KH Helabesvärjelsen, alltid användbar?

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Jag fick en liten fundering kring helabesvärjelsen. Rent regeltekniskt kan man lägga hur många som helst på en person så länge de har minst en hälsopoäng kvar.

Läser man beskrivningen så omtalas sluta sår och läka ben. Det skulle kunna tala för att man bara kan lägga den en gång på en person för om man har förlorat många hälsopoäng så har man eventuellt fler typer av skador. Det jag tänkte på framför allt var dock sjukdom och gift. De kan skada och döda på en mängd sätt. Är det tänkt att helabesvärjelsen fungerar på typ allt eller mer den typ av yttre skador som sår och benbrott som direkt omnämns i beskrivningen?
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
178
Som jag tolkar det kan hela besvärjelsen hela skadorna (dvs förlorad hälsa) som blir till följd av sjukdom eller gift, men inte bota sjukdomen eller ta bort giftet, vilket kan leda till fortsatta bekymer för offret.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Som jag tolkar det kan hela besvärjelsen hela skadorna (dvs förlorad hälsa) som blir till följd av sjukdom eller gift, men inte bota sjukdomen eller ta bort giftet, vilket kan leda till fortsatta bekymer för offret.
Precis så. Med Hela kan du läka Skada, det är allt.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
183
Skulle man kunna ha någon ritual som driver ut gift eller sjukdomar ur någon? Ser en hydda framför mig där en schaman utför en timmar lång ritual. (Conan barabaren)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Skulle man kunna ha någon ritual som driver ut gift eller sjukdomar ur någon?
Tycker det låter som en intressant idé. Jag personligen skulle nog göra den så att den bara driver ut gift eller sjukdom (eller möjligen båda) men inte helar skada av gift eller sjukdom. Ungefär som att kortison kan häva en allergisk reaktion eller antibiotika en infektion men ingen av dem påverkar eventuella skador av den allergiska reaktionen eller infektionen. Förutom att det känns logiskt så känns det mer balanserat och mer intressant och dynamiskt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Separata besvärjelser för att bota sjukdomar, och gift, låter helt rätt. Ritual kan definitivt funka.

Det kan till och med vara så att man kan Åkalla gift- och sjukdomsdemoner som kan hjälpa med detta.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
178
I Hjältarnas Tid finns det en besvärjelse för att minska ett gifts effekt på en person, effektivt "bota" giftet, men den påverkar inte ev skada giftet orsakat på kroppen.
I spelarkompendiumet för Sorgeveden (som finns att ladda ner på Helmgast's hemsida) finns även en ritual (Helande) för att bota en sjuk person.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
I Hjältarnas Tid finns det en besvärjelse för att minska ett gifts effekt på en person, effektivt "bota" giftet, men den påverkar inte ev skada giftet orsakat på kroppen.
I spelarkompendiumet för Sorgeveden (som finns att ladda ner på Helmgast's hemsida) finns även en ritual (Helande) för att bota en sjuk person.
Det här är bra idéer, det är alltid bra att titta på vad som redan finns till Hjältarnas Tid.

Jag slängde ihop en liten Åkallabesvärjelse. Inte speltestad:

Åkalla Malaysh
Kostnad:
8T6 Svårighet: Svår

Slag: (Ritual) Trolldom, Läkekonst, Insikt, Viljestyrka; (Kontrollera): Trolldom mot Insikt.

Du åkallar Malaysh, en sjukdomsdemon som manifesterar sig som en trehövdad gam-varelse omhöljd av flugor. Demonen är notoriskt nyckfull, och kräver stränga och tydliga instruktioner från magikern. Malaysh är kvar under magikerns kontroll till nästa soluppgång, eller tills han har utfört en av handlingarna nedan.

Malaysh kan:
- Smitta en person i samma grannskap med sjukdomen Gampest (Smittsamhet 90).
- Automatiskt bota en person från en naturlig sjukdom.
- Fördriva en sjukdomsande eller skingra en magisk sjukdom genom ett motsatt slag mot varelsens eller magikerns Viljestyrka. Malaysh har Viljestyrka 80.


Gampest: Smittsamhet 70, målet drabbas i 1T6 veckor av hög feber och bölder.
Personen blir Utmattad och tar 1T6 i Skada i början av varje scen. Bölderna kan avlägsnas med ett lyckat slag för Läkekonst (Skada 1T6), och orsakar annars ett nytt utbrott av sjukdomen 2T6 veckor senare.
 
Last edited:

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Jag slängde ihop en liten Åkallabesvärjelse. Inte speltestad:

Åkalla Malaysh
Jag spånade lite kring ovanstående och de tre sjukdomar som beskrivs i grundboken. Kanske en sådan här utbrodering av dem? Inte heller speltestade värden, har dock antytt liknande förklaringsmodeller.


