Nekromanti hej

Jade

Warrior
klassiska fantasyattribut...

riktigt.. klassisk... fantasy.. värld? :gremshocked:

:gremgrin:

okej.. visst...ska se vad vi kan gräva fram ur hjärnans mörka gömmor här... (obs... detta är kanske inte 100% hyperseriöst.. ta detta med en nypa salt.. eller... en hel näve kanske)

ah! den förtrollade urskogen. ett måste. endast renhjärtade och goda filurer kan gå säkra genom denna skog. innehåller gärna alver, enhörningar eller dylika rent "goda" varelser.... en riktig "john bauer"-skog med en liknande fauna.. många mystiska/mytiska kreatur.. gärna med helande källor och växter och träd med magiska frukter..

kommer då osökt att tänka på den förbannade skogen.. en förvriden plats med mörka träd, mycket klägg, dimma, träsk och annat otrevligt.. att äta av NÅGOT ur skogen är direkt hälsovådligt.... här lever alla otrevliga kryp du kan tänka dig... gärna i mörka hålor... tänk jättespindlar... blä.

får ju heller glömma Tornen.. dessa höga byggnader (fantasyns motsvarighet till skyskrapan?) kan du ju hitta lite varstans.. bebos gärna av en magiker eller en allmänt övermäktig typ med magiska kunskaper.. tornets utseende avspelgar självklart ägarens personlighet... området runtikring får även det avfärgas av tornets ägare.... dessa torn innehåller ofta monster, fällor, skatter och en massa rum...

hm.. vad har vi mer då... ah! trästaden.. en stad byggd i trätopparna... huserar ofta "goda" och harmoniska varelser... hus och byggnader byggs på plattformar placerade runt stammarna på några jätte-ur-träd... dessa plattformar förbinds med passande tingestar, såsom hängbroar...

kommer då att tänka på undervattensstaden.. kommer i två olika varianter. antingen den som verkligen ligger I vattnet och bebos av vattenlevande varelser.. kanske sjöjungfrur och sjösvennar (eller vad man ska kalla dem :gremcrazy: ) den andra varianten är en sjunken stad där helt vanligt folk lever... troligen når man denna stad genom en magisk portal, en skyddad grottgång eller kanske en grottgång belägen under vattnet... eller något...

öar! underskatta aldrig öar... isolerade öar innehåller inte sällan mystiska folkslag, mäktiga kreatur, fantastiska skatter, ondskefulla monster... eller kombinationer av dessa...

just det.. sen får du inte glömma värdshuset. MYCKET viktigt i klassisk fantasy.... :gremtongue:

näe.. händelser då.. ska nämna dem lite i förbifarten...

ond gud återuppstår.. vill lägga hela världen under sig, alternativt ödelägga densamma... tar hjälp av ondskefulla furstar, magiker eller annan passande onding...

(fult) folkslag bestämmer sig för att förslava övriga av skapelsen invånare.... oj.. så många varianter det finns på detta tema!

en variant på ovannämnda är att ondskefulla, mystiska varelser gör sitt bästa för att förstöra för allt och alla.. helt enkelt genom att urskillingslöst döda, förslava, tortera elelr på annat sätt vara taskiga mot skapelsens varelser...

krig.. är också vanliga fantasyhändelser... krig om prinsessan. krig om makt... om land... om den där Artefakten som ger [valfri övernaturlig überkraft].... ja. krig är ganska vanligt.... :gremsmirk:

känner att det här börjar spåra ur.... :gremcrazy:

Genesis

Ni dés ni maître
Re: klassiska fantasyattribut...

