Nekromanti Hela världen som ett land

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Är det någon som har några vettiga idéer hur man fixar ihop att hela vår värld (nästan, som ni snart ser) består av ett land? Förutsättningarna är att världen är generellt samma som vår, året är 2249, men det viktiga är att enbart den gamla världen finns samt att den är placerad på en skiva (det är fantastiskt vilka idéer man får ibland). Det finns dessutom vissa smärre geografiska förändringar (det bli bara varmare och varmare ju längre söderut man kommer, Medelhavet är ett innanhav) men annars är världen ungefär som man kan tänka sig våran värld 2249 (relativt trovärdigt, alltså inte warp-drift och Flash-Gordon-pistoler, men däremot kolonisation av "andra sidan världen" och städer under kupoler).

Johan K

Gammal & dryg
Kan man inte..

Kom & tänka på en grej...
Kan du inte gör som så att man tänker på hur det var för ett X antal miljoner år sedan & börja därifrån. Om jag inte missminner mig helt så hette väll den superkontinenten Paenga eller nått sånt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Kan man inte..

Grejen är den att historien är i stort sett samma som för vår värld, det har alltså funnits världskrig (utan amerikaner, av förklarliga skäl), franska revolutioner och allt sådant, det är mest det att det behövs en vettig anledning till att förena allt nu på senare tider. Viss mixtring i historien funkar ju angående transporter Medelhavet - Atlanten, samt olika händelser efter 1492, som påverkats på ett eller annat vis av den amerikanska (eller för all del australiensiska) kontinenten.

Johan K

Gammal & dryg
Geologisk aktivitet..

Oki, ett annat förslah kan väll åxå att man kan använda geologiskt aktivtet..Som är lite påverkad av människan. Eller är jag helt ute & cyklar nu..

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, vad som helst som är någorlunda trovärdigt borde väl fungera.

*Öga mot öga med ett hot från en anna värld, enades Europas folk i storslagen sämja*

*Cybernapoleon III lyckades slutligen med vad alla hans föregångare misslyckats med: att förena Europa. När Moskva intogs år 2211 och främlingslegionens mechadragoner skådade ut från Kreml var enandet ett faktum*

*I och med informationsteknologins snabba utveckling under 2100-talet, blev skillnaderna mellan de europeiska länderna allt mer obetydlig. Till slut var Europa så pass kulturellt homogent att den europeiska unionen relativt smärtsamt kunde omvandlas till en federation, vilket alla inblandade parter tjänade på*

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Och se ngick det som det alltid gått när det uppkommit starka europeiska länder eller? "De drog därefter åstad och började köra över alla andra". Det är just de andra områdena jag har problem med, jag menar man kan ganska väl förmoda (speciellt med tanke på vad vissa EU-byråkrater hittat på...) att Europa skulle vara enat, det är snarare att klämma in Thailand, Afghanistan, Gambia och Madagaskar som är det krångliga.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Geologisk aktivitet..

Jag tror du har missuppfattat lite, det är inte just den naturgeografiska utformningen jag har problem med, det är ändå en paralellvärld, det är snarare hur man på ett vettigt vis kan få ena hela världen till ett land. Gärna utan allt för mycket krig, annat än som en indirekt orsak.

Man Mountainman

Storsvagåret
åhå!

På något sätt fick jag för mig att det bara var Europa som skulle enas. Dumma, ouppmärksamma mig.

Nå, jag vet inte vilket sorts samhälle du tänkt dig, men det är ju möjligt att en lagom kraftfull stat, Kina till exempel, eller det förenade Europa, fick för sig att erövra hela jorden, och att detta möjliggjordes genom den moderna teknologin som likt "1984" tillät noggrann övervakning av undersåtarna, medan robotiserade arméer och en hänsynslös hemlig polis med psi-talanger övervakar befolkningen.

Vill du ha ett förenat land i större utsträckning präglat av demokrati och fri vilja, så kan du föra informationsteknologi-varianten ett steg längre fram: i den fjärran framtiden har minutsnabba resor mellan jordens alla hörn, blixtsnabb datorkommunikation och "telepresence" totalt suddat ut alla gränser mellan länder, kulturer och etniciteter. Detta, tillsammans med ett ökande välstånd som i princip gjort slut på alla nationella och politiska konflikter utom de mest segdragna, har banat väg för en förenad värld som kunnat vända sina gemensamma blickar utåt.

