Magi är ganska komplicerat i Eon och jag brukar generellt råda nybörjare att inte spela magiker som deras första karaktär eftersom det lägger till ett helt nytt lager med mer avancerade regler som man måste lära sig samtidigt som man försöker greppa grunderna. Självklart vill jag inte säga att ni inte kan/får spela magiker, men man måste vara beredd på att det antagligen kommer kräva mer jobb för både SL och spelare för att det ska fungera någorlunda smidigt.
I nuläget finns inga officiella magiregler och jag kan tänka mig att det kan dröja tills 2018 innan vi har en magibok tillgänglig. Det finns en introduktions-PDF (som du laddat ner verkar det som), men som jag förstått det så har magireglerna gått igenom en hel del förändringar sedan dessa gavs ut, så man bör ha i åtanke att en magiker kan behöva konverteras efter magibokens release för att denne ska vara i linje med de officiella reglerna.
Tyvärr vet jag heller inte om introduktions-PDF:en kan användas som en guide för att skapa en Nekromantiker (in the 'raising an army of undead' sense of the word). Som jag förstått det kommer sådana mer 'nischade' typer av magi (Alekmi, Nekromanti, och Demonologi/Andebesväjande) hanteras i framtida expansioner istället, så ingen vet ännu vad för typ av regler sådana typer av magi kommer följa. Om du har tur kanske någon på forumet redan pillat ihop lite husregler för just detta som de är villiga att dela med sig av. Då får ju ni mer tid att spela istället för att hitta på husregler
HOWEVER
Om vi nu behandlar magi endast från det vi vet (och antar att PDF:en är relevant) så fungerar det typ som följande.
Magi är i princip Mundanas Atomer, det mesta är uppbyggt av magiska aspekter på något sätt och magiker är personer som genom att 'alstra' dessa aspekter kan göra fantastiska saker.
Alstra kan man göra ifall man har en aspektfärdighet (exempelvis Pneumotropi) och befinner sig på en plats som inte är magidöd för aspekten ifråga. Eftersom Pneumotropi hanterar luft så kommer magidöda områden antagligen inte vara ett större problem för magikern, eftersom dessa områden skulle betyda att man inte kan andas (vilket är ett större problem i sig än att inte kunna alstra magi).
Vår Pneumotropiker, låt oss kalla honom Pelle, kan göra vissa saker automatiskt, bara för att han har 'Pneumotropi' som färdighet. Exemplevis skapa en lätt svalkande bris genom en enkel handviftning. Vill han göra coolare saker, så som att levitera, så krävs det att man slår mot en eller flera färdigheter (beroende på om Pelle utför en besvärjelse eller ritual).
Pelle vill Levitera sig själv, för att levitera är coolt tycker Pelle, mycket coolare än att hoppa eller klättra. Pelle har inte tid att utföra en ritual, så han vill kasta en besvärjelse som låter honom levitera. Han slår därmed ett slag med sin färdighet i Pneumotropi mot en viss svårighet (låt oss säga svårighet 14).
Pelle överskattar dock sin talang för Pneumotropi, och misslyckas. Detta orsakar en dissipation och han måste genast slå Harmonisera för att försöka kontrollera den så att en massa otäcka saker inte sker (exmpelvis att han börjar kvävas).
Ett par dagar senare vill Pelle göra ett nytt försök att Levitera, men han har lärt sig sin läxa och bestämmer sig istället för att lägga ner en timme på att utföra en ritual istället för att halvera svårigheten för att lyckas. Eftersom han utför en ritual måste han dock även slå fler slag, då detta även involverar färdigheterna 'ceremoni' och 'harmonisera'.
Pelle lyckas med alla slagen och får även lite extra kontroll så genom att ta lite Borttoning blev effekten av hans magi starkare och han kan därmed även levitera sin katt Pfindus samtidigt som han leviterar sig själv.
Kanske inte den bästa förklaringen, men den tar iaf upp grunderna utan att gå in väldigt mycket på detaljerna