Ihåliga ben och hjärtan som alstrar pneumotropi som ger deras vingar ännu bättre lyftkraft då?
Nä, det är inte canon, men det ger även döda heavédrakar ett väldigt reelt värde, en bra äventyrskrok i form av tjuvjägare i sunari, och det är dessutom en jävligt eonig lösning. Det behöver ju egentligen inte vara så mycket extra lyftkraft heller.
Alltså, det står i Drakar-boken att det delvis är magi som gör att de kan flyga. Precis som högdrakar hålls de uppe av den magiska väven.
Jag tror det bästa sättet att räkna på drakarnas flygförmåga är att kolla på förhistoriska djur. Vi har haft flygande varelser med vingspann över sju meter, men de hade alla en väldigt låg kroppsvikt i förhållande till sin storlek.
Den största flygande varelse som levt på jorden var Hatzegopteryx thambema som hade ett vingspann på 10 - 11 meter. Det är alltså en till två meter
mer än Heavé. Jag väljer dock att istället använda en släkting, Quetzalcoatlus, i mitt exempel då det finns mer fakta att tillgå då.
Quetzalcoatlus hade liksom den föregående ett vingspann på ungefär 10 meter. Exakt vad de vägde är svårt att säga då det inte finns några nutida djur med en ens liknande kroppsbyggnad. Forskare tror dock att de vägde runt 200 - 250 kg (en del hävdar att de var lättare och bara vägde 70). Om vi antar att den första gissningen var mer korrekt har vi alltså haft en varelse som utan problem kunde flyga med 10 - 11 meter vingspann och 200 - 250 kg kroppsvikt. En sådan varelse
borde kunna bära en del vikt (kanske 40 - 60 kg) utan att bli mer än utmattad. Jag läste även att en forskare som studerat Quetzalcoatlus gissade på att de kunde flyga i ungefär 35 m/s.
Nu sammanfattar vi vad vi vet om Heavé. De är ungefär 6 meter långa och har ca 9 meter vingspann. Alltså är de storleksmässigt jämförbara med Quetzalcoatlus. Vad de vägde vet vi inte, men vad vi vet är att de har en Bärförmåga på 35 kg. Deras BF dubblas inte då de inte är fyrbenta riddjur alltså kan de som mest bära 35 kg utan att bli utmattade och 70 kg utan att få svårigheter (problem att hålla sig flygande). Deras förflyttning är 13 m/r (alltså ungefär
52 m/s). Detta är avsevärt mycket mer än Quetzalcoatlus.
I Drakar-boken står det att Heavé använder den magiska väven när de flyger. Det är möjligt att detta hjälper dem att behålla stabiliteten när de flyger belastade och att de därför kan ha en ryttare. Det kan även hända att det är just den magiska väven som gör att de kan uppnå så höga hastigheter (exempelvis en spurt på 416 m/s vilket är ca 70% av vad JAS Gripen presterar...)