Nekromanti Helmgastarna ett utdöende släkte...

Draugluin

Veteran
Jag har bara en enkel fråga, kan en vanlig nekromantiker skapa Helmgastar?
Min personliga åsikt är att detta borde vara omöjligt eftersom det var Xinu himself som skapade dem av liken från heliga krigare innan han "delades" upp i inkarnater.
Eftersom dessa inkarnater tydligen inte kan skapa nya Helmgastar borde väl inte en vanlig dödlig kunna göra det heller?

Wictor

Warrior
Re: Helmgastarna ett utdöende släkte... SPOILER

Det står i Vandöda och Nekromanti att Helmgastarna var en "engångsförteelse". De kan inte återskapas, speciellt inte av en vanlig dödlig.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Min personliga åsikt är att detta borde vara omöjligt eftersom det var Xinu himself som skapade dem av liken från heliga krigare innan han "delades" upp i inkarnater."

Det är den rådande inställningen ja. Och jag håller med. Helmgastarna är dels för elit och dels alldeles för coola för att råka ut för massproduktion. Jag anser att det är charmigare om dom bara finns i ett begränsat antal. Det ger dom på sätt och vis mer personlighet (Att deras PSY är betecknat som relativ PSY med paranteser är förövrigt ett misstag). Som spelledare får man istället se till att göra någonting mystiskt och intressant med helmgastarna än att bara använda dom som massproducerade boffermaskiner.

Typ... Ej massproducerade boffermaskiner? :gremwink: Och kanske någonting till

/Naug, helt klart för helmgastar i allmänhet och läskigt charmiga sådana i synnerhet

Big Marco

Läskig
(Att deras PSY är betecknat som relativ PSY med paranteser är förövrigt ett misstag).

Jag vill bara bekräfta att ovanstående är korrekt. Helmgastar har "vanlig" PSY, inte relativ PSY som V&N felaktigt visar.

(fö så är Alien Deluxe soundtracket superbt när Helmgastarna (eller vrakher) är med och lallar. ,-)

SnabbsomVinden

Veteran

Skapelsemetod Helmgastarna skapades av guden Xinnu år 2866 år e.D. då denne inkarnerades i den damariska staden Helm. Guden dräpte sina fiender och tog deras kroppar och lade dem på golvet framför sig. Han genomgjöt dem sin oheliga mörka energi och Helmgastarna vaknade som hans trogna tjänare. Dessa tjänar nu Xinus inkarnater. Ingen nekromantiker har någonsin luckas skapa en helmgast och många tror att det är omöjligt utan en gudomlig intervention. Deras rang är högre än många andra vandöda. Likaså är deras egenskaper ett mysterium. Det verkar vara omöjligt för Xinus inkarnater att skapa fler helmgastar utan tvugna hålla sig till de antal som skapades den blodiga nyårsnatten.

Det står inte att det inte går, bara att det är svårt och ingen har klarat det. Med andra ord, ingen vet om det går.

Warth

Veteran

det låter ju vettigt, men det hade varit intressant att se mer information om hur en motsvarande ritual skulle kunnat gå till. Det är ju knappast något som var och varannan nekrotropiker ska kunna, men det hindrar väl knappast den ambitiösa att försöka...

Draugluin

Veteran

Men det borde inte gå eftersom Xinu inte har skapat några fler, vilket han borde om han kunde

SnabbsomVinden

Veteran

Det är egentligen omöjligt att skapa nya eftersom man ska helst ha ett lik ifrån nyårsnatten då soldaterna dog.

Mouja

Hero
Xinu [Spoiler]

Det jobbiga är väl att Xinu är uppdelad i sex inkarnater (delar)? Varav den sjätte fortfarande väntar på att dennes kropp skall födas, för att alla sedan skall återförenas och ta över Mundana. Så just att man behöver folk från den natten vet jag inte... snarare att man behöver heligt folk samt en nypa oheligt salt, en gudomlig intervention och viola en helmgast á la Xinu.
För jag har fattat det som att Xinu skapade den oheliga natten, man kommer långt med lite specialeffekter och rödfärg, och att han (eller någon annan) kan göra det igen. Att det inte var en slumpmässig händelse utan att den skapades för att Xinu (eller någon annan) ville det.

Mouja

Hero
Re: Xinu [Spoiler]

Ariandra den behagfulla är gift med Damariens härskare (Thamas Vitfjäder) och om inte jag minns snett så är det hon som drar i trådarna. Det vill säga att Thamas gör exakt det hon säger utan att ifrågasätta det. Men det kan vara någonting jag hittat på själv.. inte säker dvs.
Alla inkarnater är power gamers, eller i alla fall väldigt mäktiga.. och det är inte heller slumpen som gjort dem det. Det är Xinu's influenser, som gud, till den mundana världen som gjort dem så oerhört "mäktiga"... eller, ja.. de flesta av dem gifte sig rikt i alla fall. :gremwink:

Kenzui

Warrior

Asså (i mundana är inget omöjligt) notera inget. haha eller som jag säger, Allt e möjligt med magi frågan är bara hur man ska göra! Även om det ska till en Jädra massa magnituder för att lyckas. Ha det bra!!

Big Marco

Läskig
Re: Lone Wolf [SPOILER]

Helmgastar och Ensamma Vargens "helgastar" är inte samma sak, även om vissa saker liknar varandra. Skapelse, mythos och användningsområde skiljer sig rätt radikalt, bland annat så är inte helmgastar immuna mot fysiska attacker, som helgastarna är. Helgastarna är dessutom klassad som en av Helgedads "dussintrupper", medan helmgastarna är tämligen unika i både antal och tillkommelse.

Men båda är jävligt tuffa och coola - på sina egna sätt. =)

SnabbsomVinden

Veteran

Mouja:

Jo det stämmer mycket riktigt, det står även om hur hon har som dröm att härska över hela Asharina halvön.. Thamas beundrar henne såpass att han helt enkelt gör det hon vill =)

Draugluin

Veteran

Enda sättet att döda en Helmgast är väl att plocka ut hans hjärta och förstöra det?

Silvervarg

Warrior

Drömmen är väl starta storkrig i Asharina så de är oorganiserade vid Xinus och mörkrets ankomst så de inte kan försvara sig väl?
Eller har jag total fel?

Silvervarg gillar varken Xinu eller mörkret

Draugluin

Veteran

Egentligen skulle det hjälpa Xinu mer om Damarien erövrade hela Asharina-halvön och styrde över den när mörkret kommer?
Då skulle dom ju kunna använda sina arméer(om deras soldater skrämms till lydnad eller bara blir lurade eller något) för att hjälpa Xinu i hans erövring av hela Mundana när han "återföds".
Det är ju iofs väldigt troligt att armén vänder sig mot Damarien sedan när dom inser vad som händer men ändå...