Nekromanti Heil die Spielführer!

Marukusu

Hero
Är det bara jag eller har SL alldeles för lite makt i Eon? Det känns som om att hela Mundana är förutbestämt, att SL:s roll är atttrycka på de knappar som utlöser kriget mellan Thalamur och Consaber etc. När jag är SL så får jag nästan alltid skit av spelarna för att "lagarna i Asharien säger att "jag skall bli landsförvisad, inte avrättad" eller att "gûrder är puckade i huvudet, de kan inte arbeta på akademi". JAG ÄR JU SL, GODDAMMIT, om än en maktlös sådan. hur många äventyrsuppslag gick inte i kras i takt med att antaler moduler ökade, och hur många positiva tankar om Eon försvann inte då jag fick reda på att SL:s roll var att se till att rätt saker skulle hända vid rätt tillfälle. Finns det t.e.x. ingenting som kan stoppa ett krig mellan Thalamur och Consaber enligt reglerna?? Finns det inget som kan stoppa mörkret??? Om jag hade mer makt som SL så skulle det minsann bli ändring i Mundana, det skall jag säga er!

:gremgrin:Rösta på mig, för ett renare Mundana!!! :gremgrin:

Rygar

Veteran
för att citera han killen med skumt namn (tesfforp?)

"spelledaren got the power".. Gör vad fan du vill och döda thismen när han tjafsar imot

btw, mörkret är uppskjutet, det har jag bestämt :gremtongue:

Foggmock

Myrmidon
För det första kan du se till att dina klåfingrande spelare inte läser alla moduler. För det andra kan du göra som Hygglo, eller så kan du säga till dem att nu jävlarimig skärper ni er, det är jag som bestämmer, eller så ger du dem avdrag på förbättringsslagen om de spelar på kunskap som deras rollpersoner inte har (s.k. metaspelande). Jag föredrar Hygglometoden.

Diskussionen är dock inte Eonspecifik, så den hör egentligen hemma på Rollspelsforumet. Eller är det bara Eon som har det här problemet?

Foggmock - med vatten på kvarnen :gremgrin:

Phelan

Hero
För att klargöra först, det här handlar inte alls om reglerna utan om hur mycket du/din spelgrupp vill använda sig av Neogames officiella version av Mundana så som det beskrivs i de olika modulerna. Mundana är ganska nogrannt beskrivet (men för den skull inte alltid logiskt). Förvisso kan man ju ändra på en hel massa om man så vill, för att man inte tycker att det passar och för att man själv är en sån idéspruta att mängden info i modulerna mest blir ett hinder. För egen del tycker jag nog att i så fall kan man nästan välja ett annat spel, för poängen med Eon är att det finns rätt mycket till dess spelvärld, föredrar man att hitta på det mesta själv är det nog mer ekonomiskt att välja ett annat spel, eller i alla fall inte köpa så mycket mer än grundreglerna och några moduler till. Mest nöje av Mundanas spelvärld tror jag dock att du får ut om du låter detaljerna jobba för dig, inte emot dig. I beskrivningarna av olika länder, områden, raser osv finns en mängd konflikter och motsättningar inbyggda och äventyr och uppslag kan uppstå bara av att man sätter sig ned och tänker efter på vilka konsekvenser som uppstår av att modulerna säger att det är si eller så i ett visst område. Sen kombinerar du med lite annat och vips så får du äventyr som har sin grund i spelvärlden och där du inte behöver huka dig för uppretade spelare som tycker att du gör våld på deras syn på Mundana.

Nåväl, hoppas mitt svammel hjälper något / Phelan

Ceram

Hero
Use the force

Spelledaren väljer vad som ska användas och vad som inte ska det. Om spelledaren säger att rektorn för universitetet i Calnia är en gûrd så är det så. Om spelledaren säger att rollpersonen straffas till döden så är det så (tills rollpersonen flytt i en smart och oblodig :gremshocked: rymning).

