mirandir
Veteran
- Joined
- 15 Jan 2016
- Messages
- 70
Hej. Johan heter jag. Som många andra så lirade jag en hel del rollspel då det begav sig. (Var ju typ det enda man gjorde på helger och skollov). För min del från c:a -92:ish fram tills dess att spelgruppen splittrades -96, -97 då folk flyttade åt alla möjliga håll för militärtjänstgöring, universitets-/högskole-utbildningar m.m. Det vi spelade var en lätt modifikation av DoD -91 med en hemmagjord kampanjvärld. De moddade reglerna rörde främst figurskapandet samt smått löjligt komplicerad uträkning att höja färdigheter med dess insamlade färdighetspoäng. Jo sen fanns det ett poängsystem där SL delade ut 1 - 3 poäng beroende på hur bra han tyckte att man gestaltat sin rollperson. Poängen kunde dels användas till att, i samråd med SL, höja en grundegenskap som man "använt" mycket av.
Har på senare tid hittat tillbaka till hobbyn via Äventyr och spelmässan Nordsken. Först med att bygga de legolandskap som används för att senare vara medkonstruktör och spelledare till äventyret. Och har numera även så smått, med kraftig betoning på "smått", lyckats smussla mig in i arbetet med modulerna. Främst som korrekturläsare men skrev även några av trollformlerna till senaste modulen (Trolldom).
Men nu har jag börjat att pilla på ett helt eget system. Ett tärningspöl-system där färdighetsslag m.m. inte har någon helt klar gräns mellan lyckat och misslyckat. Det hela utspelar sig i en lättare steampunk-setting med en hel del drag åt det okulta. Typ western med stora komplexa industrier, automatons (robotar), luftskepp, demoner och magi i form av mysticism. Demoner och mysticismen är dock inte något som spelvärldens gemene man ser så mycket av eller ens vet någonting om..
Har på senare tid hittat tillbaka till hobbyn via Äventyr och spelmässan Nordsken. Först med att bygga de legolandskap som används för att senare vara medkonstruktör och spelledare till äventyret. Och har numera även så smått, med kraftig betoning på "smått", lyckats smussla mig in i arbetet med modulerna. Främst som korrekturläsare men skrev även några av trollformlerna till senaste modulen (Trolldom).
Men nu har jag börjat att pilla på ett helt eget system. Ett tärningspöl-system där färdighetsslag m.m. inte har någon helt klar gräns mellan lyckat och misslyckat. Det hela utspelar sig i en lättare steampunk-setting med en hel del drag åt det okulta. Typ western med stora komplexa industrier, automatons (robotar), luftskepp, demoner och magi i form av mysticism. Demoner och mysticismen är dock inte något som spelvärldens gemene man ser så mycket av eller ens vet någonting om..