Nekromanti Hej forum.rollspel.nu. Jag har ett problem...

Quan'talis

Swashbuckler
Jag kan sluta när jag vill

Jo, jag har till exempel spelat lagom heroisk sword and sorcery med mina spelare i ett par år, så när jag slängde in ett äventyr där de inte behövde strida alls blev de rätt besvikna (jag borde kanske ha förvarnat dem). Dessutom brukar vi ha rätt mycket distans till spelet, så jag tror inte att jag skulle vilja spelleda en skräckkampanj med dem. (Men å andra sidan skulle jag gärna köra lite skräck och de är de enda spelare jag har... hmm... ett dilemma)

Problemet med att alla är nybörjare är ju att man blir tvungen att göra alla misstag själv. Skulle jag ha fått välja hade jag nog spelat med flera olika erfarna spelledare i ett par år först, helt enkelt för att se olika sätt man kan lösa problemen på. Men vi var nybörjare allihop och någon måste ju vara SL.

Man (eller iaf jag) har ju rätt hög tröskel för att försöka något nytt om det man redan gör funkar bra. Mot slutet (nej, det är inte slutet. Vi ska spela igen till sommaren. Hoppas jag) improviserade jag fram nästan alltihop, men det var mest för att jag var för lat för att skriva ner mina äventyr och för glömsk för att göra som jag hade tänkt, inte för att jag tyckte det var dags att pröva något nytt.

/JPS

Insignia

Swashbuckler
Re: Men...

"fattar de inte då så tror de bara att man är helt skadad"

Jaså, inte värre? :gremwink:

Insignia

Swashbuckler

"Lär dig skämta om dig själv, det kan hjälpa bygga självkänsla"

Jag gör så gott jag kan :)

"ta det du tycker är sämst med dig själv och skämta om det"

Fast nu pratade vi väl om rollspel? Det kan bli lite konstigt om jag börjar prata om mig själv mitt i Kult eller något... ;)

"Problemet är aldrig större än vad man gör det"

Jag vet - jag har bara en förmåga att komplicera saker onödigt mycket :gremwink:

DiCif3r

Veteran
Re: Jag kan sluta när jag vill

Jag tror att stämningen har mycket med att göra om ett skräckäventyr blir bra, t.ex. är inte en naggande mor eller far som tittar förbi va 3:dje minut och frågar hur det går eller en skock små syskon som springer omkrig spelarna säkskillt lockande till ett skräck äventyr (inte andra för den delen heller tycker jag) men om man har en nersläckt lägenhet eller villa, helt tyst, bara en dämpad belysningen eller en lampa i mitten av rummet som ändå ljuskälla en mörk vinter kväll så är det nog lättare att få med spelarna i äventyret och dess skräck moment.
-Satsa på världens längsta mening

DiCif3r

Veteran

*skratta* Nä, du behöver juh inte hålla ett beskrivand tal om hur du när du var 10 såg en snigel, men även utanför spelmötena kan du juh jobba på det och under spelmötena så känner an juh oftast de man spelar med, iaf efter ett tag och då känner de till ens "brister" och ens starka sidor och då kan man använda det, hur beror juh på vilket tillfälle det är.

Insignia

Swashbuckler

"du behöver juh inte hålla ett beskrivand tal om hur du när du var 10 såg en snigel"

*gapskratt* Jag kanske ska låta en SLP göra det.

DiCif3r

Veteran

Det kan man göra, det kan bli skoj om man bara kan hålla sig från att göra det hela tiden *hehe* så kan man juh slänga in en jobbig SLP som är lömsk och skenhelig och bara räddar sitt eget skin för att sedan hugga RP:n i ryggen genom att lämna dem till fienden eller en SLP som följer efter de "coola" RP:n och hela tiden berättar hur underbara de är och att de är så tuffa och starka och där emellan babblar han om sin totalt händelselösa barndom vars höjdpunkt var du faster Agnes fick ledgångsreumatism och hur det gjorde att SLP:n var tvungen att mata henne med barnmat i tre och en halv månad vilket han beskriver dag för dag..

Insignia

Swashbuckler
Faster Agnes

"där emellan babblar han om sin totalt händelselösa barndom vars höjdpunkt var du faster Agnes fick ledgångsreumatism och hur det gjorde att SLP:n var tvungen att mata henne med barnmat i tre och en halv månad vilket han beskriver dag för dag"

Man måste ha ganska balanserade rollpersoner i så fall, om man vill undvika att den stackars SLPn blir dräpt :gremwink:

DiCif3r

Veteran
Re: Faster Agnes

Jo, det tar på krafterna att hos alla spelare att ha en sån SLP i hälarna *hehe*
En kul gubbe som man kan ta insperation från är ju (titta va dutti jag var som inte skrev JUH) =D byfånen i baldur's gate som hänger efter en och irriterar en så fort man går igenom byn där man hittar Boo och hans medhjälpare

Insignia

Swashbuckler

"En kul gubbe som man kan ta insperation från är ju (titta va dutti jag var som inte skrev JUH) =D"

Jag är imponerad! :)

"byfånen i baldur's gate"

Har aldrig spelat Baldur's Gate :gremfrown:

Quan'talis

Swashbuckler

"I thank Thee, oh Lord, for this victory Thou hast bestowed..."

Noober, ja. Men honom slår man ju ihjäl.../images/icons/devil.gif

Man får väl se till att han blir så viktig för äventyret att det inte går att dumpa honom.

/JPS - Tycker att Noober i Baldur's Gate 1 är roligare än Neeber i tvåan...

DiCif3r

Veteran
Noober

Precis, fast man får juh -1 i rykte då man dödar Noober (om jag inte minns fel) fast det kostar juh bara några tusen i kyrkan så e man vit som snö sedan.. /images/icons/thinks.gif

Jo, man får juh göra honom till en nyckelperson och tydligt klargöra detta för spelarna så att de inte får några ideér om hur han kanske skulle passa som ett lik.

DiCif3r

Veteran
BG

*smisk på dig* Aldrig spelat BG =/
Det är ju (titta vad jag gör för att glädja min omgivning) faktiskt ett av de få bra RPG:na som finns till dator och troligen det bästa av dem. Det är bara att springa å köpa /images/icons/smile.gif

Nalle med AK4

Swordsman
Re: Det viktiga är att det känns rätt för dig

I min grupp är det likadant, fast vissa är mer barnsliga än andra. Detta hände en gång:
SL:"Det rör sig lite i buskagen, det kan vara någon där"
Spelare x(tyst, till kompisen):"Jag pissar på den *fniss*"
SL:"Vad sa du?"
Spelare x:"Inget"
SL:"Jo något sa du, vad var det?"
Spelare x:"Ähhh..jag pissar på busken"
SL:"Ojrå!" Det är ett ilsket bergslejon i busken! Få se nu, den kommer upp och biter dej, slå för skada...oj, den låser sej fast!"
Spelare x:"Neje...händer det något med mej?"
SL:"Tja...jag kan väl säga att du i fortsättningen kommer prata med en saaatans piipig rööst."
Det garvade vi ju åt då, men det förstör ju faktiskt stämningen ganska mycket. Det beror på. I rollspel där stäming är ett måste, t.ex. skräck, så tolererar jag oftast inte sånt.
Men det är mest en smaksak.
/Nalle

Nalle

Saruman

Veteran
DÖDA NOOBER ?!!

nu blir jag upprörd.
inte ska man döda noober inte, nej. man ska prata med honom, tjata på han tills han tycker att man blir för jobbig, då slipper man honom och får 500 xp. ville bara säga det.