Nekromanti Hej forum.rollspel.nu. Jag har ett problem...

Rickard

Urverk speldesign
...eftersom jag brukar kunna förstöra stämningar genom att skämta när jag improviserar.. Ger ett exempel:

En solig sommardag. Mark har slagit sig ner vid ett vitt runt plastbord med sin kaffe och wienerbröd. Han spanar ut över den trängslet på gatan, utanför uteplatsen till fiket, för att se om han kan få syn på sin kontaktperson, mr Johnson. Han hänger av sin jacka på stolen, sätter sig, häller lite strösocker i kaffet och lyckas slå till sin tesked så den ramlar ner på marken. Efter en kort kraftord böjer sig Mark och plockar upp skeden. Medan han nerhukad blåser av smutsen av skeden så vänder han på huvudet och ser en svart låda, ungefär lika stor som ett modem, fastsatt under bordet. Lådan har en liten röd lysande lampa och en diplay där det står '17'. Det tar tills displayen visar '16' innan Mark fattar vad lådan är för något.

Panik! "En BOMB!". Folk tittar mot Mark och verkar undra
mer vad idioten har för sig än vad han sa. Ingen bryr sig nämnvärt. "Det är EN BOMB under bordet!" Mark vevar med armarna och visar mot bordet. Nu börjar det ta fart. Hastiga rörelser, människor som hastigt reser sig från sina bord och tar sina tillbehörigheter. Mark ser en trebarnfamilj två bord längre bort, han springer bort dit och tar en liten flicka under armen medan han föser bort resten av familjen. Han tittar ut mot gatan och hur vissa har börjat reagera, men långt ifrån alla.

En gammal kärring fångar Marks blick. Hon verkar inte alls lägga märke till tumultet omkring utan fortsätter i all sin ro att smutta på sitt kaffe. Mark springer fram till henne och skriker "Snart smäller det!".
Hon tittar upp mot den unge, välklädde mannen. "Smäller det? Ska de skjuta fyrverkerier? Det gör man ju vid nyår. Näe, min unge herre. Du får minsann vänta tills....

Helt plötsligt dyker alltså "standardkärringen" upp och förstör den hela laddade stämningen (som jag hoppades jag fick till i.o.m. historien) med ett komiskt inslag..

Det värsta är nog att mina spelare börjar vara lite oseriösa bara för att jag kläcker ur mig ett skämt eller två (OK, kanske tre då).. Synd bara, för jag vill köra seriöst.. Har t.o.m. sagt det till dem.. Har försökt skära ner på skämten men oseriositeten (finns det ordet?) finns fortfarande.. Kanske lite "som man bäddar, får man ligga".

Är det nån annan som har detta problem?

/[color:448800]Han</font color=448800>, som skrev brevet, är som vanligt inte personen i berättelsen

Insignia

Swashbuckler
*ser skyldig ut*

Jag har vissa anlag för ironi. Gärna vid fel tillfälle /images/icons/blush.gif

Quan'talis

Swashbuckler
Det viktiga är att det känns rätt för dig

Jag har haft samma problem själv.

En gång improviserade jag t.ex fram en stad i en annan dimension, en stad där oförsiktiga magiker & annat löst folk som rotar i sånt de inte förstår blev fångade. Ingen kunde ta sig därifrån och folk förvandlades långsamt till onda skuggvarelser. Där fanns förfallna hus, övergivna tempel för glömda gudar och ett par rivaliserande gäng med halflings som sprang runt och rökte hash och målade graffiti. De bara dök upp i min beskrivning - visst, de var rätt trevliga, men de ändrade stämningen rejält.

Som SL har man ett visst ansvar och till det hör att man sätter stämningen (så kan det väl ändå inte heta på svenska?) för äventyret. Om du inte kan låta bli att lägga in ett par skämt kan du knappast kräva att spelarna ska ta allting på dödligt allvar. Vill du spela seriöst får du nog se till att leva som du lär.

Å andra sidan - det går inte att vara helt seriös hela tiden. Det är knappast ens något som är värt att sträva efter. Du får helt enkelt lov att försöka sätta in skämten där de passar. När det är falskt alarm (spelarna tror att det finns något farligt i garderoben, men när de öppnar den visar det sig att det bara var den vanliga namnlösa ondskan på jakt efter deras själar- eh, förlåt, jag menar en kattunge) kan man göra en rolig situation av det, men när det verkligen finns något farligt i garderoben är det kanske bäst att försöka hålla sig allvarlig.

