot rollpersonerna ska han slås ihjäl. Man kan inte bara skrämma honom på flykten... Det är lite jobbigt... Nån mer än vi som upplever samma sak?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Det problemet har jag också haft..Att spelarna slåss alltså..

Det har hänt lite konstiga grejjer.... folk som brottas, folk som tejpar fast en stackare i stolen, folk som har kuddkrig ända tills Kolsyran protesterar och tar med sig läsken och chipsen upp igen (ugha...), folk som blir intejpade på toaletten (det var kul :o) )

Men ingen har försökt slå ihjäl den andra.... inte ännu iaf..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: Arabiskt ordspråk

Skulle lika gärna kunna vara ett europeiskt ordspråk. Människans natur speglar sedan i rollspelandet.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
..blir tacksam!

...du slipper nämligen komma på äventyr själv. Vi har i princip alltid motsättningar i spelgruppen, antingen att någon försöker lura de andra, eller stjäla något, eller att man bara råkar spela radikalt olika raser.

fast, det är klar, om du har hamnat på nivån "jag hugger Kharzlow i ryggen när han inte ser så jag kan ta hans magiska svärd och döda de andra i gruppen så jag kan ta deras guld"
då är du illa ute
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Lutar sig tillbaka och ser lugnt på?

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag själv gör inget åt det som SL. Om båda överlever så blir det bara fortsatt gruff inom RP-gänget som mest bara tar tid, visst det är rollspel, men man vill komma framåt om ni förstår vad jag menar.<p><hr></blockquote><p>Så länge att spelarna kan hantera situationen och inte ta alla handlingar mot sin RP personlig borde det inte vara nått problem. I de flesta fall som jag varit med om så tar spelaren det personligt. Jag har också sett spelare som bestuligt någon i gruppen, sedan när han blitt upptäckt och spelaren blir straffad så tar han det personligt...

/Honken



--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Re: döden och annat läskigt..

Såfort man träffar en typ som arbetar mot rollpersonerna ska han slås ihjäl. Man kan inte bara skrämma honom på flykten... Det är lite jobbigt... Nån mer än vi som upplever samma sak?

Håller med.... rollpersonerna kan bli rejäla massmördare efter några äventyr. Antar att det beror på att varken RP eller SLP helt enkelt inte ger sig. Kanske är det en attitydförändring hos både SL och Spelare som krävs...

Annars så har jag märkt att färdigheten "Slå medvetslös" används flitigt i vår Kult-spelargrupp... det finns inget bättre än att oskadliggöra en besvärlig fiende utan att behöva döda honom/henne. Däremot kan det nästan bli lite löjligt och likna en j-kla fantomenserie när rollpersonerna knockar den ene efter den andre /images/icons/wink.gif.

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Den magiska gränsen..

..ligger väl ändå vid att rollspelarna själva inte blir så osams IC (in charachter) att de tar med sig det även efter spelkvällen..
Visst kan det vara kul med "konspirationsäventyr", där ingen litar på någon (lite diplomacyaktigt..), särskilt med stora spelgrupper - men när man lägger ner varje spelsession med att slåss inbördes istället för att försöka spela äventyret som SL (förhoppningsvis) gjort, då kan man lika gärna lägga ner det och börja spela datorspel istället.

//MiDNiGHT.

 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: ..blir tacksam!

Så länge man håller det på "lura"-nivå så är det väl bara bra. Det är ju döskoj. Har i eon stulit enorma mängder pengar från den tjuvorganisation som våra medspelare tillhör. fast jag börjar misstänka att han snuvar mig... /images/icons/frown.gif

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Arabiskt ordspråk

Läskigt korekt det där.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 
Top