Nekromanti Hej! Fråga till alla Eon veteraner eller nystartade med kunskap!

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Tedan;n224638 said:
aha aha. så tekniskt sätt i en strid mot en varelse osv så blir det mer eller mindre en tärningsduel mellan spelare och SL.
och vill jag "hitta den dära boken" så sätter SL svårheten i att hitta boken genom att säga tex. detta bibliotek är en gigantisk stort rum men med endast en bokhylla och med 2 böcker liggandes i. det SL då säger är att min chans o hitta denna bok är dunderenkelt och jag behöver inte slå direkt högt alls. och skulle han sagt att rummet är så fullt med böcker att det tekniskt sätt ligger var som helst i detta rum. så måste jag slå högt som ottan för att hitta denna bok :)? svårighetsgraden SL bestämmer sig för är ju absolut till SL. men beroende på hur denne beskriver omgivningen osv så kan man nästan avgöra svårigheten själv .
Tänk också på att, ifall det, som Rhodryn skriver tidigare, är någon som faktiskt gömt boken medvetet i det där biblioteket, så kan det bli tal om ett motståndsslag istället för ett fast värde som SL sätter.
Kanske det högsta av dessa två värden är det aktuella? Jag menar, i ett stort bibliotek med tusentals böcker borde det ändå vara lite svårt att hitta den där boken, även om den som försökte gömma boken misslyckades med sitt Gömma-slag.

Lite logiskt tänkande goes a long way!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Indeed. Precis som Kuma säger.

Faktiskt... det är ju lite så man hanterar avståndsstrid med, anfall och försvar i avståndsfasen. Avstånds strid fungerar ju annorlunda från hur närstrid gör.

Där fungerar det så att: För att skjuta på någon med ett avståndsvapen så sätter SL en svårighetsgrad, baserat på omständigheterna (avstånd, förflyttning, mm), en svårighetsgrad som den avståndsanfallande karaktären måste slå mot. Men, om målet för anfallet ser att denne är på väg att bli anfallen utav personen som agerade i avståndsfasen, då får den som blir anfallen slå ett försvarsslag om de vill (antingen Undvika eller Sköld, för närvarande de enda sätten att försvara sig mot avståndsanfall), varpå den som anfaller med avståndsvapnet måste slå över det värde som är högst mellan SL's satta svårighetsgraden och försvararens försvarsslag.

Så om SL satte svårigheten på 14, men försvararen lyckas slå 17 på sitt försvarsslag, så måste personen som anfaller med avståndsvapnet slå emot 17 för att det är det högre värdet. Om försvararen dock bara slog 10, så hade den satta svårighetsgraden på 14 varit vad anfallaren hade varit tvungen att slå emot istället.

Men som sagt... detta är hur det funkar när det gäller avståndsstrid. Närstrid fungerar ju inte så här. Vet inte hur det funkar med Mystikfasen dock.

Så ja... anfall och försvar i avståndsfasen fungerar liknande som om någon har gömt den där boken på biblioteket... där SL både sätter en svårighetsgrad, och slår fram ett värde med t.ex ett Gömma slag från SLP'n som gömde boken, och där då spelaren måste slå emot det värde som är högst.

Men som sagt, i vanliga fall så handlar alla sådana här vanliga färdighetsslag om antingen en satt svårighetsgrad från SL, eller ett motståndsslag mellan de karaktärer som är inblandade. De här händelserna, där det kan handla om både och, där man måste slå mot det som blir högst, är ju bara i avståndsstrid och special situationer. Och som Kuma säger, så går logiskt tänkande en lång väg när det gäller att komma på vilken variant som passar bäst.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Om ni ska köra Eon IV tycker jag att ni ska börja med att köra St Kerons sista vila. Är inte världens bästa äventyr men ett bra intro äventyr och relativt lättöverskådligt för en ny spelledare.
 

Tedan

Veteran
Joined
4 Mar 2017
Messages
12
Tack för alla svar :) !!

Sista frågan är. Karaktärs skapande !! något speciellt man bör tänka på? (eon överlag)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Tedan;n224933 said:
Tack för alla svar :) !!

Sista frågan är. Karaktärs skapande !! något speciellt man bör tänka på? (eon överlag)
Det är enormt stor skillnad på karaktärskapande i I-III mot vad det är i IV:an. I de gamla versionerna är du otroligt styrd av slump, i fyran har du betydligt mer makt och spelarna blir bättre och mer jämnbra.

IV är ett betydligt bättre system för att skapa rollpersoner. Alla händelse slagen ger bakgrund till karaktären vilket gör att rollpersonen känns levande från början.

Det viktigaste att tänka på är spelarna kollar vad de vill spela och väljer en passande bakgrund och roll utifrån det (exempel skugga från vildmark för en spejare).
 

Tedan

Veteran
Joined
4 Mar 2017
Messages
12
Har en kanske dum fråga till. vad menas med Magnitud i en trollformel?
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Inte alls en dum fråga, hoppas att svaret hjälper bara!

Magnitud är antalet filament, typ enheter av magi som en magiker kan alstra och manipulera, som finns i en besvärjelse, ritual eller ceremoni. Fler filament -> Högre magnituder -> Kraftfullare Besvärjelser. Samtidigt blir besvärjelser av högre magnituder svårare att utföra och leder till värre konsekvenser vid misslyckande. Hur kraftfull magin är påverkar också hur svårt det är att Förvränga magin för de som behärskar den färdigheten.
Magin finns som du har sett i olika aspekter, och pyro-filament utgör eldmagi, bio-filament utgör livsmagi, tecken-filament utgör semotropi och så vidare.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Tedan said:
Sista frågan är. Karaktärs skapande !! något speciellt man bör tänka på? (eon överlag)
Tanken med Eons rollpersonsgenerering är att det ska vara matigt, det ska finnas gott om inspiration till rollpersonens historia, förslag till äventyr och intriger samt förklaring till hur de olika rollpersonerna känner varandra. En konsekvens av att systemet är så fylligt är att det tar en del tid, och är man otålig för att komma igång med spelandet snabbt rekommenderar jag Eons rollpersonsgenerator:

http://helmgast.se/eongen/beta

Vänliga hälsningar /
Anton, Helmgast
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tedan;n224933 said:
Tack för alla svar :) !!

Sista frågan är. Karaktärs skapande !! något speciellt man bör tänka på? (eon överlag)
Finns nog mycket man kan säga igentligen antar jag... vet bara inte liksom var man skulle ens börja. XD

Mycket beror ju lite på varje enskild individ, vad de föredrar med karaktärersskapande och karaktäer, sätt att göra grejer på, etc.

Ha roligt är väl en uppenbar en? Att skapa karaktärer rollspel som Eon (och andra spel som använder liknande slumpade backgrunds/historie/händelse system), är något av det roligaste jag vet med rollspel. :grin:


Ett förslag som jag dock känner jag kan ge, är att använda "Hjälpformuläret", det som finns på denna Helmgast sidan, i kombination med ett faktiska rollformuläret.

Jag kan nog inte prisa Hjälpformuläret nog, för jag prisar det rätt rejält redan... för efter det faktiska rollformuläret så anser jag Hjälpformuläret vara den näst mest viktiga informationspapperat där finns om ens karaktär. Man använder det i vanliga fall bara när man skapar sin karaktär, och där gör den ett extremt bra jobb. För all information man behöver för att hitta sidor och lite annat som man behöver från regelboken för karaktärsskapande står på Hjälpformuläret. Den leder en igenom karkaktärsskapandet på ett mycket bra sätt tycker jag. Och, man har någon stans att skriva upp massor av saker som det inte igentligen finns plats på framsidan utav rollformuläret.

Sen kan den komma till användning i framtiden också. Delvis för att så pass mycke info finns på det som kanske inte ens blir nerskrivet på rollformuläret... men specielt vid situationer där vissa av ens grundattributer och härledda attributer, mm, kanske höjs på ett eller annat sätt. För ibland kan det eventuelt göra skillnad att veta exakt varifrån delar av ens härledda attributer kommer ifrån, och var någon stans man ska räkna in någon typ av höjning som man fick.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Tedan;n224933 said:
Tack för alla svar :) !!

Sista frågan är. Karaktärs skapande !! något speciellt man bör tänka på? (eon överlag)
Lås dig inte vid slumpen! Det finns en massa roliga resultat i alla tabeller; om du hittar något resultat som du eller dina spelare verkligen tycker skulle passa något rollpersons-koncept ni har i åtanke, just pick it! Man kanske inte ska välja varje resultat själv (det beror kanske lite på vilken nivå man vill lägga sin kampanj på, samt hur power-game-iga ni är ;-P) men att lägga allt i fru Fortunas händer, ger inte alltid den karaktär man verkligen vill ha. Frihet under ansvar är ett bra rättesnöre - så länge det gäller för alla spelare, så klart!
 

