WRNU Helmgast på forumet

Kidnappar tråden med frågan varför inte giganten Fria Ligan har en sub på forumet?

Helmgast dök ju upp som subforum så frågan tåls ju att ställas.

Ligan har sitt egna forum som drar de flesta av deras fans. :)

Vi har ju ett Drakar och Demoner-forum visserligen, men det är väl det enda av deras spel som drar så mycket folk att det motiverar ett eget forum.

Med det sagt, så har jag ingen statistik på hur mycket det snackas om Ligans olika spel. Rätt mycket vid särskilda tillfällen är min känsla för det, men inte så mycket att det känns som att det behövs ett helt eget forum för det.

Ligan har sitt egna forum som drar de flesta av deras fans. :)

Vi har ju ett Drakar och Demoner-forum visserligen, men det är väl det enda av deras spel som drar så mycket folk att det motiverar ett eget forum.

Med det sagt, så har jag ingen statistik på hur mycket det snackas om Ligans olika spel. Rätt mycket vid särskilda tillfällen är min känsla för det, men inte så mycket att det känns som att det behövs ett helt eget forum för det.

Efter att ha blivit störtförälskad i Vaesen och med tanke på hur stora Fria Ligan är idag så kliar man sig lite i skallen när det finns så många andra subforum men inte hittar något för just dom.

Efter att ha besökt Fria Ligans hemsida och luskat runt där så hittar man ingenting som leder till något forum och det är här och Vrållådan jag besöker för att diskutera vårt underbara fritidssysselsättning.

Last edited:
Efter att ha blivit störtförälskad i Vaesen och med tanke på hur stora Fria Ligan är idag så kliar man sig lite i skallen när det finns så många andra subforum men inte hittar något för just dom.
Förutom sånt det pratas mycket om vill jag minnas att flera av forumen har skapats för att spelskaparna direkt bett om det (små indieskapare utan resurser att driva ett eget forum). Ligan har så vitt jag mins alltid haft sitt egna helt separata forum sen de blev ett eget bolag (och innan dess hängde de på järnringens numera försvunna forum).

De går dock att starta trådar om fria ligans spel i vanliga rollspelsforumet. Det dycker upp sånna till och från och Ligan är ofta här och svarar i dem (tills de tröttnar på de ibland allt för kritiska elementen som kan dyka upp ibland).

Efter att ha besökt Fria Ligans hemsida och luskat runt där så hittar man ingenting som leder till något forum loch det är här och Vrållådan jag besöker för att diskutera vårt underbara fritidssysselsättning.
Länk till Fria Ligans forum.

Eller om du föredrar så hittar du forumet under "community"-tabben på fria ligans hemsida.

Enligt min erfarenhet av forumet så påverkas inte inläggsfrekvensen av förekomsten av spelspecifika underforum. Folk börjar inte prata mer om ett visst spel bara för att det finns ett forum dedikerat till det. Forumet har en lång historia av spelspecifika underforum som ekar tomma. Den som till exempel vill prata Nordiska väsen kan idag göra det i underforumet "Rollspel".

Det sagt, om man ska göra någon förändring, så tycker jag i sådana fall att man kan ändra namn på Drakar och Demoner-forumet till Fria ligan och låta alla FL-relaterade diskussioner ske där. Det skulle möjligen göra det lite lättare att hitta rätt för den som kommer in som nybörjare.

Eller så låter man det vara som det är.

Det är väl bara att skapa en post under #Rollspel för att disskutera det man vill disskutera om spelet i fråga?
Jag har gjort detta åtskiliga gånger för The One Ring tex.

Enligt min erfarenhet av forumet så påverkas inte inläggsfrekvensen av förekomsten av spelspecifika underforum. Folk börjar inte prata mer om ett visst spel bara för att det finns ett forum dedikerat till det. Forumet har en lång historia av spelspecifika underforum som ekar tomma. Den som till exempel vill prata Nordiska väsen kan idag göra det i underforumet "Rollspel".

Det sagt, om man ska göra någon förändring, så tycker jag i sådana fall att man kan ändra namn på Drakar och Demoner-forumet till Fria ligan och låta alla FL-relaterade diskussioner ske där. Det skulle möjligen göra det lite lättare att hitta rätt för den som kommer in som nybörjare.

Eller så låter man det vara som det är.

Bra förslag med namnbyte och fin lösning. De gamla D&D trådarna blir kvar och frågor om FL's andra titlar kan postas samma subforum.

Last edited:
Namnbyte tycker jag låter som ett jättekonstigt förslag. Trådarna gäller flera olika versioner och de äldsta är från år 2000.

Ta Ligan-pratet i Rollspel-forumet tills det blivit så mycket av det att det känns rimligt att samla dem. Ovan nämnda Discord-servern Year Zero Worlds puttrar på i rätt långsam takt, så det kommer nog inte vara någon rusning här heller.

Den som vill kan ju förresten haka på prefixet ”YZE” (Year Zero Engine) på sina trådar redan nu.

1747845714560.png

Ligan har så vitt jag mins alltid haft sitt egna helt separata forum sen de blev ett eget bolag (och innan dess hängde de på järnringens numera försvunna forum).
Dock med undantag för Symbaroum, som Nya Järnringen förlade hit (och tack för det!), och fortfarande finns kvar (och nog är mer aktivt än deras officiella).

Det är väl bara att skapa en post under #Rollspel för att disskutera det man vill disskutera om spelet i fråga?
Jag har gjort detta åtskiliga gånger för The One Ring tex.
absolut men då behövs ju inga underforum alls, den som vill diskutera Helmgast eller Eon kan ju bara skriva i #Rolspel

absolut men då behövs ju inga underforum alls, den som vill diskutera Helmgast eller Eon kan ju bara skriva i #Rolspel

Fast nu var det en punkt "skrivs det och disskuteras det tilräckligt mycket för att befoga ett underforum" och därav min kommentar. Om en tråd där får en massa poster som spiller över i en ny tråd osv.

Back