DanielSchenström

Swashbuckler

Vad sägs om en kommunistisk revolution världen över? (Eller liknande politisk rörelse som blir populär i de stora lägre leden.)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag vet inte, det är visserligen en miljö som mig veterligen inte utnyttjats för liknande spel (men så har jag inte riktig plåtkoll på SF heller) men frågan är om de rörelser som beter sig på det viset (typ kommunism, fascism och religiös fundamentalism) ger roliga grogrunder för äventyr, att behöva ansöka om eller förfalska papper för vartenda litet äventyr man ska ge sig ut på är kanske inte så kul alla gånger, och regeringsuppdrag upplever vi alltid som lite enahanda. jag antar ditt förslag som ett "kanske"... det är en intressant idé.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: åhå!

Jag är dessvärre inte i lämpligt tillstånd för att bygga byråkratier för tillfället ("Processen" kommer förvrida mina tankegångar och göra världen till ett spelarhelvete) men jag gillar tanken på psioniker, kombinerat med den globala kulturen du föreslår. Kanske någon form av "låtsas-utopia", där folk lever gott under psi-snutarnas stränga villkor. Det blir en viss anarkistisk/civilisationskritisk ton av detta, men om inte annat kan man ju mildra detta lite (psi-snutar är inte enbart taskiga Dominate-typer, och så vidare).

G

Guest

Guest
Re: åhå!

Jag är dessvärre inte i lämpligt tillstånd för att bygga byråkratier för tillfället ("Processen" kommer förvrida mina tankegångar och göra världen till ett spelarhelvete)

Om det bara hade funnits lite mera byråkrati så hade stackaren kommit ut ur fängelset igen ganska snabbt. Så, lösningen på för mycket byråkrati är: mer byråkrati.

Johan K

Gammal & dryg
Okey !!

Jaha, då är jag med !! :gremblush: :gremblush:
Kan man inte görs som så då att t. ex EU, FN eller nån sådan organisation fick nån "uppenbarelse" & på så sätt så kom resten av världen med & anslöt sig.
Vad tror du om det ?

DanielSchenström

Swashbuckler

Du förknippar alltså kommunism med statlig råkontroll? Det gör inte jag, jag tänkte mer på grundidéerna. Total jämlikhet, arbetarvänlighet och sådant. En slags utopi, nästan som Star Treks universum.

Troberg

Sinister eater
Tolkar jag dig rätt?

Du menar alltså att det både ska vara en enda landmassa och en enda nation?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Zhonghua Renmin Gonghe Guo?

Varför inte helt sonika låta hela världen inse Folkrepubliken Kinas andliga, intellektuella, politiska, kulturella och militära överlägsenhet, och frivilligt ställa sig som Zizhiqu, autonoma regioner av Folkrepubliken, på försiktig inrådan av Folkets Befrielsearmé? Vore i sanning en häftig framtidsvision, i mitt tycke.

Om vi ser på saken ur ett mer realistiskt perspektiv - med USA borta är det nog inte omöjligt att Kina skulle få ett visst kulturellt inflytande över Europa. Ta filmindustrin, tex, på den punkten skulle de ha väldigt mycket att ge. Fast det beror väl på hur de senaste århundradena skulle se ut, förstås...jag tror du måste konstruera om hela världen från grunden för att få en realistisk bild. Skulle det kalla kriget ens finnas utan USA? Skulle kommunistskräcken göra det? Skulle boxarupproret resulterat i att de utländska imperialisterna kastades ut ur Kina? Frågorna är många, och de skulle forma världen.

Men i slutändan tycker jag fortfarande det vore görhäftigt om hela världen vore autonoma regioner (a'la Tibet) i Folkrepubliken.

- Ymir, går och lyssnar på Kinas nationalsång en stund

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag tänkte mera på vad som blivit av verklighetens kommunistiska stater (något jag visserligen inte tror beror på kommunismen, snarare på att revolutioner främjar militäriska ledare, vilka sällan är de mest demokratiska). Visst, en utopi kan vara en intressant idé, men om jag skulle göra världen till en "kommunistisk utopi" skulle bara mina spelare koppla ihop det med mina egna politiska idéer och känna det som om de utsattes för propaganda.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Zhonghua Renmin Gonghe Guo?

Hehe... idén infinner sig... jag börjar mer och mer rikta in mg på att göra riket till ett kommunistiskt land, så det kanske inte är helt fel. Nackdelen är bara att det kanske skulle ses som ltie udda bland mina spelare att referera till hela världen som "Kina" (det är liksom sammanknutet med en geografisk region), så vad ska landet/världen heta? Utopia?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Okey !!

Tja, i och med att USA inte finns förlorar vi ju en stor orsak till bråk, så det kanske skulle funka. FN kanske, men jag vet inte hur fredligt något sådant kan gå till.