Nekromanti Helig Krigare

Chevaz

Veteran
En av spelarna i mitt gäng fick för sig att vara helig krigare, och nu undrar jag lite om det här med helig krigare och böner:

Det står att en präst som blir helig krigare inte begåvas med fler böner, men det är ju isåfall in så svårt att först vara präst några år och lära in alla böner och sedan gå vägen som helig krigare med alla böner i kunskap.

Sen undrar jag um en helig krigare stiger en yrkesnivå, stiger då också hans böner till den yn?, eller stannar den kvar på yn:amatör genom hela spelet?

Tacksam för svar

Foggmock

Myrmidon
först: kolla in RM:s hemsida. de har svar på många liknande frågor som man inte borde belasta forumet med /images/icons/wink.gif No offense, though.
En helig krigare får igne fler böner när han sitger i YN. hans Böner stannar på en YN där han gick över till att bli helig krigare, oftast lärling. han kan alltså ett begränsat antal böner på max den YN-nivå han lärde sig dem, dvs lärling i detta fallet. detta är till för att en helig krigare inte ska bli för mäktig och kunna massa böner, eller, en annan sorts magi som jag mer ser på saken.
hoppas du är tillfreds med svaret, även om det blev en aning rörigt.

Jag vet att jag har rätt!

Dilandau

Myrmidon
Det står att en präst som blir helig krigare inte begåvas med fler böner, men det är ju isåfall in så svårt att först vara präst några år och lära in alla böner och sedan gå vägen som helig krigare med alla böner i kunskap.

Visst, så kan man göra. Det lär ta ett tag att lära sig alla böner, men i teorin funkar det.

Sen undrar jag um en helig krigare stiger en yrkesnivå, stiger då också hans böner till den yn?, eller stannar den kvar på yn:amatör genom hela spelet?

De stannar kvar på amatör, så vitt jag vet.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"

Hasse

Hero
En rättelse

"oftast lärling. han kan alltså ett begränsat antal böner på max den YN-nivå han lärde sig dem, dvs lärling i detta fallet."

När prästen stiger från amatör till Lärling så måste han välja om han skall fortsätta att vara präst eller bli helig krigare. Väljer RP att bli helig krigare så innebär detta att han får de SK och HP höjningar som gäller för heligkrigare. Detta innebär oxå att heliga krigare inte kan lägga några böner på YN över amatör utan en helig krigares böner är alltid på YN amatör.

Annars vad det rätt och länken till riotinds där frågan besvär kommer här: <A HREF="http://www.riotminds.com/regeltolkningar.html" target="_new">http://www.riotminds.com/regeltolkningar.html</A>

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Hasse on 2001-07-23 01:52.</EM></FONT></P>

Renfield

Swordsman
Det blir svårt att förklara hur han kan lära sig alla de där bönerna och leva alla dessa åren för att få SLs godkännande, för man kan bara enligt reglerna bli Helig Krigare när man byter mellan två yrkesnivåer, jag tror det är från amatör till lärling, och man väljer inte om man får ÄP eller inte, det får man. Om man då o andra sidan säger att han lever alla dessa år och lär sig alla dessa böner innan själva spelet börjar, så borde SL antagligen säga att du antingen höjer yrkesnivå under dessa år i alla fall, trots att spelet inte börja, eller helt enkelt säga nej. För enligt reglerna kan man bara kunna de böner man får som lärling när man börjar spelet, även om man är 80 bast... Men tillåter SL det, så går det...men och andra sidan går vad som helst med SLs tillåtelse...

"My power is everything, defeat is absurd!"

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
En sak...

...som jag undrat på är detta:

Anta att en präst väljer att stanna som präst till typ utövar nivå. Sedan när han stiger till Mästare så byter han till Helig Krigare (det borde man ju kunna göra) Får han då behålla alla sina böner till den yrkesnivån han var på, d.v.s. Utövare? Det kan man ju tjäna en hel del på med tanke på att böner är rätt mäktiga. Å andra sidan så har han ju inte lika god hand med "vanliga" vapen. Det kanske går ungefär jämt ut.

*Utnyttjande av regler är inte ovanligt*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Hasse

Hero
Re: En sak...

som jag tolkar reglerna så måste man välja då man stiger till lärling, det står till och med i reglerna att en helig krigarre inte får fler böner eller gudomliga förmåger efter Amatör. Fast å andra sidan finns det ju inget som hindrar en från att göra som man själv vill.

Hasse

Pink Floyd

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Borde gå.

Jo jag tycker att det borde gå om man vill det. Det är ju ändå så att man får fler böner betyder sämre svärgdssvingande. Jag kommer nog att se det så iaf. Men nuhar ju jag ändå ingen präst i gruppen (inte nu iaf) så det är ju inte ens aktuellt. Det var bara en fundering jag hade.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Hasse

Hero
Re: Borde gå.

"Det är ju ändå så att man får fler böner betyder sämre svärgdssvingande"

Ja och inte bara det utan även sämre stryktålighet då de får lägre KP-höjing som prälle. Inte så dum ide trots allt att låta valet till helig krigare kunna ske på vilken YN som helst.

Hasse

Pink Floyd

Hasse

Hero
Re: "Solstrålen"

"Jag kommer nog att köra på den (hus-)"regeln"."

Ja, jag kommer oxå införa den.

Hasse

Pink Floyd