King Kromm
Hero
... i vadå??? Tja, inte vet jag. Men efter att ha varit på en instruktörs och ledarskapskurs i två veckor så har jag inte bara lyckats lära känna mig själv bättre. Jag har även lärt mig att undervisa(ignen mästare, dick lite grunder.) Och fy fan vad det var kul, iaf alla gången utom 2. Då var jag inte förberedd. Ena gången hade jag knappt en anning om vad lektionen skulle handla om, och andra hade jag bara fått läsa igenom 3 a4 ark 10 minuter förelektionen. De andra lektionerna hade jag haft 3-6h förberedelser. Och då var detta en timmas lektioner(inte den med 3 a4 och 10 minuters förberedelse.) Men nu undrar säkert en massa av er varför i hela småland jag svamlar om undervisning på ett rollspels forum, ganska enkelt. Jag kan inte säga annat än att hålla lektioner och vara spelledare är väldigt väldigt likt. Och ju mer förberedd jag var till lektionerna, ju mer fick både jag och mina elever ut av det hela. För den första lektionen skulle jag hålla för en del av mina kurs kamrater, som ligger på samma nivå kunskapsmässigt och dessutom var jag så gott som oföberedd. Jämför detta med ett känns köpeäventyr där alla känner till handlingen i det stora hela och sl knappt har hunnit skumma igenom äventyret. Resultat = koskit! Den andra lektionen med ca tio minutersförberedelse var ungfär som ett improviserat äventyr där man inte hade en anning om vad det skulle handla om vid äventyrets början. I mitt fall gick det mycket bra och jag fick till och emd beröm över min lektion, av kurschefen som dessutom trodde att jag förberätt mig på riktigt. Alltså kan det funka, och gör så ganska ofta. Men det känndes otroligt obekvämt och om nån hade kommit med svåra frågor hade hela lektionen rasat samman. De andra lektionerna som jag var mycket välförberedd till fick jag massa bra respons både under och efter lektionen av både mina elever och av mina lärare. Dessa kan man jämföra med ett äventyr som man jobbat och slitit med ganska länge och är väldigt välförberedd till. Svinkul, både för mig och andra. Så vad jag vill ha sagt med allt detta är att det lönar sig att förbereda sig, något som jag troligen kommer göra mer nästa gång jag ska vara sl. Dessutom vill jag ge en eloge till alla seriösa lärare för det är MYCKET jobb bakom en bra lektion.