xyas said:
Recca said:
Cassius blev nattmördad vilket grönar att balsalen leder till en utgång.
Jag tror faktiskt inte på det. Dels så tror jag att det finns desinformation bland kartkunskaperna, dels så tror jag faktiskt att nattmorden är random, snarare än vald av en ulv-ekvivalent. Jag tror det än mer nu när cassius blir bannad, vic hoppar in som motvillig ersättare (antar jag i och med att han inte vill vara med ursprungligen) och åker sedan raskt ut direkt. Klart han valdes "random" av spelledaren för att minimera konsekvenserna av cassius försvinnande.
Vad får dig att tro att morden är slumpmässiga? Och om SL ”valde” att döda Cassius/Vicotnik är det väl inte så hemskt slumpmässigt? Mjä. Intressant idé, men det där argumentet var i svagaste laget, finns det enligt ditt tycke något mer som pekar på att slump avgör dödsfallen? Och vi har väl ännu inget som direkt pekar på att kartinformationen är felaktig? Att ta reda på det är ju dock ganska enkelt, men potentiellt farligt:
Tyr said:
Med tre ulvar har vi 3 rundor.
Med två ulvar har vi 5 rundor.
Med en ulv har vi 7 rundor.
Att knata in i Hallen kan kosta oss i värsta fall två drag, vilket gör att vi (troligen) förlorar spelet om vi har tre motståndare. Att gå in i Vinterträdgården/Spegelsalen kan som ni säger visa på om Hallen är en möjlig utgång, men samtidigt göra oss ännu mer tveksamma och uppdelade inför nästa steg, vilket är förödande farligt nu när vi börjar bli färre. Nedan följer vilda spekulationer:
[vild spekulation]Ponera att vi går in i Vinterträdgården, och den leder vidare till två nya okända rum. Vad gör vi då? Det är troligt att vi skulle dela in oss i två läger, varpå vargarna kan sätta sig till bords och potentiellt sett välja väg åt oss. Eller säg att Vinterträdgården leder vidare till Hallen och… Matsalen? Skulle vi då verkligen våga riskera att gå till Hallen och därmed kunna förlora två rundor till om det visar sig vara fel utgång? Återigen, vargarna skulle få stor möjlighet att påverka utgången av nästföljande rumsval.[/vild spekulation]
Ju längre tiden går desto större makt får skurkarna, det är uppenbart. Därför anser jag att det är bra om vi minimerar mängden alternativ vi har. Jag skulle alltså föredra att vi i nuläget eliminerar en av två hittills kända utgångar innan ulvarnas röster börjar räknas för mycket. Dessutom skulle besöket av Hallen helt bekräfta om vissa fått felaktig information eller inte. Har vi dessutom tur så vinner vi. Således röstar jag:
Röst: Hallen
Röstläge (rätt?):
Vinterträdgården (3): xyas, Arvidos, Recca
Hallen (3): Konrad, Korpa, tripp_trap
Ingen röst (3): Lu-kaazh, Tyr, Vimes