Nekromanti Helt absurt

Detta kan inte stämma att dessa alver skulle kunna smida bättre stål än dvärgarna!!

De kan ju inte ens med sina seniga armar slå stålet till härdning!!

Jag protesterar och jag lovar att inget stål någonsin skulle få denna tålighet och skarpa blad som dvärgarna, och absolut inte alvernas.

Vid vontars skägg att det är absurt.

Det är visst lika svårt att hitta smarta alver som att hitta en go luktande tirak!!!

Imoze

Veteran
Håller helt med. Dvärgar har smide och förfinat dess konster i mer än många år. Alverna kan omöjligt vara bättre! :gremmad:
Det är som att säga att Gurderna skulle göra finnare stensalar än Dvärgarna.

Zippo

Veteran
Dvärgen Spez håller helt och hållet med. Men han kan ej något göra. Han bara rider på sin korkade Murvelbest(försöker lära honom o fatta mer) och dricker öl utan någon svårighet :gremcool: Han kan tyvärr inte lite efter en-skaparna i mundana och få dom och ändra det :gremtongue:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Omsättning skiljer

Slutprodukten blir ungefär lika bra smideskonst.

Det finns dock en skillnad. Nämligen att alvisk smideskonst är hantverksmässig medans dvärgisk smideskonst är industriell.

När 1 dvärg med lärlingar gör 20 vapen på 1-2 veckor så gör en alv 1 vapen på ett par månader till kanske ett år, eller i vissa fall mer.

Dessutom så har ju alverna Sanaris alkemi som talar för dom.

/Naug

Re: Helt absurt [SPOILER]

Nej, dom kan inte göra lika bra.
Thism's och Kiriyas smide är rejält under kvaliten av Dvärgarnas, men Learam är ganska nära, då dom faktiskt lärt sej smideshemligheten av dvärgar...

Staffan

Myrmidon
Dvärgar i gemen är bättre smeder än alver, visst. Däremot kan jag mycket väl köpa att de bästa alvsmederna är bättre än de bästa dvärgsmederna - de har haft lite längre tid på sig att träna om man säger så. Dessutom lägger alver gärna ner mer tid på att smida någonting - en dvärgasmedja kan prångla ut mångdubbelt fler vapen än vad en alvsmed kan.

Arvid

Warrior
Håller med Grottrollet Naug.
Den alviska smideskonsten är väldigt bra på så sätt att man får bra vapen men den dvärgiska producerar mycket mer. därför skulle jag säga att den dvärgiska är "bättre" på följande punkter:
1. Om man ska utrusta en arme. Vilket ofta är fallet.
2. Om man snabbt behöver få fram vapen.
3. Tjänar mest. Massproduktion och försäljning.

Alviska är bättre genom:
1. Man kan få bättre enskilda vapen.

Det hänger alltså på definationen av "bättre".

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Dvärgiska vapen är "industri" ("massproducerade" kanske är ett bättre ord?), alviska vapen är hantverk.

När dvärgarna gör svärd och yxor så gör de det i hundratal, när alverna gör svärd så gör de ett svärd.

Tänk då om en dvärg skulle lägga ned motsvarande tid på ett svärd...

(fast det har väl egentligen redan sagts... hö hö... :gremcrazy:)

Mäster Atrion

Warrior
Som sagt så är det inte så värst absurt genom som du hört av alla andra av våra disskusioner om "somdiaplåt" och alvisktsmide. Alverna smider bättre enskilda vapen medans dvärgrna massproducerar deras och det är också bra på andra sätt så man kan ju alltid tolka det på olika sätt om vem som smider bäst men jag håller fortfarande fast vid mitt tycke.

Alviskt smide spec Learam har bättre smide äv vad dvärgarna har.

inte

Veteran
Dvärgiska vapen är "industri" ("massproducerade" kanske är ett bättre ord?), alviska vapen är hantverk.

När dvärgarna gör svärd och yxor så gör de det i hundratal, när alverna gör svärd så gör de ett svärd.

Tänk då om en dvärg skulle lägga ned motsvarande tid på ett svärd...

Jag tror inte att en dvärg skulle tillverka ett bätre svärd än en alv även om han la ner lika mycket tid som alven på det. Detta av två anledningar:
1. Dvärgar smider inte svärd uan yxor
2. Dvärgen saknar förmodligen den kunskap och erfarenhet som krävs för det finsmide som krävs i detta fall (han brukar inte tillverka sådana klingor)

(En dvärg har dock dom bästa förutsättningarna för att smida bra klingor. Men varför skulle han smida sådana, när det knappas finns en markand för massor med sådana klingor. Han kommer ju bli mycket rikare om han tillverkar massor av klingor av lägre kvalitet)

Men hur som helst blir vapen som 'behandlats' med magi och alkemi dom absolut mäktigaste oavsett vem som har smidit dom

Arvid

Warrior
Den dvärgiska utrustningen är inte anpassad för att bara tillverka ett vapen och ge det väldigt bra egenskaper. Den dvärgiska kunskapen i smide är inte anpassad för att tillverka ett enskilt vapen. Således är alverna bättre på den punkten.
Sen så skulle jag hålla med dig i att dvärgarna är bättre smeder. De har dock inte bättre vapen.

Brodhild

Veteran
ditt inlägg är nästan lika imponerande som din "okrossbara" hammare som är i cirka 200 bitar nu, ligger på golvet i det där tornet som hammaren gick sönder i... jag är INTE imponerad av din uppvisning av dvärgaståls kraft. då mitt svärd blir reparerat ska jag se hur "okrossbar" din nästa hammare är. och därtill så kan vi nog jämföra en Sunarialvs IQ med en Drezindvärg så ska vi se hur mycket skillnad det är och om en dvärg någonsin kan vara ren i en HEL vecka så ska jag leva celibat!

Brodhild

Veteran
om du tycker med den där ... dvärgen så har du fel, om en dvärg smider bättre är ej bevisat då alla dueller med alver blir oavgjort eftersom dvärgen får alven att svimma med sin andedräkt. jag anser att alla dvärgakrig har blivit vunna med fläktar då alverna vid första kriget förstörde dessa...