Tedan

Veteran
Joined
4 Mar 2017
Messages
12
Tjena! ;) Tack för alla svar och kunskap ni delat med er! det är till stor hjälp! :D Finns där någon magi expert tro? någon som kan förklara magin lite enkelt osv. har laddat hem pdf filen men det är lite... smått komplicerad. kanske för man läser den o inte spelar o läser samtidigt :) eller för man saknar kunskap över hela spelet . Men Någon som kan förklara lite om magi? vi kan ju testa så här att jag är intresserad av att spela en Necromancer ;)! så åkalla lite vandöda osv hade ju varit tufft!
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
388
Location
Birmingham, UK
Magi är ganska komplicerat i Eon och jag brukar generellt råda nybörjare att inte spela magiker som deras första karaktär eftersom det lägger till ett helt nytt lager med mer avancerade regler som man måste lära sig samtidigt som man försöker greppa grunderna. Självklart vill jag inte säga att ni inte kan/får spela magiker, men man måste vara beredd på att det antagligen kommer kräva mer jobb för både SL och spelare för att det ska fungera någorlunda smidigt.

I nuläget finns inga officiella magiregler och jag kan tänka mig att det kan dröja tills 2018 innan vi har en magibok tillgänglig. Det finns en introduktions-PDF (som du laddat ner verkar det som), men som jag förstått det så har magireglerna gått igenom en hel del förändringar sedan dessa gavs ut, så man bör ha i åtanke att en magiker kan behöva konverteras efter magibokens release för att denne ska vara i linje med de officiella reglerna.

Tyvärr vet jag heller inte om introduktions-PDF:en kan användas som en guide för att skapa en Nekromantiker (in the 'raising an army of undead' sense of the word). Som jag förstått det kommer sådana mer 'nischade' typer av magi (Alekmi, Nekromanti, och Demonologi/Andebesväjande) hanteras i framtida expansioner istället, så ingen vet ännu vad för typ av regler sådana typer av magi kommer följa. Om du har tur kanske någon på forumet redan pillat ihop lite husregler för just detta som de är villiga att dela med sig av. Då får ju ni mer tid att spela istället för att hitta på husregler :)



HOWEVER

Om vi nu behandlar magi endast från det vi vet (och antar att PDF:en är relevant) så fungerar det typ som följande.

Magi är i princip Mundanas Atomer, det mesta är uppbyggt av magiska aspekter på något sätt och magiker är personer som genom att 'alstra' dessa aspekter kan göra fantastiska saker.

Alstra kan man göra ifall man har en aspektfärdighet (exempelvis Pneumotropi) och befinner sig på en plats som inte är magidöd för aspekten ifråga. Eftersom Pneumotropi hanterar luft så kommer magidöda områden antagligen inte vara ett större problem för magikern, eftersom dessa områden skulle betyda att man inte kan andas (vilket är ett större problem i sig än att inte kunna alstra magi).

Vår Pneumotropiker, låt oss kalla honom Pelle, kan göra vissa saker automatiskt, bara för att han har 'Pneumotropi' som färdighet. Exemplevis skapa en lätt svalkande bris genom en enkel handviftning. Vill han göra coolare saker, så som att levitera, så krävs det att man slår mot en eller flera färdigheter (beroende på om Pelle utför en besvärjelse eller ritual).

Pelle vill Levitera sig själv, för att levitera är coolt tycker Pelle, mycket coolare än att hoppa eller klättra. Pelle har inte tid att utföra en ritual, så han vill kasta en besvärjelse som låter honom levitera. Han slår därmed ett slag med sin färdighet i Pneumotropi mot en viss svårighet (låt oss säga svårighet 14).

Pelle överskattar dock sin talang för Pneumotropi, och misslyckas. Detta orsakar en dissipation och han måste genast slå Harmonisera för att försöka kontrollera den så att en massa otäcka saker inte sker (exmpelvis att han börjar kvävas).

Ett par dagar senare vill Pelle göra ett nytt försök att Levitera, men han har lärt sig sin läxa och bestämmer sig istället för att lägga ner en timme på att utföra en ritual istället för att halvera svårigheten för att lyckas. Eftersom han utför en ritual måste han dock även slå fler slag, då detta även involverar färdigheterna 'ceremoni' och 'harmonisera'.

