Nekromanti Hej jag heter Kim och skulle uppskatta lite hjälp för ett skolarbete

Kim_Wiklund

Veteran
Hallå!

Jag är student vid Handelshögskolan i Stockholm 4e året med inriktning mot Management och har som en del av en kurs i uppgift att undersöka hur digitaliseringar av skrifter har påverkat både användaren samt användandet gentemot i tryckt form.

Om ni att jag är helt fel ute att fråga här så skrik till så tar jag bort posten.

Jag tyckte iaf det vore väldigt intressant att undersöka ett nischat område som rollspelsböcker då jag vet att många ägnar otroligt mycket tid och att rollspel är en stor del i deras liv. Jag hoppas att några vänliga själar skulle kunna knuffa mig i rätt riktning var jag kan finna denna information eller kanske skulle kunna tänka sig svara på lite frågor? Tanken är att göra lite kvalitativ research för att senare kunna skapa en enkät och få lite mer kvantitativ data.

Det jag undrar är i linje med:

- Använder man de digitala rollspelsböckerna på samma sätt? finns det några stora skillnader?

- Är det samma användare som använder tryckta rollspelsböcker vs digitala rollspelsböcker eller lockar de olika sorters användare?

- Vart köper ni digitala rollspelsböcker. Hos stora aktörer typ Amazon.com eller mindre nischade?

- Vad tycker ni om priserna generellt på digitala rollspelsböcker? för dyra, billiga

- Vad tycker ni om kvaliteten generellt på de digitala böckerna?

- Hur viktigt är kvaliteten på de digitala böckerna?

- Piratkopieras digitala rollspelsböcker ofta eller är man mer benägen att betala upphovsmannen?

- Vad skulle få er att köpa digitala rollspelsböcker i större utsträckning?

- Skulle prenumeration av böcker från någon publisher vara intressant? dvs man får fri tillgång till alla böcker eller visst antal varje månad mot en månadsavgift

Är det andra viktiga saker ni har att tillägga om digitala rollspelsböcker så blir jag bara glad.

Hoppas att ni inte känner att jag inkräktar för mycket och jag uppskattar verkligen all info jag kan få.
Om någon skulle vara villig att ställa upp på en intervju eller djupare mail/chatkonversation så skrik till
eller maila på 50267@student.hhs.se

Tusen tack

/Kim

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det här var ju ett jätteintressant diskussionsområde! Jag kan mejla dig med min egen ödmjuka input :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kan nog inte svara allmänt, men jag kan svara för mig själv.

Kim_Wiklund;n164127 said:
- Använder man de digitala rollspelsböckerna på samma sätt? finns det några stora skillnader?
Jag använder dem inte på samma sätt. De digitala är nästan alltid svårare att bläddra och hitta i on the fly.

De funkar lika bra - om inte bättre - att läsa linjärt, men under spel behöver man normalt kunna bläddra till rätt ställe fort.

- Är det samma användare som använder tryckta rollspelsböcker vs digitala rollspelsböcker eller lockar de olika sorters
användare?
Ingen aning. Jag använder båda, men för olika syften.

- Vart köper ni digitala rollspelsböcker. Hos stora aktörer typ Amazon.com eller mindre nischade?
Mina PDFer kommer nästan uteslutande via Kickstarter, Bundle of Holding och RPGNow.

- Vad tycker ni om priserna generellt på digitala rollspelsböcker? för dyra, billiga
Det varierar väldigt mycket, men överlag tycker jag att priserna är OK. Men de där som tror att jag tänker betala $30-$40 för en digital bok kan gå och ta sig nånstans.

"Okej", inte mer. Texten är ju ofta sparad som just text, och om de inte gått latmansvägen och bara scannat in allt så slipper man ju moaréeffekter. Men ofta har de snålat som fanken på bildernas upplösning och så. Chaosium är t.ex. riktigt dåliga här; flera av kartorna, breven och SLP-porträtten i t.ex. Tatters of the King är helt oanvändbara.

