Nekromanti Helt skräddarsydda trollformler...

Lambi

Swordsman
skrev ett inlägg i Dungeons and Dragons-forumet, och tänkte bara nämna det här så ni inte missar det. Jag tycker själv att det är en alldeles ypperlig idé. När jag lyckats genomföra den (dvs efter alla nu pågående kampanjer) kan jag rapportera här hur det har gått, och hur otroligt roligt vi haft det när vi spelat... :gremcool:

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...rt=1#Post295694

Lambi

Swordsman
Re: Öh, VA!!!

Jo jag har en idé som jag tänker genomföra... ngn... gång... :gremlaugh:

Den är till Expert drakar och demoner, men jag skrev in den på dungeons and dragons-forumet då det fanns en passande tråd där. Sen tyckte jag synd om de stackarna som bara kollade under drakar och demoner och således skulle missa min briljanta, fantastiska, grymma, enastående idé... 'och det vill ju inte mamma...' :gremtongue:

Så läs om idén där och tänk drakar och demoner när du läser den.
De besvärjelserna jag listade nedan är till just Dungeons and Dragons... (2nd Ed) så de kan bli lite svåra att direktöversätta till Drakar och Demoner.

Redde jag ut ditt VA!!! eller blev du mer förvirrad? :gremcrazy:

Rickard

Urverk speldesign
Jag fattade inte heller så mkt

För det första är jag inte så haj på DnD och för det andra är jag inte så haj på DoD6..

Hur menade du? Bara får använda framforskade besvärjelser (se Lambis länk).. Är inte besvärjelserna i boken de som redan är framforskade, fria för spelaren att använda till sin RP?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som måste sticka och hinner därmed inte vidarutveckla frågorna

tyron

Veteran
Re: Öh, VA!!!

jag skulle tro att han blev mer förvirrad för det blev jag... :gremtongue:

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Jag fattade inte heller så mkt

Jag tror han avser besvärjelser som *spelarnas rollpersoner* forskat fram.

Själv tycker jag att det låter som en onödig idé, åtminstone i Eon. Framforskade *effekter*, tja, då talar vi mitt språk.

Lambi

Swordsman
Re: Dnalor är en smart "feltyckare" ;D

Jo det är meningen att varje rollperson ska forska fram sina egna besvärjelser...

Men onödigt... BAH... tycker inte jag... så du har FEL ... typ... :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret

Tja, egentligen tycker jag att det är en bra idé att låta spelarna forska fram sina egna besvärjelser. Det uppmuntrar till kreativitet och skapar engagemang hos spelarna. Sånt gillar jag.

I Eon innebär dock "skapa nya besvärjelser" att kombinera ett gäng av de effekter som finns beskrivna i Appendix i Mystik och Magi på nya sätt. Detta är inte kreativitet, detta är optimering. Sånt gillar jag inte.

Det är bland annat för att jag gillar kreativitet och ogillar optimering som jag håller på att skapa Tokiga Landet

Jag tycker alltså att du ska skapa ett system för framforskning av nya effekter, och sedan fokusera på det. Självklart bör spelarna ha möjlighet att använda sig av de gamla effekterna också, annars blir de ganska begränsade.

Man Mountainman

Storsvagåret
*rodnar så jag blöder*

Oops!

Jag inser just vilket misstag jag begått. Det här meddelandet var ju postat i DoD-forumet, inte Eonforumet. Skäms på mig! Smisk borde jag ha!

