Nekromanti Helmgastar fortsättning....

Tullaris

Veteran
När jag läste trådarna om Helmgastarna så slog det mig att det skulle vara perfekt att använda i ett äventyr där RP gruppen ska jaga och döda Helmgastar.

Det är såklart näst intill omöjligt för "vanliga mundana folk" att veta att de finns och än mindre vart de finns. Kanske en troende till en "anti Xinu gud" skulle kunna få en uppenbarelse och ta på sig uppdraget att samla information om dessa odöda superkrigare.

Någon som har några förslag till hur ett sådant här äventyr skulle se ut?

Alltså;
Vilken gud skulle uppenbarelsen kunna komma från?

Hur skulle RP gruppen kunna samla info om Helmgastarna (de flesta som ser dem lever ju inte särskilt länge)?

När de väl hittar de hur ska de göra för att döda "den" eller få den ensam?

Ska man ha med en inkarnat i det hela som någon slags osynlig ondhand som styr det hela? I så fall ska RP få reda på vem inkarnaten är eller är det för mycket?

DarkMystic

Swordsman
Helmisar!

Låter kanske som ett lite lamt äventyr att jaga Helmgastar men det är du som spelar och inte jag... Men du behöver en "antiXinugud" hmmm är inte Daak typ perfekt när det gäller odöda:). Gör ett typ föräventyr som handlar om att de är häxjägare som jagar kättare och får problem med Xinydudsen. Nämn aldrig namnet Xinu och låt dem hitta massa texter och papper om Helmgastar och sånt. Sedan kan de få träffa en, få lite pisk och sedan sticker den. Då kan gruppen få en "vision" om hur man dräper den på ett ungefär och sedan kan du dra igång nån sexig kampanj när de dräper nån inkarnat och vinner dagen... Låt dem leta länge och väl efter helmgastarna och låt dem inte döda mer än tre typ...
Sen kommer jag inte på mer typ...

/DarkMystic som aldrig mött en "helmis".

Pendragon

Swashbuckler
Herregud, vad har du emot dina spelare! :gremwink:

Det värsta med Helmgastarna är ju inte att de är totalt livsfarliga en och en, utan att de är relativt organiserade. Om några typer lallar runt och har ihjäl dem en och en, lär det inte dröja länge innan nån av inkaranterna avdelar en grupp (3-10st, beroende på vad RPna har att komma med) för att undanröja hotet. Dessa lär dessutom inte gå på de tricks RPna använt tidigare för att avliva dem, utan lär t ex ha försett med harnesk och annat otyg som gör det svårt att komma åt hjärtat.

RPna lär bli mos med andra ord.

/Joel - tycker det är dumt att provocera helmgastar.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Helmisar!

"...dra igång nån sexig kampanj ..."

Men det där låter ju alldeles underbart!

Vill du göra det extra obehagligt för spelarna så ska du inte ge de helmska helmgastarna horn, brinnande ögon och elaka skratt - nej, det blir så kliché och bekant att spelarna inte blir obehagliga till mods, de känner igen sig från all möjlig populärkulturell "skräck" (från Doom till Spawn). Låt istället helmgasten de jagar (som enligt ryktet är hemskt, roar sig med att äta tappra krigares själar och har dödat hundratals i strid) visa sig vara en mycket inbjudande och vacker dam.

Hennes kropp är välformad och kurvig, när man följer hennes höfters båglinje uppåt når man hennes barm - två alldeles perfekt formade... ahem, vart var jag nu, jo, sexig skräck. Vad tusan är det? Eftersom hela konceptet är snott från Risings tråd så är det bäst att jag länkar dit. Det handlar att ta spelarna med garden nere, att låta de möta någonting de inte väntade. Hur gör man när varelsen man är sänd att döda visar sig vara rysligt trevlig och förfärligt inbjudande? Vad tar man sig till när man har svärdet i hand, och blicken inte kan slita sig ifrån... dessa förföriska läppar, de oskyldiga och strålande ögonen, den smäkra halsen och hennes barm - två alldeles perfekt formade... oj, ja, jag tror mötet kan ha potential att vara alldeles livsfarligt obehagligt. Och spelarna blir nog lite tagna på sängen när du plötsligt börjar beskriva deras våtaste fantasier... och fortsätter med det trots att de ber dig att sluta.

Rosen har massor av erfarenhet i ämnet. Jag testade ett liknande scenario på en av mina spelare vars rollperson hamnat på vift, och det funkade över förväntan.

Nu är är ju helmgastarna fullständigt livsfarliga från början, kan magi (förförisk magi kanske) och konsten att manipulera. Det borde vara nog för att skrämma upp rollpersonerna, men om det är spelarna du vill åt så krävs det ibland lite mer.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Helmgastar [L&H-spoiler?]

Vilken gud skulle uppenbarelsen kunna komma från?

Det finns nog ganska många "goda" gudar som skulle kunna komma med en sådan uppenbarelse... Kanske t.ex. Aurias & Pelias (rent geografiskt så ligger deras "områden" ganska nära varann också), eller kanske... hmm... ja, kanske Daak då (eller kanske då något av hans helgon).

Hur skulle RP gruppen kunna samla info om Helmgastarna (de flesta som ser dem lever ju inte särskilt länge)?

Vet inte om du har tillgång till L&H... Men hursom... Dom kan ju leta upp någon överlevande från helmslakten, dom har ju fått nån typ av band/länk till xinu, och sett en del av hans planer, nåt sånt... *xinu vill såklart undanröja detta hot, så där kanske RP kan stötapå sin första helmgast? :gremgrin:*

När de väl hittar de hur ska de göra för att döda "den" eller få den ensam?

Tidigare nämnda överlevare från helm-slakten kanske vet något om det? eller så kan gudomen kanske ge dom en uppenbarelse nånstans där när dom räddar helm-överlevaren?

Ska man ha med en inkarnat i det hela som någon slags osynlig ondhand som styr det hela? I så fall ska RP få reda på vem inkarnaten är eller är det för mycket?

Om du slänger in en inkarnat så kommer du ha material för en hel kampanj helt klart :gremsmile:
Dom kanske t.ex. kommerpå hur man dödar en helmgast, och sen när dom näääääääästan har lyckats spåra sig fram till inkarnaten *troligen höööööögt uppsatt på nån mäktig position då såklart* så försvinner han/hon spårlöst, för att senare återkomma, med ett släptåg av helmgastar? :gremgrin:
Då har rp gott om tid att spåra och leta efter inkarnaten (så slipper man ett rent hack-n-slash-äventyr).

/Yvian, blev inspirerad :gremcool:

SnabbsomVinden

Veteran
Re: Helmisar!

Det kan likväl vara en hallucination ifrån en karaktär som råkat dricka något illa så "tror" han att han ser en uppenbarelse ifrån en gud som ber honom utföra detta uppdrag.. Eller så kan han bara höra en röst ifrån en mindre stark gud eller demon som har något emot rollpersonerna och skickar dem emot en säker död.