Det beror på innehållet. För bilder som fyller ett förklarande syfte är kvalitet väldigt viktigt. Och självklart ska text vara OCR:ad om man scannat in; den måste vara skarp och sparad som text. Allt annat är oacceptabelt.

- Piratkopieras digitala rollspelsböcker ofta eller är man mer benägen att betala upphovsmannen?
Ingen aning. Eller ja, de piratas väl mer än fysiska böcker eftersom det är enklare, antar jag. Jag tror inte att fysiska böcker piratas i speciellt stor utsträckning.

Precis som med all annan media har jag blivit mycket mer benägen att betala sedan jag fick fast jobb. När jag var arbetslös piratade jag mycket mer. Nu köper jag de flesta av de piratade böcker jag tidigare haft och gillat.

Generellt högre upplösning på bilder + information om hur det är med OCR:ad text och upplösning och annat innan köp.

- Skulle prenumeration av böcker från någon publisher vara intressant? dvs man får fri tillgång till alla böcker eller visst antal varje månad mot en månadsavgift
I teorin ja, i praktiken nja. För mig skulle det krävas något närmare Netflix, alltså inte bara grejer från en enda utgivare. Det finns ingen utgivare jag gillar såpass mycket att jag bara eller huvudsakligen vill ha material från dem.

Sedan fruktar jag att såna lösningar skulle kräva den sortens DRM som jag har svårast för och som för det klurigt att föra över böckerna till olika medium.

Är det andra viktiga saker ni har att tillägga om digitala rollspelsböcker så blir jag bara glad.
Jag tycker om när man kan lägga till några kronor på en fysisk bok när man köper den och få en PDF med. Ännu mer gillar jag företag som Posthuman Studios som släpper allt Eclipse Phase-material via en Creative Commons-licens. Tydligen går det att gå runt ändå, för folk gillar att betala för kvalitet. Jag gör samma sak själv, alla mina rollspelsböcker finns tillgängliga som gratis-PDFer och jag tror inte att det minskat min försäljning nämnvärt.

Tre solar

Hero
Hej Kim,

Här är några saker som kan vara värda att veta.

Den största tjänsten för digitala rollspelsböcker heter One Bookshelf och har flera fronter, där RPGNOW och drivethruRPG är till för rollspel.

De digitala böckerna drivs av (åtminstone) tre olika logiker:
1) klassiska spel som inte går att köpa längre görs tillgängliga som pdf
2) nya spel ges ut som pdf samtidigt med fysisk bok
3) små spelskapare som bara ger ut pdf

Det här spelar roll eftersom 1 o 2 i princip är inscannade inlagan. I och med att många spelskapare använder print on demand-tjänster (One Bookshelf erbjuder också det) är kategorin 3 inte så stor. Det enklaste är att göra en tryckinlaga och sen göra den till pdf. Summan av kardemumman är att detta säkert påverkar hur digitala produkter KAN användas. Många pdfer är till exempel inte ens hyperlänkade, så när det står en sidohänvisning måste man skrolla.

En hel del rollspel finns i gratisversioner. Ett bra exempel är Dungeons & Dragons. Gratisversionen innehåller i princip bara text, så underförstått är det artisterna man betalar för. Jag skulle tro att det påverkar benägenheten att piratkopiera, men det är bara en gissning.

Flera små spelskapare använder prenumerationstjänsten patreon. Då dras en dollar eller så varje gång de släpper material.

Den svenska spelproducenten Riotminds - som gör drakar och demoner - erbjuder för tillfället bara sina spel genom en prenumerationstjänst. Den har dock kritiserats för att vara girig, eftersom det åtminstone inledningsvis var så att betalningen var mer som i ett datorprogram än i en tidning: slutade man betala fick man inte behålla nåt. Patreon fungerar istället som en tidning: de nummer som kommer medan du prenumererar är dina.

Hoppas det var till nån hjälp.

Olav

Kim_Wiklund

Veteran
Tack till både krank och Tre Solar. Exakt sån här information jag vill. Jag vet att det är svårt att svara
på generella frågor eftersom allt beror på men jag måste börja någonstans=)

Kan ju berätta att vi är 6st studenter som genomför detta projekt och hälften är internationella studenter
så vi gör lite research i olika länder för att få en bredare bild och se om några länder/marknader skiljer
sig.

