Heltäckande huvudbonad?
När det nu är på tal kunde man ju diskutera lite mer kring heltäckane rustningar. Jag själv har funderat lite kring huruvida man alltid borde räkna bort en hjälms eller huvas skydd vid träffar i huvudet. T.ex. så skyddar ju inte en öppen hjälm alls själva ansiktet, och en pil som råkar träffa ögat kan ju bli ödesdiger även om skadan inte är så stor. Mig veterligen är det bara tunnhjälm och hjälm med visir som skyddar även ansiktet. (Dessa ger en ju även -CL på Uppt. fara och Finna Dolt, i DoD-91 dvs.) En normal ringbrynjehuva gör det ju inte.
Med detta vill jag alltså säga att det ju alltid, när t.ex. en pil träffar huvudet, finns en risk att den träffar det oskyddade ansiktet. hur ska man då bestämma detta? Jag kan tänka mig en rad alternativ. Bl.a kan man införa särskilda träffar eller bara hänvisa det hela till perfekt träff. Vidare kunde man slå 1T10 eller dyl. och konstatera att om resultatet blir en 10:a ha man träffat ansiktet och kan ignorera rustningens abs. Flera möjligheter: Endast tillämpa ansiktsträff då spelaren säger att han siktar på ansiktet. CL kunde då minskas med mellan 6 och 10 med tanke på bl.a. vilken väg offret är svängd, dvs. om denne har ansiktet synligt, och i hur stor grad. Som vanligt är förstås mörker, avstånd och liknande av betydelse för CL.
Främsta orsaken till att jag funderar över detta är att jag vill ge en halvlängdsman med kortbåge en möjlighet att uträtta något i strid mot en krigare i brigandin. Kortbåg PV 0/0 har i vanliga fall inte mycket att säga till om där, men om man tillämpar ansiktsträff och halvlängdsmannen är en tillräckligt säker skytt kan han med stor sannolikhet tillfoga krigaren en skada som denne sent ska glömma. /images/icons/sick.gif
/Berserk