Nja...
Öh... det kanske stämmer överens med vad DU håller på med, men jag tycker inte att man kan generalisera på det viset. Den där sortens jämförelser haltar alltid i och med att de bara beskriver en speciell spelstil snarare än hobbyn i sin helhet (då den innefattar så mycket mer än "improviserad radioteater".) Det känns lite för förenklat och generaliserat för att egentligen fylla någon funktion. När jag spelar friform är det till exempel mycket mer likt vanlig teater än radioteater, och ingen ska fanimej komma och påstå att det inte är rollspel.
Och allt out of character-snack där spelet diskuteras på en metanivå, hur passar det in i radioteater-liknelsen?
Alltså, okej om man verkligen har en spelstil där alla sitter kring bordet och pratar in character hela tiden. Då beskriver det kanske precis vad man håller på med, men för mig känns det inte alls passande. Jag kan förstå poängen med det, eftersom den gamla uttjatade improvisationsteater-liknelsen känns rätt krystad och har många brister (precis som comedia del'arte-liknelsen och så vidare) men jag tror inte att det vi behöver är en ny haltande beskrivning som bara passar in på en viss spelstil. Det hämmar nog mer än det gör nytta. Jag skulle i alla fall aldrig palla att spela med en grupp som vill göra improviserad radioteater.