- Är det några marknader ni tror är väldigt heta/populära just nu? Där rollspel är väldigt populärt?

- Är det några speciella trender som är väldigt aktuella just nu t.ex drakar & demoner, Vampire etc?

- Hur ska man lyckas få nya kunder/rollspelare som inte tidigare varit i kontakt med de fysiska böckerna?

- Kan man behålla gamla rollspelare genom att bara släppa i digital form?

- Här är en svår en och generaliserande - Om ni skulle beskriva några typiska rollspelare och vad den
gillar, om det ens existerar? Ex. kvinnlig storstadsbo 20-30år gillar vampyr genren, eller kanske nya
spelare föredra ofta vamypyr genren

/Kim

Mundo

Myrmidon
Hej och välkommen till forumet Kim.
Lycka till med ditt projekt!

Tre solar

Hero
- Är det några marknader ni tror är väldigt heta/populära just nu? Där rollspel är väldigt populärt?
Om du menar marknader som "länder" verkar rollspel ha en ovanligt stark ställning i Sverige. USA dominerar dock, dels pga att de var först och engelska är så utbrett, men också pga infrastruktur. Kunder utanför USA blir ofta missgynnade - till exempel blev det först nyligen möjligt att göra en egen Kickstarter utan amerikanskt konto.

- Är det några speciella trender som är väldigt aktuella just nu t.ex drakar & demoner, Vampire etc?
Därom tvista de lärde. Men det som iaf syns mycket just nu är det som kallas Weird eller ibland Gonzo, alltså att du är en riddare med en laserpistol som slåss mot maskmonster. Utöver det skulle jag säga att den stora trenden är att de större rollspelsföretagen, och med dem de starka varumärkena, håller på att komma tillbaka efter att ha varit omsprungna av småtillverkare under kanske femton års tid.

- Hur ska man lyckas få nya kunder/rollspelare som inte tidigare varit i kontakt med de fysiska böckerna?
Sociala nätverk. Google+ är stort bland rollspelare, men många använder facebook också/istället.

Det beror nog på vad du släpper: om det är nyutgåvor av klassiskt material kan det funka. Men generellt sett skulle jag tro att rollspel är en försiktigt konservativ hobby. Jag har till exempel spelat med samma vänner i tjugo års tid. Bara att hålla ihop ett gäng vänner så lång tid är en bedrift, så man sitter ned i båten och fortsätter göra på det sätt vi vet funkar. Och eftersom vi började med böcker, kommer vi nog alltid hålla oss till böcker.

Jag tror också att många rollspelare tycker det är fint med böcker (både estetiskt och för självbilden). Jag gör det.

- Här är en svår en och generaliserande - Om ni skulle beskriva några typiska rollspelare och vad den gillar, om det ens existerar? Ex. kvinnlig storstadsbo 20-30år gillar vampyr genren, eller kanske nyaspelare föredra ofta vampyr genren
Jag tror inte det finns typiska rollspelare på det sättet. Även om vi kan träta en hel del verkar förvånande många gå igenom samma faser samtidigt. På nittiotalet var till exempel vampyrer stort. Det fanns säkert en selektion att en del som gillade vampyrer började spela rollspel, men mest är det nog så att alla som spelade rollspel på nittiotalet har en särskild relation till vampyrrollspel. Och om vi gör antagandet att en person som provar att spela rollspel bara fortsätter om hon gillar det, blir det troligare att det finns "generationsskillnader". Så kanske kan man säga att en typisk rollspelare som började spela på nittiotalet gillar vampyrer, medan en typisk rollspelare som börjar idag kommer gilla laser-riddare.

Det är också så att den typiska rollspelaren gillar samma sak, nämligen fantasy. Någon sorts Tolkien-variant är den absolut vanligaste miljön för rollspel.

Uppdelningen mellan rollspelare gäller sällan genre, utan oftare vad man värdesätter i spelet. Därför är vissa spel mer fokuserade på att slåss, medan andra mer på drama.