"När ni öppnar garderoben fylls plötsligt rummet av en fruktansvärd stank. Ett par malätna överrockar faller ut och avslöjar ett veckogammalt lik. Huden har samma färg som gulnat papper och verkar egendomligt spänd. 'Mormor', säger lilla Hedvig och tar ett steg framåt. Plötsligt höjer den slappa kroppen på huvudet och öppnar sina ögon. Läpparna rör sig, men det tar ett par sekunder innan det hörs någonting. 'Jag har väntat på dig' säger varelsen i garderoben och tar ett steg framåt. 'Nej, mormor, du är ju död!' Hedvig börjar dra sig tillbaka. Varelsen följer efter med stela, ryckiga rörelser. *SPLAFF* En arm ramlar på golvet. 'Jag hatar då det där händer' säger varelsen och tar fram en rulle silvertejp ur handväskan." Vems fel är det om inte spelarna tar situationen på allvar?

/JPS

Blippe

Warrior
Re: Det viktiga är att det känns rätt för dig

Problemet för mig är att jag aldrig hittar på bra roligheter när de passar och att när det som mest passar att hålla minen så klarar jag inte av stundens allvar. Jag kanske är en dålig Sl då, men spelarna är kvar... som tur är!

DiCif3r

Veteran
Vad ska man göra då? Jo, man kan...

Man kan t.ex. skriva ner ett äventyr och markera ut var man ska lägga in ironi m.m. sedan får nån titta igen om och godkänna, efter ett tag iaf tror jag nog att ni fått häng på det...

Khobo

Veteran
Det är normalt att känna så i din ålder

Tror det är väldigt vanligt att små skämt uppstår när de behövs som minst. I alla fall är det svårt att undvika humor (verkar vara en ingrediens vilket rollspel man än spelar?) då och då. Tyvärr händer det väl både från och till när vi ska spela skräckrollspel att det smyger sig in stämningsdödare här och där.
Men jag antar att det är ett sätt att hantera stämningen som den är. Blir man nervös och lite skraj så känns det lite bättre efter att ha dragit något halvdåligt skämt (comic relief?) så kanske gör man det omedvetet vid läskiga situationer.

När jag tänker efter så uppstår det dumma skämt nästan hela tiden, läskigt eller inte läskigt. Knäckt min teori innan jag ens skrivit klart.

Hur som helst, ett skämt tas ofta väl emot i tryckta situationer. Sen att det förstör stämningen, ja... Jag vet inte hur det skulle bli om man förbjöd humor, tror inte det blir bra. Men det kanske är värt ett försök.

- Mattias, som ska prova ett humorfritt skräckäventyr nästa gång

Quan'talis

Swashbuckler
Du hittar säkert någon som känner på samma sätt

Om man bara läser rubrikerna verkar det här rejält udda vid det här laget...

För mig är idealet ett äventyr som klarar av att vara skrämmande (eller vilken stämning man nu vill ha) fast det dyker upp skämt i olämpliga situationer. Ett skräckäventyr som är ett skämt men ändå lyckas vara skrämmande skulle jag vara stolt över.

/JPS

DiCif3r

Veteran
Du kanske ska söka proffshjälp?

*skrattar* Jo verkligen skumma rubriker egentligen =D

Det svåra är att lägga skämt som passa in och inte sabbar, det är en konstart i sig att kunna avläsa spelarna när det går att skämta.
Men klart att om man klarar det så vore det juh toppen och troligen bland de roligaste/bästa äventyr som spelarna spelat..

Quan'talis

Swashbuckler
Man kan pröva en gång och leva normalt efteråt

Jo, man måste ju utgå från sin egen situation, om man inte kan skämta så det passar in är det kanske bäst att låta bli. Fast om man någonsin ska bli bra på det så måste man ju öva... hmm.

Det kanske är värt att "förstöra" ett par äventyr bara för att se vad som går fel så man kan göra det bättre sedan. Det utesluter ju inte att man har roligt då man spelar äventyret - trots allt blir ju inte ett äventyr värdelöst bara för att det inte blir som SL tänkt sig.

(Jag förstörde t.ex. många äventyr innan jag kom på att det inte blir så bra om man inte låter spelarna göra några val själva, och jag tror inte att jag hade lärt mig det lika effektivt om jag inte sett precis hur illa det kan gå. Och precis då jag började bli bra passade folk på att flytta bort och börja studera. Oförskämt.)

