guldfink
Hero
- Joined
- 6 Feb 2011
- Messages
- 1,185
Jag håller på att förbereda för att spelleda det gamla Drakar och Demoner Expert-äventyret Oraklets fyra ögon med Svärdets sång-reglerna. Jag avslutade nyligen Svavelvinter (äventyret som kommer före Oraklets fyra ögon i Konfluxsviten) med samma upplägg och gillade hur det blev.
Oraklets fyra ögon utspelar sig i öriket Trakorien och rollpersonerna kommer oundvikligen behöva färdas till havs. Svärdets sång-reglerna har visst, men inte fullt, stöd för sådana resor, så jag är inne på att husregla med inspiration från regler för Drakar och Demoner Expert och angränsande moduler. Problemet är bara att inte heller det systemet verkar ha sammanhållna regler för hur havsresor ska gå till. Erik Granström skrev en del om klimat i spelvärlden och i modulen Trakorien angav han sannolikheten för olika vindriktningar i olika områden, men det verkar mer vara beskrivningar världen än regler.
Jag misstänker att minst hälften av er hatar idén om att skapa en regelmekanik för sjöresor, men jag vill försöka. Jag gillar resereglerna till Svärdets sång, inklusive väderreglerna i Bittermarken, och tycker att det bör gå att få till något liknande. Därför undrar jag om någon har input kring det här. Har jag missat regler till Drakar och Demoner Expert som anger hur exempelvis vindriktning påverkar en resa? Har ni goda exempel från andra spel? Har ni husreglat något liknande själva (helst till Svärdets sång eller något annat spel med hexcrawl-reseregler)?
Oraklets fyra ögon utspelar sig i öriket Trakorien och rollpersonerna kommer oundvikligen behöva färdas till havs. Svärdets sång-reglerna har visst, men inte fullt, stöd för sådana resor, så jag är inne på att husregla med inspiration från regler för Drakar och Demoner Expert och angränsande moduler. Problemet är bara att inte heller det systemet verkar ha sammanhållna regler för hur havsresor ska gå till. Erik Granström skrev en del om klimat i spelvärlden och i modulen Trakorien angav han sannolikheten för olika vindriktningar i olika områden, men det verkar mer vara beskrivningar världen än regler.
Jag misstänker att minst hälften av er hatar idén om att skapa en regelmekanik för sjöresor, men jag vill försöka. Jag gillar resereglerna till Svärdets sång, inklusive väderreglerna i Bittermarken, och tycker att det bör gå att få till något liknande. Därför undrar jag om någon har input kring det här. Har jag missat regler till Drakar och Demoner Expert som anger hur exempelvis vindriktning påverkar en resa? Har ni goda exempel från andra spel? Har ni husreglat något liknande själva (helst till Svärdets sång eller något annat spel med hexcrawl-reseregler)?