Nekromanti Heave-Drakars BF?

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Jag läste om heave drakarna nyss, och så undrar jag över en sak. De står att dessa har en Bärförmåga på 35 kilo.
Hur komemr det då sig att dessa orkar bära en Thism alv? Som förmodligen också har en del rustning på sig?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Info på hemsidan kan faktiskt ändras (Kragg- och Eyrentexten är inte giltig iom Religioner, dessutom kommer mer i Barbarer & människofolk). Alltså, säg till ljusetsriddare att lösa problemet innan Drakar kommer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"De står att dessa har en Bärförmåga på 35 kilo.
Hur komemr det då sig att dessa orkar bära en Thism alv?"


Bärförmåga är inte en övre gräns av vad man kan bära. Bärförmåga är en övre gräns av vad man kan bära obehindrat. Man kan bära mer, men man blir mer utmattad av det (upp till 2xBF) och man hindras av det (extra svårighetsgrader över 3xBF).
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Jo det där har jag koll på, men jag tänkte, låt oss säga att en Thism alv väger 100 kilo med vapen och rustning...
Detta blir då ca BFx3, för delas med tre, alla färdigheter blir en nivå svårare samt 2+ på utmattning.
Hur orkar då Draken flyga med denna tyngd?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jo det där har jag koll på, men jag tänkte, låt oss säga att en Thism alv väger 100 kilo med vapen och rustning..."

Då får alven banta och/eller plocka av sig rustningen. För handen på levern, vad ska han med den till? Det finns ingen jävel som kan träffa en thism-alv på tusen meters höjd.
 
Joined
8 May 2003
Messages
18
Location
östersund
Jaja... Så min slutsats är: Heaveryttare bär ingen rustning, och är förhållande vis smala...
Ja men så hemskt smala behöver dom nog inte vara. Thism alven jag spelar med är 2 meter lång kraftig och väger ändå bara 88kg..
Men troligt är nog att det inte är dom längsta och kraftigaste alverna som blir molnryttare. Oftast är det nog dom kvickaste, modigaste och dumaste eftersom dom först måste upp i bergen och stjäla ägget...
Alltså borde inte bärförmåga vara något större problem.
Det är heller inget problem i min spelgrupp eftersom vi helt struntar i bärförmåga för fyrbenta djur. Reglerna verkar inte riktigt funka på hästar och liknande, deras bärförmåga blir helt enkelt för liten.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Det är heller inget problem i min spelgrupp eftersom vi helt struntar i bärförmåga för fyrbenta djur. Reglerna verkar inte riktigt funka på hästar och liknande, deras bärförmåga blir helt enkelt för liten.
Reglerna funkar väl ypperligt? Fyrfotingars bärförmåga är STY+TÅL och med en ryttare hamnar de flesta djur på 2xBärförmåga, dvs de blir faktiskt tröttare och långsammare med ryttare än utan (!). Möjligen skulle förflyttningsminskningen för fyrfotingar inte vara riktigt så stor.

Mvh / Phelan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Men en fullt utrustad riddare då :gremtongue: han komemr inte långa vägar påå sin häst."

Det är inte tanken heller. Han behöver bara ta sig tvärs över slagfältet.

Så här är det: en riddare rider på sin stridshäst endast på slagfältet. Inte vid något annat tillfälle. Hästen behöver inte vara snabb - det räcker med att den är snabbare än fotfolket och tung som få, så att riddaren kan få in rejält med punch bakom lansen. Den behöver vara stor så att riddaren får lite höjd, och den behöver kunna förflytta sig så att riddaren får taktiskt rörlighet. Den behöver vara tränad för att stå ut med slagfältets kaotiska miljö, och den behöver vara disciplinerad nog för att inte sprida ut sig när man rider i tät formation med andra riddare. Men den behöver inte vara särskilt uthållig.

För att riddaren inte ska trötta ut stridshästen fram tills slaget så bär inte stridshästen riddaren. Riddaren rider istället orustad på sin ridhäst. När det är dags för ett slag så låter han rusta sig (vilket tar en halvtimme med sin väpnares hjälp) och sitter upp på stridshästen. Rustningen ligger fram tills dess i lämpliga säckar över stridshästens sadel, eller på motsvarande sätt på riddarens packhäst - eller snarare på en av dem. Han har förmodligen två, varav en bär hans paviljong, och den andra rustning och annat jox.

Dessutom har hans väpnare en ridhäst och hans page en ponny. Jo, en riddare har en väpnare och en page. Vem ska annars laga hans mat, sätta upp hans tält, sköta hans vapen och rustning, ta hand om hans hästar och sätta på honom rustningen?
 

Schyte

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
85
Location
Mt. Zal, Tholamar
Alternativ.

Det finns ett annat alternativ.

Utnytja EONs igentliga regel: Gör vad du vill.
Utöka bärförmågan. Det finns både starka och svaga mäniskor så varför skulle drakarna vara annorlunda?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Alternativ.

"Utnytja EONs igentliga regel: Gör vad du vill."

Äh. Det är fusk.

Dessutom gillar jag att man inte kan klara av allt. Lite utmaning ska det väl vara?
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Heave Drakar är inte riktiga drakar då det inte äns kan spruta eld, de är också mycket mindre än riktiga drakar.
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Re: Alternativ.

Utöka bärförmågan. Det finns både starka och svaga mäniskor så varför skulle drakarna vara annorlunda?
Heavedrakarnas BF är heller inte huggen i sten ens för svårligen reformerade "regelslavar". De svagaste och minst uthålliga (lägsta möjliga STY & TÅL men fortfarande mer eller mindre friska) har en grundläggande BF på 23 (dubbel på 46 och tredubbel på 69). De starkaste och mest uthålliga har en grundläggande BF på 48 (dubbel på 96 och tredubbel på 144).

Däremot kommer även de starkare och mer uthålliga exemplaren (BF 40+) lämpligast nyttjas så lätt lastade som möjligt (d.v.s. smäckra och endast till undantag beväpnade ryttare) för spaning och bärandet av bud. I samma ögonblick som Heavedraken tvingas bära mer än två gånger sin BF så kommer dess operationella räckvidd beskäras markant (inte olikt det man ser i nyttjandet av hästar - men om nöden kräver det, under kortare perioder och i närheten av en säker plats för återhämtning så finns det ingen anledning ens för den mest korpulente Thism att inte ta med sig sina vapen, ett krus vin, en god bok och allt annat som kan tänkas behövas ett par hundra fot ovanför slagfältet).
 
Top