/JPS

Insignia

Swashbuckler
Men...

Men jag planerar inte att vara ironisk, det är bara mitt naturliga sätt att kommunicera. Jag tror det är en reflex, som uttrycker min allmänna känsla av otillräcklighet.

Jag jobbar på det, faktiskt...

Khobo

Veteran
Skämta här, skämta där

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det svåra är att lägga skämt som passa in och inte sabbar, det är en konstart i sig att kunna avläsa spelarna när det går att skämta.

<hr></blockquote>

Avläser ni era spelare när ni ska skämta? Känner ni efter om det går an med ett skämt? Om jag skulle göra det skulle inte ett eventuellt skämt vara roligt längre. För mig slinker det bara ur en då och då utan att jag tänker på det. Men det beror ju på vad det är för sorts skämt förstås.

Våra skämt består oftast av att någon säger, eller gör, något oväntat och korkat för att sedan följas upp av en "nejdå *skratt*".

Nåja, låter kanske inte så kul men det brukar vara det på plats så att säga.

- Mattias, som brukar ha fasligt roligt när han spelar.

DiCif3r

Veteran
Så säger alla som är beroende

Jo, det är juh lite trist att när man får häng på det så sticker alla...
Jo, övning ger juh färdighet så det är klart, bäst är nog om hela gruppen är ny för rollspel och inte vet så mycket, då utvecklas man tillsamman och man anpassar sig bättre till varandra..
Jobbigast är att vara van vid ett sätt att spela och så, för att sedan slängas in i något annat sätt, det är nog känslan av att nått e fel eller att det inte är lika kul kommer fram starkast...

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Men...

Själv är jag ironisk för att jag faktiskt är rätt elak och tycker att det är ganska illa ställt med världen, men det hör ju inte hit.

För att gå tillbaka till ämnet - du kanske förstör stämningen genom att vara ironisk, men antagligen skulle det bli ännu värre om du ansträngde dig för att vara allvarlig. Krystat allvar är lika illa som krystad humor (nåja, nästan lika illa).

Ironi är ett mycket komplext fenomen - vad ska man egentligen tro när någon säger "nej, jag är inte ironisk"?

/JPS

DiCif3r

Veteran
Re: Skämta här, skämta där

Det är det jag menar med att avläsa de andra i gruppen, när man kan dra ett skämt utan att det påverkar spelglädjen negativt genom att vara fel plaserat, att man känner att det passar sig eller snarare kanske, när det inte passar sig...

Du känner nog de i din spelgrupp så pass bra då att vi känner det automatiskt, på ren rutin, därför tänker du inte på att du avläser de andra... Du vet väl själv om det skämtet du tänkt säga eller den kommentaren skulle sabba eller inte så om den gör det passerar den bara din tanke en kort stund innan du förkastar den.
Interna skämt har nog alla spelklubbar men det är svårt att förklarar för andra vad Peters RP gjorde i ett annat spel för nästan ett halvår sedan som kan kopplas till det han gjorde igår som reflekterade det eviga dilemat Peters första RP hade som dog i svampträsket på planeten Methadon år 2304 hade och att samma dilema sedan blev hans dödsdom, dvs hans liktår då såklart.

Insignia

Swashbuckler

"antagligen skulle det bli ännu värre om du ansträngde dig för att vara allvarlig"

Jag tror det skulle bli bättre om jag skaffade tillräcklig självkänsla för att kunna vara allvarlig utan att behöva fejka /images/icons/sick.gif Vilket är ungefär vad jag försöker göra.

DiCif3r

Veteran

Jag tycker ironi är skoj, jag är likadan men på vissa biter det inte som det ska t.ex. min älskade som irriteras en hel del på det speciellt under en vecka i månaden ungefär =D

Insignia

Swashbuckler

"på vissa biter det inte som det ska t.ex. min älskade som irriteras en hel del på det speciellt under en vecka i månaden"

Stackars henne >:D

DiCif3r

Veteran

Ironi passar i alla lägen e min åskit men vissa e juh lite känsliga sedan måste juh alla fatta att man är ironisk för att det ska vara kul och då måste man överdriva lite och fattar de inte då så tror de bara att man är helt skadad *hehe*

DiCif3r

Veteran

Lär dig skämta om dig själv, det kan hjälpa bygga självkänsla, ta det du tycker är sämst med dig själv och skämta om det... Problemet är aldrig större än vad man gör det