Kim_Wiklund

Veteran
Tack Tre Solar=) är oerhört tacksam för svaren. Det är det roligaste med skolprojekten när man får
välja fokus relativt fritt att man lär sig otroligt mycket av människor som verkligen brinner
för ämnet.

Kommer säker på mer frågor närmsta dagarna men det är fritt fram för alla att skriva sina åsikter
om de digitala böckerna

/Kim

Chuchulain

Veteran
Samma som många andra, svarar för mig själv :) Kul att du checkar in vår hobby btw

Personligen anser jag det är lättare att få fram det man vill snabbt via de mer "analoga" källorna (böcker dvs :) ). När man har bläddrat igenom en bok ett par gånger börjar man lära sig ungefär var det kapitel man vill få tag i är. Jag tycker det är svårare att hålla koll på digitala dokument, då man ska komma ihåg sidnummer, snarare än att använda muskelminnet. Men som sagt, det är jag.

- Är det samma användare som använder tryckta rollspelsböcker vs digitala rollspelsböcker eller lockar de olika sorters användare?

Tror i stort att det är samma användare, men kan i och för sig tänka mig att spelledare (de som styr storyn) kanske använder de digitala versionerna mer. Motsäger kanske fråga ett lite, men ofta används digitala dokument som uppslagsverk under spel i min spelgrupp.

Ofta mer nischade onlinebutiker för egen del. Ett exempel är https://www.drivethrurpg.com/.

Generellt tycker jag de håller ett bra och överkomligt pris.

De jag har köpt tycker jag håller en bra kvalitet.

Är väl som allting annat man köper. Man vill ha det som utlovas och vad som är vanligt i branschen. Så tycker nog det är viktigt med bra kvalitet för mig som kund, att fortsätta köpa från samma utgivare.

Rollspelsböcker piratkopieras kopiöst.

Tror en stor grej är att äga boken, och gör man det finns det inte många anledningar att köpa den digitala utgåvan. EN anledning kan dock vara om man reser mycket för att spela (till konvent osv). Då är det mycket bekvämare att ta med sig sin "padda" och sina PDF:er istället för 30 kilo böcker :)

Ja, det tycker jag är en intressant idé. Dock så tror jag att det kan bli en dyr service utifrån att så många olika konstformer är inblandade, och att rollspel inte är en jättesäker bransch.

Daniel

Swordsman
Aldrig nånsin Amazon. De är globala skattesmitare och monopolister.

Alltid den mindre aktören, i första hand.

Kim_Wiklund

Veteran
Tack igen till alla som svarat=)

Verkar som många köper hos de nischade återförsäljarna.

- Ser man en upphovsmakare/skaparen som en sell-out om den skulle även finnas eller flyttar till hos någon
större återförsäljare av digitala böcker för att kanske nå ut till flera människor? vad är era tankar om detta?

- Skulle man inte kunna tänka sig att gå till en större sida för att de har bättre priser på samma bok? eller är man lojal till de
mindre?

- One Bookshelf är väl inte så små vad jag kan förstå?

/Kim

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tror aldrig jag sett någon spelmakare omtalas som "sell out" för att de lyckats sälja sina spel, oavsett hur det gått till.

One Bookshelf är verkligen för små som stora. Har man ett spel i PDF-form (och som vi läst tidigare i tråden så har man det om man har ett spel) så finns det verkligen ingen anledning att inte vara med där. Det är kostnadsfritt och man når vitt och brett.

För prylar som skall tryckas som POD så finns det en poäng i att vara på Lulu också, eftersom de har fri frakt ibland. Nuförtiden är det lätt att frakten blir högre än kostnaden på själva spelet om man beställer från USA.

JJoghans

Regelknackare
Ber om ursäkt för sent svar. Jag hoppas det inte gör så mycket. :)

Tja, om man sitter framför datorn så är det ofta snabbare att starta upp pdf:en än att resa sig upp och hämta en regelbok. När jag planerar spelsessioner vid datorn använder jag främst den digitala upplagan. När jag däremot spelar/spelleder (både vid ett fysiskt bord och på virtuell mötesplats) vill jag ha en fysisk bok i händerna. Det går mycket fortare att hitta i den fysiska boken när man väl blivit "hemma" i den, och den tar inte upp någon del av bildskärmen.

