Vad är det som är så svårfattligt?recca said:Frågan är om du, K.K och Korpa (tre med röst på hallen just nu) vill chansa på att Hallen är vår frälsning när vi faktiskt har gott om tid att dubbelkolla en extra passage innan vi väljer Hallen ELLER köket ELLER nåt annat skit. Betänk att Hallen är final choice om vi utgår från att det finns 3 ulvar, vilket vi ändå måste resonera utifrån just nu.
tripp_trapp said:Har vi tre ulvar kan vi helt oavsett bara hinna besöka en utgång, om inte Hallen/Köket leder direkt till varandra, vilket jag håller som otroligt. Då är det hugget som stucket för mig om vi försöker hitta till Hallen eller Köket, med den skillnaden att jag litar mer på Konrad än på Vimes och att det ena rummet ligger precis bredvid oss.
Vi har ju hallen bredvid oss. Det betyder att vi med våra 3 rundor eller fler kan gå in i ett rum och sedan gå tillbaks till balsalen och sedan in i hallen. Om vi går in i hallen så kan vi inte veta om vi kan gå nån annanstans sen.
Om vi har tre rundor kvar så kan vi gå in i vinterträdgården och konstatera om det rummet leder till hallen eller köket och därigenom säkerställa enligt Vimsys information vilken av våra två utgångar (jag utgår från att det finns 2) som är den rätta. Om det rummet inte leder till något av de två rummen så kan vi gå till balsalen och in i hallen igen.
Båda rummen ligger precis bredvid oss.
Som jag uppfattar det finns det en överhängande risk att det finns 3 ulvar.Jag är också stressad, och du för fram bra poänger för att utforska vidare. Men jag vill helt enkelt eliminera så många alternativa vägar som jag bara kan. Att ha ett jämnt röstläge (som vi har nu) är förödande för oss, och tyder i min bok på att vi kommer fortsätta ha det om vi inte ser till att minska på mängden alternativ.
Om det finns 2 ulvar kvar så finns det fem rundor kvar. Med fem rundor kvar så kom vi till hallen för snabbt för att den ska vara en utgång. Det hade varit sex rundor kvar om inte Spider Jerusalem hade åkt på inaktivitet. Är det rimligt att vi hittar en utgång efter 3-4 rundor när spelet är designat för att ha 10-11 rundor?
Slutsats 1: Hallen är ingen utgång.
Slutsats 2: Det finns 3 ulvar och hallen är kanske en utgång.
Men om det är tre ulvar kvar betyder att vi inte har råd att bomma och gå in i en återvändsgränd om den återvändsgränden är Hallen. Om den återvändsgränden är vinterträdgården så hade vi råd att bomma för då kan vi backa och gå in i hallen och chansa på att hallen är utgången. Det du vill göra, tripp_trapp, är att gå in i hallen och riskera allt på en chansning. För mig finns det flera rimliga anledningar för ulvarna att leda in oss i hallen.
1. Vi dör för att det är ett killroom. Eller 2. Vi dör för att vi inte har tillräckligt med rundor att gå nån annanstans.
Vimes information är att spegelsalen och vinterträdgården vätter mot utgången. Vi har rundor kvar för att gå in och dubbelkolla vilket rum vinterträdgården eller spegelsalen vätter mot, samt återvända och gå in i hallen igen. This is the superior and logical choice.
Om vi går till hallen så är det en chansning mellan liv och död. Men chansningen är helt oinformerad. Det är ingen beräknad risk utan bygger på en gissning som du drog ur din egen rumpa. Din egen information pekar inte ens på hallen som utgång. Ingens information förutom K.K's pekar på hallen som utgång.
Vi har:
• Information som säger att köket är utgången.
• Information som säger att hallen är utgången.
• Information som säger att en av utgångarna är fejk.
• Information som säger att det finns killrooms.
• En förmåga som kollar killrooms.
Valet är busenkelt. Vi går inte in i hallen på K.K's ord enbart.
Vi har de facto en unik möjlighet att välja informerat i det här läget. Vi har till och med rundorna för det.
Så antingen chansar vi som ett gäng klumpedunser som stövlar omkring som fucking skräckfilmsoffer eller så försöker vi vara lite smarta.