Sårfeber
Sårfeber: Smittsamhet 60, målet drabbas i 2T6 dagar av smärtor och hög feber. Personen blir Utmattad. Slå för Uthållighet en gång per dygn. Misslyckas slaget tar personen 1T6 poäng skada direkt på Hälsa.
Orsak: Via smuts genom det öppna såret fångades en svag jordande (VST 25) i blodomloppet hos den sjuke. Där kämpar den mot den sjukes livskraft som bärs i blodet (en av de fyra kroppsvätskorna). Därför drabbas personen av feber när den sjukes livskraft får övertaget och skenar i kampen. Detta tär på kroppen och ibland får jordanden övertaget. Därför blir den sjuke utmattad under sjukdomstiden (och kumulativt Utmattad om denne gör ansträngande saker). Det kan till och med hända att jordanden i kampen konsumerar delar av den sjukes blod (skada enligt ovan).
Ett lyckat slag för läkekonst kan en gång per dygn motverka skada skapad samma dygn av sjukdomen. Det under förutsättning att patienten noga följer kostråden. Ofta är detta mycket kött, oblandat vin och annat som stärker livsandarna och blodproduktionen som motverkas av jordanden. Märk att dylik kost är dyr och inte ryms i kostnader för vanlig kost och att oblandat vin bör vara tre, fyra gånger dyrare än serveringsfärdigt utspätt vin på ett serveringsställe. Jordanden är fången i kroppen till dess någon av den och den sjuke vinner kampen. Vinner jordanden (den sjuke dör) så tar den sig ut ur kroppen och återvänder till sitt element. Den är alltså inte smittsam. Jordanden kan fördrivas.

Rostlunga
Rostlunga: Smittsamhet 50, målet hostar illa
i 1T6 dagar. Alla slag för Uthållighet stängs tre snäpp. Slå ett slag för Uthållighet i varje runda rollpersonen utför fysisk aktivitet (som strid). Om slaget misslyckas drabbas personen av en hostattack som kostar 2T6 Gard.
Orsak: Dunster, miasmer skapade av perverterade luftandar. Miamserna kommer in i kroppen där de en tid förstör lite av lungorna och får dessa att producera mer miasmer till dess kroppen fått kroppsvätskorna i balans igen. Till skillnad från träskdunsterna som ger träskfeber tas de här miasmerna inte upp av kroppen och bärs därför med av den sjuke och andas delvis ut till näromgivningen som då kan smittas av den sjuke. En ansiktsmask med rätt sorts örter och offer till lämplig gudom kan dock skydda mot detta och används ibland av läkare (som ofta har en bättre ekonomi) när de behandlar patienter vid utbrott av rostlunga. Sjukdomen i sig är en naturlig sjukdom som sprids på ett naturligt sätt medan ursprunget är en luftande. Luftanden kan fördrivas för att få stopp på ursprunget men inte själva sjukdomen hos de smittade.

Träskfeber
Träskfeber: Smittsamhet 60, målet drabbas
i 1T6 veckor av hög feber och hallucinationer. Personen blir Utmattad och drabbas med jämna mellanrum av övertygande hallucinationer. Ett lyckat slag mot Viljestyrka krävs för att genomskåda dem.
Orsak: Träskmiasmer. I träskmarker uppstår ofta sjukliga dunster, sumpmiasmer. Särskilt träskmarker som är gynnsamma för mygg brukar skapa dessa miasmer som kan sprida sig i närområdet. Miasmerna tar sig in i lungorna där de tas upp av kroppen tillsammans med den livgivande luften. Väl i kroppen konkurrerar miasmerna med kroppsvätskorna och skapar då en obalans i dessa. Lyckligtvis kan inte miasmerna sippra ut ur kroppen igen och sprids därför inte vidare. Efter en till två veckor uppträder symptomen. En person som tagit sig genom träskfeber får sitt motståndsslag öppnat två snäpp det kommande året. Naturlig sjukdom.[/b]
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Saknades en magisk sjukdom

Nessaraschans håglöshet
En sjukdom som skapas av en förbannelse kastad av en magiker eller andeväsen. Om den som kastar förbannelsen lyckas att kasta förbannelsen drabbas målet av sjukdomen om denne misslyckas med ett slag för Uthållighet. Den drabbade slår ett slag för VST. Om detta lyckas händer inget mer än att den drabbade bär vidare på sjukdomen. Vid varje årstidsbyte slås ett nytt slag. Slagen inför höst och vinter är stängda två snäpp och de inför vår och sommar är öppnade två snäpp.
Om slaget för VST misslyckas blir alla slag som inte rör situationer under hot om den sjukes eller närståendes liv två snäpp svårare på grund av håglöshet. Ett misslyckat slag är inte nödvändigtvis ett misslyckande med någon dylik effekt utan ofta snarare att handlingen aldrig utförs eller fullföljs.
Magisk sjukdom
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Jag snubblade på en skrift av en krilloansk lärd. Åtminstone påstår denne sig vara det. I skriften hävdar denne att myggorna i träskmarker där träskmiasmer uppstår kan bli "impregnerade" med miasmer och när de sticker en varelse mottaglig för mismerna så kommer en liten mängd miasmer direkt in i blodet som bär livskraften. Om kroppen inte snabbt lyckas besegra miasmerna skall detta enligt den lärdes noteringar leda till en värre variant av träskfeber. Framför allt får man allvarligare feber när det blir extra obalans i just blodet under kroppens kamp mot miasmerna som även inandats (varje dygn slås för Uthållighet, om detta misslyckas får man 1 poäng skada). I det avslutande avsnittet skriver den lärde att det vore önskvärt att göra en expedition och fånga in träskmyggor från ett område känt för miasmer och sedan utsätta exempelvis kriminella för myggorna för att testa hypotesen ytterligare samt även få en uppfattning om hur allvarlig miasmspridningen är via enbart myggor och inte inandning. Så långt har det dock varit svårt att hitta en mecenat villig att fiansera en expedition med detta mål.
 
Top