Nekromanti Helt genialt!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Läste precis förordet till "spaceship zero RPG", och när de skall förklara vad rollspel är så skriver de "improviserad radioteater". Helt genialt! Varför har jag inte tänkt på det förr, det beskriver ju precis vad vi håller på med.

Johan Granberg

Swordsman
Nja...

Öh... det kanske stämmer överens med vad DU håller på med, men jag tycker inte att man kan generalisera på det viset. Den där sortens jämförelser haltar alltid i och med att de bara beskriver en speciell spelstil snarare än hobbyn i sin helhet (då den innefattar så mycket mer än "improviserad radioteater".) Det känns lite för förenklat och generaliserat för att egentligen fylla någon funktion. När jag spelar friform är det till exempel mycket mer likt vanlig teater än radioteater, och ingen ska fanimej komma och påstå att det inte är rollspel.

Och allt out of character-snack där spelet diskuteras på en metanivå, hur passar det in i radioteater-liknelsen?

Alltså, okej om man verkligen har en spelstil där alla sitter kring bordet och pratar in character hela tiden. Då beskriver det kanske precis vad man håller på med, men för mig känns det inte alls passande. Jag kan förstå poängen med det, eftersom den gamla uttjatade improvisationsteater-liknelsen känns rätt krystad och har många brister (precis som comedia del'arte-liknelsen och så vidare) men jag tror inte att det vi behöver är en ny haltande beskrivning som bara passar in på en viss spelstil. Det hämmar nog mer än det gör nytta. Jag skulle i alla fall aldrig palla att spela med en grupp som vill göra improviserad radioteater.

Lycan

Hero
Re: Nja...

Liknelsen med radioteater blir väl starkare än liknelse vid andra teaterformer om man har bilden av rollspel som en.. uhm... passiv/stillasittande kulturform. Där är radioteater (och talböcker) det som blir iaf lite jämförligt.

Inte jag heller hade velat syssla med en grupp som gör improviserad radioteater. Iaf inte om de kör med sånadära skumma ljudeffekter med tramp i lådor med sand och plaskande vatten och prasslande papperspåsar =)

- L

(...eller så borde man kanske prova med icke-digitala ljudeffekter i bordsrollspel... hmmm....)

Storuggla

Champion
"Läste precis förordet till "spaceship zero RPG", och när de skall förklara vad rollspel är så skriver de "improviserad radioteater". Helt genialt! Varför har jag inte tänkt på det förr, det beskriver ju precis vad vi håller på med."

Inte för att ägna mig åt paradpinkande här, men antingen har det stått i ett gammalt CoC, eller så kom jag på det själv runt 95-97 för att beskriva rollspelande. Jag lutar mer mot att jag läste det någonstans dock, jag brukar nte vara så bra på att beskriva saker utan ett frenetiskt vevande med armarna och ljudeffekter.

Storuggla, väderkvarnshistorieker

Szandor

Swordsman

Å andra sidan så är ju en jämförelse bara en jämförelse; inte ett likställande. Det finns en anledning till varför radioteater och rollspel har olika namn, men det hindrar inte att de liknar varandra.

Jag håller inte helt med om att det är som radioteater dock. Man ser ju varandra när man spelar rollspel.

Jambu

Swordsman
I radioteater så hör man när någon går som skor/golv ljud medan man i rpg säger "jag går dit", mer som i en ljudbok då.

Och i radioteatrar gör pauser för musik medan vi gör pauser för att äta, se på kim possible och dampa loss.

//jambu & whizzman

Johan K

Gammal & dryg
Får ju hålla med dig om att det var en helt klart godkänd gförklaring. Emklare än såhär kan man nog inte få det hela.
Kanske att man kunde fylla ut det lite mer..

Arfert

Facit
det där har man ju hört förr... brukar använda den liknelsen om jag beskriver rollspel för folk som inte har en susning "improviserad radioteater med regler, där spelledaren är regissör" typ.. även om det inte är helt korrekt såklart så brukar de fatta lite mer då.

Johan Granberg

Swordsman

Mjo, det var mest det här jag ställde mig emot: "Varför har jag inte tänkt på det förr, det beskriver ju precis vad vi håller på med."

Annars kan det väl finnas en poäng med jämförelser, men jag tycker personligen inte att den är så mitt i prick som ursprungsinlägget verkar vilja få det till. Det beskriver inte alls precis vad vi håller på med, möjligen vad en del av oss håller på med.