Nekromanti Hej och vinke vink ifrån gotland!

Ichigo

Veteran
Hej!

Jag en trettiett årig tös ifrån Gotland och jag har rollspelat i över tio år. Min rollspelsgrupp spelar varje söndag och jag har ett egen inrett rollspelsrum i min sambos källare. Det vi spelar är mest D&D 3,5 och Aberrant. Men vi är inne och nafsar ibland på Vampire the maskerade, Werewolf the apocolyps, Pathfinder, Mutant, Heavy Gear, Eon och Only war. Vi älskar att kunna hitta på egna raser och husregla rollspel efter vår egen smak. Vi har speciellt husreglat Aberrant i små smul och tillverkat massa nya krafter.

Och vi älskar häftiga episka strider och relativt ofta gillar vi en ordentligt dungeoncrawl. Men ibland total flippar vi över och gör inget annat än att bara utvecklar karaktärerna flera spelmötet i rad. Jag antar att det handlar om hur mordiska vi är för tillfället :cool:

Jag letade upp detta forum för att jag behövde hjälp med att börja spelleda Järn som jag införskaffade mig i helgen. Mina tidigare försök att spelleda har gått ok i d&d men mindre bra i Aberrant (i mitt tycke i alla fall). Och jag införskaffade mig Exalted 2:ed för att vi har hört så vansinnigt mycket bra om spelet och vi älskar konceptet... Men jag hatar fullkomligt reglerna!!! Blä! Hade någon annan velat spelleda det så hade jag älskat spelet... Men de andra är upptagna med de rollspel som de har införskaffat och det förstår jag.

Så efter två super seriös försök att ta i ut med Exalted så har jag gett upp. Om jag spelar med någon annan spelledare som kan lära mig det under något spelmöte så kan jag fundera på att ta upp det igen.

Men nu för min nya passion, Järn! Jag älskar gamla myter, sagor och mytologiska väsen så att så fort jag plockade upp boken och började läsa så fick jag massor av kampanj koncept i huvet. Så check för kreativitet! Spelsystemet ser enkelt nog ut för att kunna lära sig snabbt och spelas. Det som fick mig att falla var det smidiga systemet att skapa nya raser, gudar och värv. Vi kan personifiera spelet nästan hur mycket vi vill utan att husregla. YAY!

Jag tänker ignorera helt informationen i boken om att man bör inte spela väsen och oknytt. Det här är det bästa världen jag har sett hittills där man ska spela oknytt. I många år har jag funderat på varför alla mytologiska varelser ofta är mycket agressiva mot människor? Så vi ska köra en kampanj där vi kämpa mot de onda människorna som förstör den natur de rör vid. Det är människorna som inte bryr sig om andra väsen än de som likar sig själva. De som klampar in på våra heliga plaster, förstör våra hem, tillfånga tar oss och tvingar oss till slaveri. De stjäl våra skatter! Vi har fått nog av det här! Vi är de gamla raserna! Vi har bott i dessa vidder långt innan den första människan föddes! Det är dags för oss att försvara naturen och andevärlden innan det är för sent! Men hur? Vissa tycker att vi inte ska ge upp på dem, vi ska lära dem våra seder och vägar. Vissa tycker att vi ska behandla dem som de behandlar oss!

Vad tycker ni?

MVH
//Ichigo

Genesis

Ni dés ni maître
Välkommen till forumet! Du har tur, eftersom Järns författare hänger här på forumet, så du borde kunna få svar på alla frågor du har.

Krille

Super Moderator
Ichigo;n126111 said:
Jag tänker ignorera helt informationen i boken om att man bör inte spela väsen och oknytt. Det här är det bästa världen jag har sett hittills där man ska spela oknytt.
Jag försökte hitta var jag skrev det, men misslyckades. :cool: Det enda jag kan komma på är programförklaringen på sidan 10, men dels syftar jag mer på rena monster, dels står det "förmodligen" och dels finns ju alver, jättar, troll, före detta gudar, och rävfolk bland saker man kan spela från början. Så gör oknytt-folkslag och kör!

Ichigo;n126111 said:
I många år har jag funderat på varför alla mytologiska varelser ofta är mycket agressiva mot människor? Så vi ska köra en kampanj där vi kämpa mot de onda människorna som förstör den natur de rör vid. Det är människorna som inte bryr sig om andra väsen än de som likar sig själva. De som klampar in på våra heliga plaster, förstör våra hem, tillfånga tar oss och tvingar oss till slaveri. De stjäl våra skatter! Vi har fått nog av det här! Vi är de gamla raserna! Vi har bott i dessa vidder långt innan den första människan föddes! Det är dags för oss att försvara naturen och andevärlden innan det är för sent! Men hur? Vissa tycker att vi inte ska ge upp på dem, vi ska lära dem våra seder och vägar. Vissa tycker att vi ska behandla dem som de behandlar oss!

Vad tycker ni?
Kör, för helvete! Det låter ju awesome!

*funderar på att flytta till Gotland*

Ichigo

Veteran
Jag tackar för välkomnandet ifrån er två och det snabba svaren.

Snacka om lyckoträff att få kontakt med författaren. Du har helt rätt det är på sidan 10 där du har angivit att man förmodligen inte spelar monster, väsen, varelser m.fl. Då förstod jag din tanke rätt med vilka typ av folkslag som man kan spela. :emb: