Det har faktiskt varit ett av de mest fascinerande varulvspelen hitintills.
Att byn inte fick rösta ut folk gav en helt annan dynamik. Jag tror att det var svårt för byn att fokusera och samlas. För i det här spelet hade byn verkligen behövt identifiera ulvarna, trots allt.Och utan röstning är det svårt att sätta någon ordentlig press. Det var väldigt lätt att bara ducka undan ansvar och ge fan i att svara på frågor och så vidare. Och på det stora hela tycker jag att spelupplägget funkat bra. Ett förslag hade annars varit att köra lite fler varulvar (30-40%) och inga nattmord.
Kul i varje fall, jag älskade stämningstexterna och -bilderna. Välproducerat, det här Dreadwatch. Jag tycker konceptet "irra runt i spökhus" lyckades väldigt bra.
Och jag ser fram emot att höra hur byn resonerade när de först röstade in sig i Vinterträdgården och sedan splittade sig på två alternativ där. Vi trodde nämligen (någonstans i Salongen) att vi omöjligt skulle kunna vinna det här men genom några vilda lögner och is i magen började byn göra som vi ville, det var en rätt skön känsla
Så, nu blir det kritik:
1.
Det här med citaten. Jag tycker iofs, nu när jag ser rollerna, att det är OK att dreva och fiska efter citaten, det känns ju som om det är därför dom är där. Dock så lyckades byn inte fånga några ulvar (i tid i varje fall) med det här, varför vet jag inte, men det är värt att fundera på. Hur som helst, OM tanken nu var att de inte skulle vara behjälpliga att fånga ulvar med, så är mitt förslag: exempelroll. Efter debaclet i Ankeborg har jag alltid kört med exempelroll när jag arrat.
2.
Lukas och min förmåga. Jag har jättesvårt för den här typen av luddiga förmågor. Hur var det tänkt att de skulle fungera? Jag tror man måste vara tydligare när man formulerar sådana här förmågor. Klara kriterier liksom.
3.
Kartan borde kanske varit lite snällare mot ulvarna. Det var väldigt lätt för byn att komma till någon av utgångarna, i synnerhet med tanke på den glasklara informationen som alla hade med sig.
---
Så, varför vann varulvarna?
1. Spelupplägget var tillåtande för varulvar. Det var ok att gå runt och vara rödish, man blev inte utröstad. Man kunde lågflyga och lajja runt. Utröstning är ett väldigt potent vapen för byn, som både ger byn fokus och sätter hård press på ulveriet.
2. Smarta nattmord. Vi tog ihjäl de som var bestämda och envisa.
3. Bra lögner. Alternativt: byn köpte dom i varje fall. Alla våra claims hölls för mer eller mindre sanna under stora delar av spelet. Det var nödvändigt för oss.
4. Byn gjorde några misstag. Förutom att den skulle varit mer samlad på slutet så skulle den nog lyssnat på KK och försökt identifiera lite ulvar. Det hade ju avhjälpt punkt 3 ovan.
5. Spider. Seriöst, hade inte Spider försvunnit vet jag inte om vi fixat det. Dels hade han varit "en runda extra" och dels hade han info som hade varit problematisk.
---
Nåväl, tack för spel, bybor, ulvar och SL. Det var kul!