Nekromanti Heart of Empire - grej jag tänker på

Jocke

Man med skägg
Förra sommaren var jag i London i nån vecka. Det som slog mig är att det verkligen finns ett brittiskt imperium, även om des politiska makt inte är vad den var och sådär, och att London är imperiets huvudstad. Jag har vart i andra världshuvudstäder och i London tidigare, men det var nått som klickade den här gången. Så jag har funderat på att göra rollspel av den känslan, efter som det alltid är det jag tänker på.

Heart of Empire är tänkt att vara en samling principer, tankar, tabeller och verktyg som går att använda för att göra en generisk och vanlig stadsmiljö i ditt favoritrollspel till Imperiets huduvudstad, des mest välpolerade diamant och en plats där folk och fä från hela världen - eller i alla fall de delar som imperiet civiliserat - möts för att göra affärer, förkovra sig i kunskap, ta plats i maktens korridorer och för att det är här allt händer. Det är här allt finns.
Rent spelmässigt så tänker jag mig att det är en annat typ av spel, kanske lite som vintern i One Ring eller spelar fasen i Mouse Guard. Spelarna ska ha stor rätt till medbestämmande i miljön, kunna skapa organisationer, politiska rörelser, på nått sett engagera sig i den Evigt Segrande Härens tåg mot nya fiender. Jag föreställer mig också att det ska finnas tydliga saker att investera guld i för D&D/OSR spelare som har så det dräller av den varan.

Det är typ det jag har tänkt av och till i flera månader, på olika sett.

Jocke

Man med skägg
Namnet har jag snott från en serietidning av Bryan Talbot, som jag läste och gillade när jag var yngre och tuffare.

Mogger

Hipsteranka
Det är ju lite luddigt, men Imperiets hjärta är alltid något som får mitt eget hjärta att slå lite fortare. En sån här grej hade varit så cool att göra som något som ska spelas lite mer lågintensivt, gärna mellan spelpass (fattar inte att inget spel har fixat något sånt!!??) där man intrigerar, investerar, planerar och har sig.

Jocke

Man med skägg
Ja, det är mycket mer iden till en ide snarare än en grej som går att ta på än så länge.

entomophobiac

Low Prep High Play
Måns;n246697 said:
En sån här grej hade varit så cool att göra som något som ska spelas lite mer lågintensivt, gärna mellan spelpass (fattar inte att inget spel har fixat något sånt!!??) där man intrigerar, investerar, planerar och har sig.
Är inte det vad Svavelvinters skuggmaktsspel går ut på, i stora drag?

Intressant tanke hur som helst. Jag brukar fastna för städerna som är knutpunkter. Gärna om de har en pott blandad kultur och både problem och fördelar som speglar kulturen i det vidare imperiet. Faktiskt, Luna City i Mutant Chronicles brukade nog alltid bli en sådan plats när det begav sig. :)

Mogger

Hipsteranka
entomophobiac;n246739 said:
Är inte det vad Svavelvinters skuggmaktsspel går ut på, i stora drag?
Det kanske det gör? Jag har inte fått tillfälle att spela det och det gavs ut precis när jag inte längre orkade läsa rollspel så jag vet faktiskt inte.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jo, det låter mycket som Svavelvinter det här, men dock inte så löst och ledigt som skuggspelet.

Jocke

Man med skägg
Som jag har fattat skuggspelet är det en rätt så viktig grej att man är någon annan än sin rollperson, jag vill att man ska kunna göra grer som

- Sex tusen guld! Vi investerar allt i alkemi-akademien och ser om det går att få en nivå bättre pots av dem till vår nästa expedition ner i Undeerdark!
-Alkemi, är du från vettet! När ångkraften är så nära att ta över! Drottningen måste erkänna vårt gille, det vi ska lägga pengarna på är en bankett i rådhussalen!

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Nja, jag tror vi kan lägga Svavelvinter till handlingarna.

Men Mutant År Noll:s regler för arkbyggnade då? Och har inte ACKS regler för att bygga borgar och baser och sånt?

Jocke

Man med skägg
Skarpskytten;n246910 said:
Nja, jag tror vi kan lägga Svavelvinter till handlingarna.

Men Mutant År Noll:s regler för arkbyggnade då? Och har inte ACKS regler för att bygga borgar och baser och sånt?
Arken kan nog vara bra att läsa igenom igen. Vad innehåller deras andra spel i stället för arken? Har bara läst själva år noll-boxen. ACKS har jag ingen koll på alls måste jag erkänna. Ska kolla hur tjuvgillena funkar i Blades in the Dark som är mitt senaste inköp också.

luddwig

Lawful evil
Jocke;n246639 said:
...tänkt att vara en samling principer, tankar, tabeller och verktyg som går att använda för att göra en [...] stadsmiljö i ditt favoritrollspel...
Låter grymt. Jag har inte följt deras blogg så noga men jag har för mig att det finns en hel del idéer och verktyg för down-time till Into The Odd.

http://soogagames.blogspot.se/