Okej det är såhär att jag tycker det är alledens för lite folk i en förläning som utspelar sig i consaber.
En spelare som jag har spelar hertig och enligt reglerna fick han följande:
3t6*20*8 skogsmark vilket blev 1920(det tycker jag är helt OK)
sedan gods. 2t6+1 =3 gods (helt konstigt)
men dessa blev 60 tunnland, 120 tunnalnd och 180 tunnalnd stora.
sedan byar det e bara 'fucked up'
antalet gods gånger 2t6 /4.
3*2/4=1,5 alltså 1 by.
denna byn hade 3t6*5 +15 invånare
och givetvis slog jag : 3 gångar 5 plus 15 som är hela 45 Bybor.
varav 34 är ofria och 11 fria.
men se på tusan inga hantverkare i byn heller.
sedan nu till avkastningen
goda marker gör att avkastningen från godset blir
360*8 / 9 =320 bas
mycket bra.
5 bas i Avrad från de ofria
och hela 1 bas i skatt från de fria bönderna
tull är hela 5100silver då jag har stenlagd väg från frihamnen cear negaidh igenom hertigdömet.
eftersom detta är det första året och jag är fattig så kan man ju inte köpa in eller bygga saker heller så på ett normalår så är min hela inkomst hela 326 bas
strunt i såntdär tråkigt som hushåll och stall just nu men däremot har ju en greve skuld att ställa upp med ca 250-300 soldater i consaber.(en hertig lär väl ha mer men jag tar och anstället 250 soldater)
fotsoldater, lätta 200st.
200*2 bas =400 bas. och redan nu ligger jag illa till med ekonomin..
borde inte en hertig ha väldigt mycket mer pengar?
jag tycker att siffrorna är taffliga rent ut sagt och passar bara till drunok och soldarn.
Consaber har ungefär 62.25 gånger mer invånare än soldarn och dessutom mindre landsägande Adel..
Det skulle vara skitsnällt och folk hade några husregler för andra siffror att lägga in till conasber. och snälla säg inte åt mig att använda sunt förnuft.
jag vill veta om nåon kan hjälpa med siffror.
Gärna en komentar från neogames, gärna med nya siffor om hur man gör en förläning i consaber, för jag är väldigt minst sagt ledsen på riddaren. Eftersom min spelgrupp oftast spelar i consaber så är det ledsamt att inte kunna köra en rejäl förlänings/Adel kampanj där
En spelare som jag har spelar hertig och enligt reglerna fick han följande:
3t6*20*8 skogsmark vilket blev 1920(det tycker jag är helt OK)
sedan gods. 2t6+1 =3 gods (helt konstigt)
men dessa blev 60 tunnland, 120 tunnalnd och 180 tunnalnd stora.
sedan byar det e bara 'fucked up'
antalet gods gånger 2t6 /4.
3*2/4=1,5 alltså 1 by.
denna byn hade 3t6*5 +15 invånare
och givetvis slog jag : 3 gångar 5 plus 15 som är hela 45 Bybor.
varav 34 är ofria och 11 fria.
men se på tusan inga hantverkare i byn heller.
sedan nu till avkastningen
goda marker gör att avkastningen från godset blir
360*8 / 9 =320 bas
mycket bra.
5 bas i Avrad från de ofria
och hela 1 bas i skatt från de fria bönderna
tull är hela 5100silver då jag har stenlagd väg från frihamnen cear negaidh igenom hertigdömet.
eftersom detta är det första året och jag är fattig så kan man ju inte köpa in eller bygga saker heller så på ett normalår så är min hela inkomst hela 326 bas
strunt i såntdär tråkigt som hushåll och stall just nu men däremot har ju en greve skuld att ställa upp med ca 250-300 soldater i consaber.(en hertig lär väl ha mer men jag tar och anstället 250 soldater)
fotsoldater, lätta 200st.
200*2 bas =400 bas. och redan nu ligger jag illa till med ekonomin..
borde inte en hertig ha väldigt mycket mer pengar?
jag tycker att siffrorna är taffliga rent ut sagt och passar bara till drunok och soldarn.
Consaber har ungefär 62.25 gånger mer invånare än soldarn och dessutom mindre landsägande Adel..
Det skulle vara skitsnällt och folk hade några husregler för andra siffror att lägga in till conasber. och snälla säg inte åt mig att använda sunt förnuft.
jag vill veta om nåon kan hjälpa med siffror.
Gärna en komentar från neogames, gärna med nya siffor om hur man gör en förläning i consaber, för jag är väldigt minst sagt ledsen på riddaren. Eftersom min spelgrupp oftast spelar i consaber så är det ledsamt att inte kunna köra en rejäl förlänings/Adel kampanj där