Nu när jag insett detta skall jag be att få revidera min ståndpunkt ytterligare: jag tycker enbart att det är en god idé. Jag anser dock att du inte ska *förbjuda* användandet av de traditionella besvärjelserna (speciellt de som är allmänt hållna), men däremot kan du ju låta kampanjen (ur magisynpunkt) fokusera på skapandet av nya besvärjelser.

tyron

Veteran
Re: *rodnar så jag blöder*

men däremot kan du ju låta kampanjen (ur magisynpunkt) fokusera på skapandet av nya besvärjelser.
en kampanj vars syfte är att forska fram nya besvärjelser verkar inte allt för roligt. om jag får säga det själv. Det kanske vore bättre ifall man var tvungen att "skapa" en ny besvärjelse för att uppnå nogot annat. (fråga inte vad :gremgrin:)

Rickard

Urverk speldesign

Jo, tack.. Jag förstod mycket väl att det menades att varje rollperson ska ha forskat fram sina egna besvärjelser.. Jag förstår bara inte principen för det, eller varför det ska användas.. Vad vill du vinna på det? När jag läser ditt DnD-inlägg så har jag lite svårt att översätta det i DoD-termer..

Hur tolkar du egentligen besvärjelserna som finns till DoD? Att de är de enda som finns och att man måste forska fram resten? Att forskningsregler finns med är bara för att magikern (spelaren/spelledaren) ska kunna hitta på en besvärjelse, antingen en unik eller en som finns förklarad i reglerna, under spelets gång..

Om nu en spelare vill ha en viss effekt (+varaktighet och räckvidd) på en besvärjelse till sin magiker från början så är det ju bara att denne föreslår det för spelledaren som hittar på en lämplig SV.. Jag förstår inte heller varför du vill använda forskningsreglerna.. Det är ju bara att konstatera att magikern lärt sig besvärjelsen från början, antingen genom forskning eller genom lärare.. Besvärjelserna är ju liksom bara förslag..

Jämför detta med om spelaren vill komma på ett nytt vapen.. Han/hon bestämmer utseende på vapnet (+skada och BV) och du som SL (om du godkänner vapnet, efter lämplig modifiering) sätter ett värde i sm på det.. Inte fanken behöver väl rollpersonen smida vapnet bara för det, eller hur?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som visserligen tycker det är kul att Lambi har kommit på att man kan hitta på egna saker till rollspel

Man Mountainman

Storsvagåret

en kampanj vars syfte är att forska fram nya besvärjelser

Äh, du läser ju inte vad jag skriver.

Jag skrev alltså att kampanjens fokus *ur magisynpunkt* skulle vara skapandet av nya besvärjelser. De egenhändigt påhittade besvärjelöserna ska alltså vara ett av kampanjens teman, men knappast det centrala.

tyron

Veteran

okej... sorry :gremfrown:
men du måste hålla med om vad jag sa eller?

Lambi

Swordsman
Re: om du rodnar så hånskrattar jag...

syftet med kampanjen är inte att forska fram besvärjelser, det blir endast en krydda (och jävlar vad spicy den är=).

Dnalor... du är förlåten... nästan iaf :gremgrin:

Jag har redan spånat vidare lite, och det hela ska nog utspela sig i Ereb Altor några hundra år efter Tumultet... då Vicotnic, lite drakar, alla titaner, och resten av alla magiker gick och spöade sönder varandra... på något sätt... är inte helt säker på hur än... summan av kardemumman är att magikerna gick och självdog... poff borta...En alternativ framtid för Ereb Altor (nej jag har inte spelat Nidländska reningen).
och nu har man hittat lite kodexar, formelböcker och annat roligt som man sitter och försöker självlära sig med. Antingen har det alltid varit så att var och en måste forska fram sina egna formler, eller så blev det så iom att magin i världen fick sig en törn då alla galningar slog på varandra...

Harablos

Veteran

Jag anser att om man skapar en besvärgelse så ska slå fv-slag.. risken finns ju att man fumlar och många roliga saker kan hända.

Harablos

Veteran
Men hur ska man kunna klå not så bra som eldboll, blixt, hela, kontrollera person osv? Jag menar det är rätt slipade snubbar som har luskat ut de där besvärjelserna!

Möjligen några mutationer... Eldboll som exploderar... ja..... osv..... Annars blir det kanske 4 besvärgelser eller något...

Lambi

Swordsman
Klå och klå... det blir nog bara ruskigt mycket roligare med egna formler... sen om dom som finns är "rena" eller så... tja.. det kan man skita i. :gremsmile: