Nekromanti Hej! Fråga till alla Eon veteraner eller nystartade med kunskap!

Tedan

Veteran
Joined
4 Mar 2017
Messages
12
Hej har precis funnit EON! och är super taggad med några av mina polare att börja lira! men vi kan tekniskt sätt inget.. haha några ideer? tips?
Jag undrar hur tärningarna funkar i Eon. tex. En mur ska klättras över. den har.... 10 i klättring för att klara.. måste jag slå över eller mindre än 10 då för att klara klättringen ? och om min karaktär har 3 i klättring. läggs det då på tex. slår en 7 + min 3a i klättring. blir detta då 10 o jag klarar detprecis? eller ska man ta - min 3a i klättring så jag får 4 ?
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Om det är svårighet 10 för att klättra över en mur och du har 3T6 i klättra så behöver du slå 10 eller högre med dina tre tärningar i klättra.

Så om du slår 2, 3 och 5 på tärningarna så lyckas du, som exempel.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Först en motfråga; är det Eon IV eller någon av de tidigare utgåvorna ni spelar?
 

Tedan

Veteran
Joined
4 Mar 2017
Messages
12
Siljestam;n224486 said:
Om det är svårighet 10 för att klättra över en mur och du har 3T6 i klättra så behöver du slå 10 eller högre med dina tre tärningar i klättra.

Så om du slår 2, 3 och 5 på tärningarna så lyckas du, som exempel.

Aha :D så man skall slå högre :) och dina färdigheter räknas i t6or? :D jaja :) tack för det svaret!
 

Tedan

Veteran
Joined
4 Mar 2017
Messages
12
Kuma;n224490 said:
Först en motfråga; är det Eon IV eller någon av de tidigare utgåvorna ni spelar?

Hej! :D det är det senaste jag fått händerna på :) det material jag har är Eon IV. jag förhandsboka detta :). sen har jag köpt. drakar, dvärgar och misslor böckerna :)
 

Tedan

Veteran
Joined
4 Mar 2017
Messages
12
Nirbulas;n224493 said:
Najs! Förutom forumet så finns det bra material på bloggen på Helmgasts hemsida, rekommenderar framförallt äventyrsmodulen Diamantäpplet.


är diamantäpplet ansett som Noob(nybörjar) äventyret ;) lära sig liksom allt man behöver veta mer eller mindre?. har en polare som vill testa Dma han fick låna min Eon IV bok :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,613
Location
Umeå
Tedan;n224494 said:
är diamantäpplet ansett som Noob(nybörjar) äventyret ;) lära sig liksom allt man behöver veta mer eller mindre?. har en polare som vill testa Dma han fick låna min Eon IV bok :)
Ja, det är det. MEN det är skrivet för Eon I, II och III, som funkade lite annorlunda. Spelvärden (svårigheter, tåligheter, andra tärningsslag) kan behöva konverteras.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Äventyret kan absolut spelas med nyskapade rollpersoner :) Det går inte in djupare i reglerna och regeltolkning dock såvitt jag vet för att underlätta för nybörjare... Om inte annat så skulle jag rekommendera det för slumptabellerna som spelledaren kan använda och roliga motståndare som inte finns med i Eon 4 boken :D

Det som ligger på Helmgasts hemsida är konverterat till Eon 4 så det är inga problem, däremot kan det bli krångligt med del 2 och 3 som inte har konverterats ännu :p
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tedan;n224491 said:
Aha :D så man skall slå högre :) och dina färdigheter räknas i t6or? :D jaja :) tack för det svaret!
I Eon IV så räknas alla ens grundattributer, härledda attributer, färdigheter, vapens skador, mm, i T6'or ja... med eventuelt en bonus på mellan 1-3 efter tärningsvärdet (ett värde som du lägger till efter du slagit tärningarna så klart).

Du kanske redan vet, och/eller har förstått, det... men anledningen till att bonus värdet bara är antingen +1, +2, eller +3, är pga att när man når +4 så blir det en helt ny T6'a istället. Det vill säga, om du har 3T6+3 på t.ex Undvika, och du lyckas höja färdigheten med +1, där det då skulle bli 3T6+4, men pga reglen "Äckligt mycket plus" (som jag inte minns om den faktiskt heter det i Eon IV längre eller ej) så konverteras den där +4 till en ny T6, så att ens färdighetsvärde i Unvika är i slutändan 4T6 (istället för 3T6+4). Om man har minus på något så följer man samma princip, så -2 på t.ex 4T6+1 blir då 3T6+3 innan man slår slaget. Man räknar helt enkelt ihop tärningarna innan man slår, om det inte står annorlunda så klart.

När det gäller vad siffror i boken betyder, om en grej ger plus eller minus på något, mm... så är det bra att komma ihåg att om det är +- en hel T6, så står det det "+xT6" eller "-xT6" (där x då är antalet tärningar som ska läggas till eller tas bort)... men om det står t.ex bara "+2" eller "-2", då handlar det om bonusen efter T6'orna.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tedan;n224492 said:
Hej! :D det är det senaste jag fått händerna på :) det material jag har är Eon IV. jag förhandsboka detta :). sen har jag köpt. drakar, dvärgar och misslor böckerna :)
Ut i fall du inte är medveten om det. De tre böckerna, Drakar, Dvärgar, och Misslor, är igentligen böcker för de tre äldre Eon versionerna. Och där fungerade en del grejer annorlunda. Så för att kunna använda vissa av de reglemässiga sakerna ur de böckerna på rätt sätt så måste de konverteras till Eon IV. En Eon III till Eon IV konverterar-hjälp finns i botten på denna sidan. Och oroa dig inte över "Men Eon I eller II då?", för Eon I-III (så långt jag vet i alla fall) var regelmässigt sätt väldigt lika varandra. Det var Eon IV som bröt sig ifrån de tidigare versionerna rätt rejält.

Grundattributer, färdigheter, mm i de gamla Eon fungerade mer som t.ex de gamla Drakar och Demoner reglerna gjorde, så det var ett värde som du skulle slå under med X typ av tärning... där i Eon I-III så var "tärningen" ett antal T6'or baserat på svårighet's graden ("normal svårighet" var t.ex 3T6, fler tärningar = svårare, färre tärningar = lättare). Det var oftast bara sådant som att slå skada där det var bra att ha många T6'or och att slå högt, medan med nästan allt annat så var det bättre med färre T6'or och slå lågt.

Men så är det ju dock inte längre med Eon IV's släpp. För i Eon IV så är det, så långt jag minns i alla fall, alltid bra att ha många tärningar och att slå högt... oavsätt om det handlar om skada eller färdighets/attributs slag, mm.


I alla fall... de tre böckerna, Drakar, Dvärgar, och Misslor... plus de flesta andra gamla böcker till Eon I-III... är ju fortfarande användbara för dig/er när det gäller sådant som historia och beskrivningar på hur världen är och allt sådant.

Sen så kan det eventuelt ta rätt lång tid innan vissa specifika moduler för vissa saker kommer ut till Eon IV också (har inte koll på hur ofta Helmgast tänkt släppa nya moduler... eller hur de har tänkt sig att deras moduler ska se ut, om det kommer komma folkslags specifika moduler eller inte, och/eller om det kommer vara länder/områdes specifika moduler istället (så som regelboken där allt är baserat runt Jargien t.ex), eller både och, etc), så på så sätt så är det delvis lönt att skaffa vissa av de gamla modulerna om man vill direkt nu få ett bättre hum om hur världen ser ut, hur dess invånare är, deras historia, etc.

Men så klart, eftersom Eon IV kommer få moduler efterhand, så kan ju delar av det som står i de gamla modulerna eventuelt bli icke-relevant och obsolet... hur mycket vet jag ju dock inte.
 

Tedan

Veteran
Joined
4 Mar 2017
Messages
12
Rhodryn;n224506 said:
Ut i fall du inte är medveten om det. De tre böckerna, Drakar, Dvärgar, och Misslor, är igentligen böcker för de tre äldre Eon versionerna. Och där fungerade en del grejer annorlunda. Så för att kunna använda vissa av de reglemässiga sakerna ur de böckerna på rätt sätt så måste de konverteras till Eon IV. En Eon III till Eon IV konverterar-hjälp finns i botten på denna sidan. Och oroa dig inte över "Men Eon I eller II då?", för Eon I-III (så långt jag vet i alla fall) var regelmässigt sätt väldigt lika varandra. Det var Eon IV som bröt sig ifrån de tidigare versionerna rätt rejält.

Grundattributer, färdigheter, mm i de gamla Eon fungerade mer som t.ex de gamla Drakar och Demoner reglerna gjorde, så det var ett värde som du skulle slå under med X typ av tärning... där i Eon I-III så var "tärningen" ett antal T6'or baserat på svårighet's graden ("normal svårighet" var t.ex 3T6, fler tärningar = svårare, färre tärningar = lättare). Det var oftast bara sådant som att slå skada där det var bra att ha många T6'or och att slå högt, medan med nästan allt annat så var det bättre med färre T6'or och slå lågt.

Men så är det ju dock inte längre med Eon IV's släpp. För i Eon IV så är det, så långt jag minns i alla fall, alltid bra att ha många tärningar och att slå högt... oavsätt om det handlar om skada eller färdighets/attributs slag, mm.


I alla fall... de tre böckerna, Drakar, Dvärgar, och Misslor... plus de flesta andra gamla böcker till Eon I-III... är ju fortfarande användbara för dig/er när det gäller sådant som historia och beskrivningar på hur världen är och allt sådant.

Sen så kan det eventuelt ta rätt lång tid innan vissa specifika moduler för vissa saker kommer ut till Eon IV också (har inte koll på hur ofta Helmgast tänkt släppa nya moduler... eller hur de har tänkt sig att deras moduler ska se ut, om det kommer komma folkslags specifika moduler eller inte, och/eller om det kommer vara länder/områdes specifika moduler istället (så som regelboken där allt är baserat runt Jargien t.ex), eller både och, etc), så på så sätt så är det delvis lönt att skaffa vissa av de gamla modulerna om man vill direkt nu få ett bättre hum om hur världen ser ut, hur dess invånare är, deras historia, etc.

Men så klart, eftersom Eon IV kommer få moduler efterhand, så kan ju delar av det som står i de gamla modulerna eventuelt bli icke-relevant och obsolet... hur mycket vet jag ju dock inte.



aha!. då det var mer gamla Eon som körde på att slå så lågt så möjligt med så få tärningar som möjligt! och nya är mer att få så högt som möjligt :) då blir Obt6 roligare ;) .

jag har läst lite om Jargien och visst jägarfolket som har totemdjur är riktigt intressanta ;) bästa med att ha böckerna vad jag tycker att jag kan rollspela den dvärg eller en missla med drakkunskaper som rest till jargien :) vilket hade passat mig fint. jag vill testa på magi och bemästra mig den. har laddat hem pdf filen om magi o den känns lite knasig. mes beroende på hur dåligt kunskap om Tärningarnas värde funka . :)

ville göra en Missla magiker som använder sig av växter och träd till sina formler. såg att där inte direkt finns någon sådant element och undrar skall jag skapa eget o då tänkte jag att jag måste binda jord,liv,tid, magier tsm? vilket verkar nästan omöjligt för mig att kunna väva någonsin haha. hade även en annan tanke om att testa liv, och om kroppen så som hela osv. men även "min egna trollformen jag velat skapa" är att rikta sin magiska kraft åt motståndarens mage ! få det att jobba extremt snabbt. så hunger växer men att plötslig diarreer uppstår. Löjligt kanske, men effektiv mot vissa fiender. menar skulle en "förolämpad" adelsman vilja skita ner sig medan han slåss för sin ära framför alla? Men! skulle ett troll bry sig? eller bara rikta baken mot mig? haha :) så beroende på motståndaren så är det effektivt ;)? försök hålla en sköld högt med en mage som går på högvärv o en bak som skriker efter papper ;) vad tycks om en sådan trollformel?
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Björn Wärmedal;n224499 said:
Ja, det är det. MEN det är skrivet för Eon I, II och III, som funkade lite annorlunda. Spelvärden (svårigheter, tåligheter, andra tärningsslag) kan behöva konverteras.
(med risk för upprepning)
Det har Helmgast redan gjort och lagt upp på hemsidan: http://helmgast.se/helmgast/diamantapplet/
Nackdelen är att de andra delarna inte är konverterade (tanken är dock att de ska bli det).
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag har inte så bra koll på magi. Faktiskt så har jag aldrig haft bra koll på magi i Eon oavsätt version (eller andra rollspel heller för den delen). Vilket beror på att jag aldrig har varit särskilt förtjust i att spela magiker, tycker de är tråkiga att spela. Någon typ av krigare har alltid varit min favorit (helst med ett enhänt svärd, sköld, och någon typ av tyngre rustning, plåt om möjligt). XD

Dock så vet jag ju att magisystemet till Eon IV inte är helt klart än, Helmgastarna arbetar ju fortfarande med det. Så det kan nog ta ett tag innan Magiböckerna till Eon IV kommer ut. Men det kanske du redan veta, eftersom du tydligen har laddat hem exempel reglerna för magi till Eon IV, antar jag.


Hur mycket av Eon IV's tärnings funktion förstår du i nuläget tror du? Behöver du en helt och hållet nybörjar lektion i det? Eller är det bara smådetaljer som du känner dig osäker på?
 

Tedan

Veteran
Joined
4 Mar 2017
Messages
12
Rhodryn;n224537 said:
Jag har inte så bra koll på magi. Faktiskt så har jag aldrig haft bra koll på magi i Eon oavsätt version (eller andra rollspel heller för den delen). Vilket beror på att jag aldrig har varit särskilt förtjust i att spela magiker, tycker de är tråkiga att spela. Någon typ av krigare har alltid varit min favorit (helst med ett enhänt svärd, sköld, och någon typ av tyngre rustning, plåt om möjligt). XD

Dock så vet jag ju att magisystemet till Eon IV inte är helt klart än, Helmgastarna arbetar ju fortfarande med det. Så det kan nog ta ett tag innan Magiböckerna till Eon IV kommer ut. Men det kanske du redan veta, eftersom du tydligen har laddat hem exempel reglerna för magi till Eon IV, antar jag.


Hur mycket av Eon IV's tärnings funktion förstår du i nuläget tror du? Behöver du en helt och hållet nybörjar lektion i det? Eller är det bara smådetaljer som du känner dig osäker på?

En helt och hållet nybörjar lektion hade varit absolut bäst! :) är så ny på rollspel som det går.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Tedan;n224539 said:
En helt och hållet nybörjar lektion hade varit absolut bäst! :) är så ny på rollspel som det går.
Alltså, som tidigare nämnts; alla dina värden för attribut, färdigheter, expertiser, etc mäts ju i antal T6:or, dvs 6-sidiga Tärningar. Siljestams exempel längst upp under OP är jättebra.
Har du värdet 4T6 i en färdighet, så slår du alltså 4 stycken 6- sidiga Tärningar varje gång du ska använda den färdigheten, och hoppas att summan av dessa fyra tärningar blir lika med eller högre än det aktuella svårighetsvärdet.
Har du färdighetsvärdet 4T6+2 så gör du precis likadant, fast du lägger till 2 till summan av tärningarna.

Du mäter alltså inte ett fast färdighetsvärde mot ett fast svårighetsvärde, inte heller slår du tärningar mot ett fast färdighetsvärde (som i det gamla Eon-systemet och de flesta T100-system, t.ex.), utan det är värdet i färdigheten i sig som utgör det slumpmässiga, eftersom det mäts i tärningar (som ju ger ett slumpmässigt värde varje gång de slås).

Och iom Ob, så finns ju rent teoretiskt möjligheten även för en grisodlare att dra svärdet ur stenen, så att säga ;-)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Sen är där ju de fallen där det handlar om ett motståndsslag (tror jag det heter).

T.ex om man är i strid i Eon IV så är där ingen satt svårighetsgrad utav Spelledaren, utan där så sätts svårighetsgraden genom ett motståndslag där motståndaren slår sitt anfalls-, eller försvars-, slag. Där finns även andra situationer där ett motståndsslag används istället för en bestämd svårighet utav spelledaren. Som t.ex om din karaktär försöker övertala en annan om något, eller om man kanske försöker bryta arm med någon, eller om någon försöker gömma sig från någon annan, etc.

Vilket som gäller, en sat svårighetsgrad utav SL, eller ett motståndsslag där båda sidorna slår vars ett tärningsslag, är rätt enkelt att bestämma. Finns där en motståndare (t,ex någon från ett folkslag, monster och varelser, mm) som kan försöka sätta sig emot vad som försöks göras, så borde det vara ett motståndsslag. Finns det inte en motståndare (t,ex leta upp en bok på ett bibliotek, smida ett vapen, simma), så borde det vara en svårighetsgrad satt utav SL.

Undantag kan finnas... men det handlar antingen om att det specifikt står något annat i reglen/infon på den grejen man försöker göra... eller på omständigheter i vad som försöks göras. En omständighet kan t.ex vara att någon har gömt den där boken du letar efter på biblioteket, då handlar det inte längre om ett vanligt svårighetsslag där du använder din Genomsöka mot ett satt svårighets värde... utan där är det då ett motståndslag med relevanta färdigheter (t.ex Genomsöka för den som letar, och kanske Gömma eller annan relevant färdighet för den som gömde boken). Så klart så kan ju SL bestämma sig för att det ska vara ett satt svårighetsvärde ändå, vilket ju är helt SL's rätt att göra ju om de vill.

En notering är att i strid så slår man bara ett försvarsslag om denne är medveten om att ett anfall är på väg. Om en person inte är medveten om att ett anfall är på väg, t.ex inte kan se personen som anfaller, eller bestämmer sig för att inte försvara sig även om de ser personen som anfaller dem (vilket kan vara en rätt dålig ide pga övertags grejerna), så räknas karaktärens försvarsslag i grunden som 0 (noll).
 

Tedan

Veteran
Joined
4 Mar 2017
Messages
12
Rhodryn;n224637 said:
Sen är där ju de fallen där det handlar om ett motståndsslag (tror jag det heter).

T.ex om man är i strid i Eon IV så är där ingen satt svårighetsgrad utav Spelledaren, utan där så sätts svårighetsgraden genom ett motståndslag där motståndaren slår sitt anfalls-, eller försvars-, slag. Där finns även andra situationer där ett motståndsslag används istället för en bestämd svårighet utav spelledaren. Som t.ex om din karaktär försöker övertala en annan om något, eller om man kanske försöker bryta arm med någon, eller om någon försöker gömma sig från någon annan, etc.

Vilket som gäller, en sat svårighetsgrad utav SL, eller ett motståndsslag där båda sidorna slår vars ett tärningsslag, är rätt enkelt att bestämma. Finns där en motståndare (t,ex någon från ett folkslag, monster och varelser, mm) som kan försöka sätta sig emot vad som försöks göras, så borde det vara ett motståndsslag. Finns det inte en motståndare (t,ex leta upp en bok på ett bibliotek, smida ett vapen, simma), så borde det vara en svårighetsgrad satt utav SL.

Undantag kan finnas... men det handlar antingen om att det specifikt står något annat i reglen/infon på den grejen man försöker göra... eller på omständigheter i vad som försöks göras. En omständighet kan t.ex vara att någon har gömt den där boken du letar efter på biblioteket, då handlar det inte längre om ett vanligt svårighetsslag där du använder din Genomsöka mot ett satt svårighets värde... utan där är det då ett motståndslag med relevanta färdigheter (t.ex Genomsöka för den som letar, och kanske Gömma eller annan relevant färdighet för den som gömde boken). Så klart så kan ju SL bestämma sig för att det ska vara ett satt svårighetsvärde ändå, vilket ju är helt SL's rätt att göra ju om de vill.

En notering är att i strid så slår man bara ett försvarsslag om denne är medveten om att ett anfall är på väg. Om en person inte är medveten om att ett anfall är på väg, t.ex inte kan se personen som anfaller, eller bestämmer sig för att inte försvara sig även om de ser personen som anfaller dem (vilket kan vara en rätt dålig ide pga övertags grejerna), så räknas karaktärens försvarsslag i grunden som 0 (noll).



aha aha. så tekniskt sätt i en strid mot en varelse osv så blir det mer eller mindre en tärningsduel mellan spelare och SL.
och vill jag "hitta den dära boken" så sätter SL svårheten i att hitta boken genom att säga tex. detta bibliotek är en gigantisk stort rum men med endast en bokhylla och med 2 böcker liggandes i. det SL då säger är att min chans o hitta denna bok är dunderenkelt och jag behöver inte slå direkt högt alls. och skulle han sagt att rummet är så fullt med böcker att det tekniskt sätt ligger var som helst i detta rum. så måste jag slå högt som ottan för att hitta denna bok :)? svårighetsgraden SL bestämmer sig för är ju absolut till SL. men beroende på hur denne beskriver omgivningen osv så kan man nästan avgöra svårigheten själv .
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tärningsduel låter som en rätt bra beskrivning på det ja. Tärningsduel med några taktiska val, med eventuella bonusar på det om man som anfallare slår mycket högre än försvararen. Dock så kan ens beskrivning på vad man vill göra i striden också ha en viss effekt, det beror lite på hur ens SL/spelargrupp föredrar att hantera strid, hur hårt man håller på reglerna till strid, hur "cinematiskt" man vill det ska vara/kännas, etc.


Och jag antar att man skulle kunna själv gissa på svårigheten med något sådant ja. Dock så behöver ju SL inte berätta för dig vad svårigheten faktiskt är när man säger att man vill försöka leta upp den där boken i biblioteket. För ibland så kanske det är en dålig ide att låta spelarna veta hur svårt något är att lyckas med... allt som oftast så beror det på vad det handlar om igentligen, hur viktigt det kanske är, etc.

Ibland kan det till och med vara så att det är bättre om SL slår vissa av spelarnas tärningsslaget, dolt från spelarna, antingen med eller utan deras vetskap om det... just pga att vetskapen att man ska slå ett tärningsslag, t.ex ett "Vaksamhets slag", kan få spelarna till att agera annorlunda. Men sådant beror ju lite på hur SL/spelgruppen föredrar att göra.
 

Tedan

Veteran
Joined
4 Mar 2017
Messages
12
Rhodryn;n224682 said:
Tärningsduel låter som en rätt bra beskrivning på det ja. Tärningsduel med några taktiska val, med eventuella bonusar på det om man som anfallare slår mycket högre än försvararen. Dock så kan ens beskrivning på vad man vill göra i striden också ha en viss effekt, det beror lite på hur ens SL/spelargrupp föredrar att hantera strid, hur hårt man håller på reglerna till strid, hur "cinematiskt" man vill det ska vara/kännas, etc.


Och jag antar att man skulle kunna själv gissa på svårigheten med något sådant ja. Dock så behöver ju SL inte berätta för dig vad svårigheten faktiskt är när man säger att man vill försöka leta upp den där boken i biblioteket. För ibland så kanske det är en dålig ide att låta spelarna veta hur svårt något är att lyckas med... allt som oftast så beror det på vad det handlar om igentligen, hur viktigt det kanske är, etc.

Ibland kan det till och med vara så att det är bättre om SL slår vissa av spelarnas tärningsslaget, dolt från spelarna, antingen med eller utan deras vetskap om det... just pga att vetskapen att man ska slå ett tärningsslag, t.ex ett "Vaksamhets slag", kan få spelarna till att agera annorlunda. Men sådant beror ju lite på hur SL/spelgruppen föredrar att göra.

Tack för alla svar! Detta får verkligen lågan i mig att brinna starkare i att vilja spela!!!
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,164
Tedan;n224494 said:
är diamantäpplet ansett som Noob(nybörjar) äventyret ;) lära sig liksom allt man behöver veta mer eller mindre?. har en polare som vill testa Dma han fick låna min Eon IV bok :)
Köp in Asharien och Soldarn och börja sen med att spela följande äventyr i nämnd ordning; sorgernas brunn, armandes testamente (finns gratis på nätet), jarla (kanske, har inte spelat själv) och sen regnsynd (svinbra). Därefter bör man spela det asfetta de fördömmdas sista hopp (kanske det bästa äventyr jag någonsin spelat).

Därefter tycker jag man kan börja på diamantäpplet!
 
Top