Jag skulle tro att det rör sig om samma användare, även om somliga kanske har starkare preferenser åt ena eller andra hållet. Jag vill helst ha bägge.

Mindre nischade. Främst DrivethruRPG.com.

Billiga, även om det finns undantag.

Det varierar rejält. Nyproducerade e-böcker som är sökbara skulle jag sätta ett högre kvalitetsbetyg på, än en inscannad version av en äldre bok som det inte går att söka i. Utséendemässigt brukar de inte skilja sig så mycket från de tryckta utgåvorna, även om det kan variera där också.

Hmm. Å ena sidan tycker jag att alla digitala utgåvor borde ha toppenkvalitet, men å andra sidan använder jag dem inte så ofta när jag "är i spel". 3 på en skala av 5?

Jag har inte sett så mycket piratkopiering av just rollspel online, och vet inte riktigt vart man ska tänkas hitta det. Däremot tror jag att det är extremt vanligt att en spelledare förser sina spelare med digitala kopior av det som gruppen ska spela.

Jag köper redan lassvis av digitala rollspelsböcker, så... ge mig pengar?

Fast - om priset på en digital bok är lågt ökar det mitt incitament för att köpa den ganska mycket. Jag kan nämligen tänka mig att köpa den om jag är nyfiken på hur spelet fungerar eller presenteras, även om jag inte har intentionen att någonsin spela just det spelet.

Nej. Det är något i det konceptet som inte tilltalar mig alls, och jag skulle hellre försöka få tag i piratkopior av produkterna i sådana fall.

USA, som vanligt.

Generellt sett har spelen gått mot enklare system för att göra reglerna mer lätthanterade och transparenta. På de senare åren har nya varianter av rollspel uppstått, och man skiljer på olika (ganska dåligt definierade) begrepp som "trad", "friform", "tärningslöst", o.s.v. Genrer och stilar blandas och spretar åt alla möjliga håll, och även om det idag är svårare än någonsin att som producent göra sig några pengar på rollspel, så är det en spännande tid att vara rollspelare i.

För att nå dessa grupper måste spelen marknadsföras i större och vidare utsträckning än vad som görs idag. Man kan inte förlita sig på att ens gamla kunder ska göra jobbet åt en. Jag har fått känslan av att hobbyns fortlevnad idag är helt avhängig på att yngre förmågor dras med av en kompis som spelat med ett äldre syskon eller förälder.

I viss mån. Det är dock en klar nackdel enligt min mening.

- Om ni skulle beskriva några typiska rollspelare och vad den gillar, om det ens existerar?

En 35- till 45-årig vit man som spelar fantasyspel. I USA: Dungeons & Dragons eller Pathfinder. I Sverige: Drakar & Demoner eller Eon.

JJoghans

Regelknackare
- Ser man en upphovsmakare/skaparen som en sell-out om den skulle även finnas eller flyttar till hos någon
större återförsäljare av digitala böcker för att kanske nå ut till flera människor? vad är era tankar om detta?

Jag tror inte det. Möjligen om den nya återförsäljaren visat sig vara genomrutten och ondskan inkarnerad. För att bli betraktad som sellout skulle man nog vara tvungen att producera ett material som "de etablerade" fansen inte accepterar. - På grund av kvalitetsskäl, eller om det stred mot tidigare utgivning.

- Skulle man inte kunna tänka sig att gå till en större sida för att de har bättre priser på samma bok? eller är man lojal till de mindre?

Om det vore en jättestor prisskillnad skulle jag kunna överväga att handla hos t.ex. Amazon, men annars skulle jag nog stanna hos de små - och jag har svårt att se hur en stor aktör skulle kunna pressa priset på en digital produkt i någon större utsträckning. Jag trivs med t.ex. Drivethru och Lulu, och lägger hellre pengarna i deras fickor.