Pelle lyckas med alla slagen och får även lite extra kontroll så genom att ta lite Borttoning blev effekten av hans magi starkare och han kan därmed även levitera sin katt Pfindus samtidigt som han leviterar sig själv.


Kanske inte den bästa förklaringen, men den tar iaf upp grunderna utan att gå in väldigt mycket på detaljerna :)
 

Tedan

Veteran
Joined
4 Mar 2017
Messages
12
jensofsweden;n226407 said:
Magi är ganska komplicerat i Eon och jag brukar generellt råda nybörjare att inte spela magiker som deras första karaktär eftersom det lägger till ett helt nytt lager med mer avancerade regler som man måste lära sig samtidigt som man försöker greppa grunderna. Självklart vill jag inte säga att ni inte kan/får spela magiker, men man måste vara beredd på att det antagligen kommer kräva mer jobb för både SL och spelare för att det ska fungera någorlunda smidigt.

I nuläget finns inga officiella magiregler och jag kan tänka mig att det kan dröja tills 2018 innan vi har en magibok tillgänglig. Det finns en introduktions-PDF (som du laddat ner verkar det som), men som jag förstått det så har magireglerna gått igenom en hel del förändringar sedan dessa gavs ut, så man bör ha i åtanke att en magiker kan behöva konverteras efter magibokens release för att denne ska vara i linje med de officiella reglerna.

Tyvärr vet jag heller inte om introduktions-PDF:en kan användas som en guide för att skapa en Nekromantiker (in the 'raising an army of undead' sense of the word). Som jag förstått det kommer sådana mer 'nischade' typer av magi (Alekmi, Nekromanti, och Demonologi/Andebesväjande) hanteras i framtida expansioner istället, så ingen vet ännu vad för typ av regler sådana typer av magi kommer följa. Om du har tur kanske någon på forumet redan pillat ihop lite husregler för just detta som de är villiga att dela med sig av. Då får ju ni mer tid att spela istället för att hitta på husregler :)



HOWEVER

Om vi nu behandlar magi endast från det vi vet (och antar att PDF:en är relevant) så fungerar det typ som följande.

Magi är i princip Mundanas Atomer, det mesta är uppbyggt av magiska aspekter på något sätt och magiker är personer som genom att 'alstra' dessa aspekter kan göra fantastiska saker.

Alstra kan man göra ifall man har en aspektfärdighet (exempelvis Pneumotropi) och befinner sig på en plats som inte är magidöd för aspekten ifråga. Eftersom Pneumotropi hanterar luft så kommer magidöda områden antagligen inte vara ett större problem för magikern, eftersom dessa områden skulle betyda att man inte kan andas (vilket är ett större problem i sig än att inte kunna alstra magi).

Vår Pneumotropiker, låt oss kalla honom Pelle, kan göra vissa saker automatiskt, bara för att han har 'Pneumotropi' som färdighet. Exemplevis skapa en lätt svalkande bris genom en enkel handviftning. Vill han göra coolare saker, så som att levitera, så krävs det att man slår mot en eller flera färdigheter (beroende på om Pelle utför en besvärjelse eller ritual).

Pelle vill Levitera sig själv, för att levitera är coolt tycker Pelle, mycket coolare än att hoppa eller klättra. Pelle har inte tid att utföra en ritual, så han vill kasta en besvärjelse som låter honom levitera. Han slår därmed ett slag med sin färdighet i Pneumotropi mot en viss svårighet (låt oss säga svårighet 14).

Pelle överskattar dock sin talang för Pneumotropi, och misslyckas. Detta orsakar en dissipation och han måste genast slå Harmonisera för att försöka kontrollera den så att en massa otäcka saker inte sker (exmpelvis att han börjar kvävas).

Ett par dagar senare vill Pelle göra ett nytt försök att Levitera, men han har lärt sig sin läxa och bestämmer sig istället för att lägga ner en timme på att utföra en ritual istället för att halvera svårigheten för att lyckas. Eftersom han utför en ritual måste han dock även slå fler slag, då detta även involverar färdigheterna 'ceremoni' och 'harmonisera'.

Pelle lyckas med alla slagen och får även lite extra kontroll så genom att ta lite Borttoning blev effekten av hans magi starkare och han kan därmed även levitera sin katt Pfindus samtidigt som han leviterar sig själv.


Kanske inte den bästa förklaringen, men den tar iaf upp grunderna utan att gå in väldigt mycket på detaljerna :)
Tack så hemskt mycket :) bra skrivit
 
Top