"...en magiker eller en allmänt övermäktig typ med magiska kunskaper"

Och skillnaden mellan dem skulle vara...?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fantasyklichéer

jag vill ha en riktigt klassisk,, värld
Jag vill inte vara kritisk, men... eller, jo det vill jag förresten! :gremcool:

Är inte en "klassisk" fantasyvärld detsamma som en klichéfylld. Alla skogar är djupa och mörka, alla berg är höga och snötäckta, alla alver är fjolliga skogsmullar med pilbågar, alla dvärgar är skäggiga och ölpimplande gruvarbetare, magikern bor i det höga tornet och är ond för sakens egen skull, den onda halvguden (som också är ond för ondskans egen skull) kan bara stoppas genom att man använder den magiska grunkan, riddarna är ädla, sexualsynen är den som återfinns bland puritanska amerikanska 14-åringar, det ligger en enorm muromgärdad stad på en klippa i öknen utan något uppenbart sätt att förse befolkningen med mat osv...

Är det inte roligare att försöka lägga in någon lite originellt i världen?
Om inte fick du i alla fall några tips på klychiga fantasysaker.

/tobias

Irratic

Veteran
Tjenna!
Skulle snarare säga att inta lite mer lowfantasy, är den bästa linjen för att sedan sakta stiga uppåt, låt spelarna vara vanliga människor varelser som sedan utvecklas till något större tillsammans med omvälvande händelser som de inte riktigt kan kontrollera, fantasy värld är relativt lätt att skapa om man bara är ute efter geografi & liknande , ta ett redan färdigt system och slämng in en egen värld alternativt en stulen alà jordan,tolkien, Kerr eller annan bra författare.

Irratic

Veteran
Re: Fantasyklichéer

JUpp!

Vad ska man säga alla fantasy världar är mer eller mindre kliche fyllda men om man vill komma bort lite från det kan man skippe fler av dessa jobbiga & ettriga små kräk till varelser såsom alver, dvärgar orcher mfl, de tar ur känslan lite enligtr min åsikt iofs har jag i egna skapade spel dvärgar men de är inte de klassiska griniga gruvarbetarna som är så vanligt, man kan istället köra med mer mänskliga egenskaper som avund hat med dera för att skapa en atmosfär som inte är lika klychig. & ta bort det mest klyshiga av allt svart & vitt ondska got striden, låt det istället ha en orsak till sina handlingar, jag menar den skurk man har anser sig göra rätt istället för att göra det klassiska att förstöra världen anser han/ hon att de räddar den.

Legolas

Veteran

Behöver detta alltid vara något dåligt? Jag har apsolut ingenting emot att spela i en värld som är fylld av klichéer. Ta t.ex. Star Wars, det är fullt av klichéer, men är ändå ett bra spel. Alla vet vad som förväntas av saker och ting. Detta kan göra att man kan spela på ett mer "klichéhjältigt"sätt. Det tycker åtminstånde jag är kul.

Jag tycker också det är kul med "helt orginella" spelvärldar, varje typ av värld har sin charm.

Legolas

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Behöver detta alltid vara något dåligt? Jag har apsolut ingenting emot att spela i en värld som är fylld av klichéer. Ta t.ex. Star Wars, det är fullt av klichéer, men är ändå ett bra spel. Alla vet vad som förväntas av saker och ting. Detta kan göra att man kan spela på ett mer "klichéhjältigt"sätt. Det tycker åtminstånde jag är kul.
Jag tycker att om man tar tillräckligt många klichéer och staplar dem på varandra blir resultatet till slut bara en parodi utan humor. "Star Wars" (filmen, inte spelet, som jag inte har och därmed inte kan uttala mig om) klarar sig undan detta genom att placera klichéerna i en ny miljö. Egentligen handlar filmen om en bondgrabb som tränas upp till att bli krigarmagiker och i slutet dräper en drake genom att skjuta sin pil genom den enda sårbara punkten i pansaret. Att pilen sedan är en fotontorped (eller ved det nu heter i SW) som skjuts från en X-vinge och draken är en konstrgjord planet med ett supervapen, spelar ingen större roll.

Men nog om det. En viss mängd klichéer kan jag svälja. Orsaken till att jag skrev vad jag gjorde var att jag fick intrycket att spelet BARA skulle bestå av "klassiska" händelser, raser osv. Framför allt: om allting i spelet ska vara som det alltid har varit, varför ska man spela det istället för D&D eller DoD eller Eon eller något av alla de andra "klassiska" fantasy-spel som finns?

/tobias