Spelledaren måste låta bli att vara en motståndare till spelarna och göra saker intressanta istället för enbart till motstånd. Det är jättesvårt att få många spelare att faktiskt rollspela (min grupp är så iallafall). De vill hellre ha saker serverade och ta lite vad de vill istället för att laga något själva.

Angående mörkret igen. Istället för att bara klaga på mörkret som många gör så kan man göra det bästa av situationen. Inte skjutton vet rollpersonerna nåt om något mörker. Jag själv har använt mörker inspirerade äventyr när det passar sig. Däremot kommer ett par rollpersoner jag spelett som bildat familj och startat handelshus inte kännas vid något mörker.

Om ni har en permanent SL välj vad spelarna får läsa och undanhåll resten...

/Ceram, har icke dramatiska spelare...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Den första regeln

Herrn har visst glömt bort den första regeln. Jag föreslår att du slår upp den i början av grundboken och begrundar den noggrant. Då kommer du nog att se, att trots alla moduler, trots alla äventyrsförslag, trots alla metaplottar från Neogames sida så är det deras åsikt att du naturligtvis kan strunta kungligt i vad dom säger. Det är ingen som tvingar dig till att använda en regel som du och dina kompisar tycker är dålig. På samma sätt är det ingen som tvingar dig eller dina kompisar att använda ett element i Mundana som ni inte gillar. Kolla på Ymir han spelar i en spinoffvärld som förvisso en gång i tiden sen liknade det officiella Mundana. Nu är det dock så svårt moddat av SL såväl som spelare att det skiljer sig markant från den officiella versionen. Gladare spelgrupp får man väl leta efter, vad jag har hört.

Om du inte vill starta krig mellan Thalamur och Consaber så gör inte det då då. Motsäg böckerna och förklara för dina spelare att det Mundana ni spelar i är baserat på det officiella Mundana, men att du gör moddar här och där för att det bättre ska passa den historia du vill berätta.

/Naug, ser inte problemet. Alls :gremsmile:

Helmgast
Re: Den första regeln [OT]

Gladare spelgrupp får man väl leta efter, vad jag har hört.
Mer ångestfylld menar du väl?

Ymirångest [OT]

Mer ångestfylld menar du väl?
:gremgrin: I vår spelgrupp har Ymir blivit en superlativ form av ångest. "Ymirångest" är såldes något av en pers då det är synonymt med "djup och fruktansvärt stark ångets".

Ljusetsriddare - som gillar när människor personifierar sig och således tycker Ymir förtjänar lite extra credit! :gremcool:

Marukusu

Hero
Oh gode Gud, bevare mig!
Jag kan faktiskt vara en jävligt auktoritär SL ifall jag bara vill och jag har också bestämt att mörkret icke kommer att inträffa inom de närmsta 10 åren. Problemet är det att då jag oftast tar saker och ting i mina egna händer så drunknar jag i den skit som kastas på mig och förargade spelare mer eller mindre direkt vrålar ut sitt hat gentemot mig som SL. Visserligen skiter jag fullständigt i det och kör mitt eget improviserade rejs som jag alltid har gjort och kommer att göra (you should know, Rygar). Jag retar dock upp mig på att allting redan är förutbestämt och att jag anser att SL inte har så mycket makt om man skall köra efter reglerna (som vissa thismjävlar vill att man skall göra, trots att det då går åt helvete).

:gremlaugh:[color:\\"red\\"] sallad+gulash+rödögda psykopater med två svärd= blodbad [/color] :gremlaugh:

Sasaki

Veteran
Strunta i thismjäveln! Han är inte så mycket bättre själv...trukher adopterade av cirefalier, jargiska legionärer med ringbrynja och visrirhjälm och gud vet vad...suck! SL har total makt, det gäller bara att kunna använda den på rätt sätt och strunta i vad andra säger!

Sayonara