Re: Dnalor är en smart "feltyckare" ;D
Jo, tack.. Jag förstod mycket väl att det menades att varje rollperson ska ha forskat fram sina egna besvärjelser.. Jag förstår bara inte principen för det, eller varför det ska användas.. Vad vill du vinna på det? När jag läser ditt DnD-inlägg så har jag lite svårt att översätta det i DoD-termer..
Hur tolkar du egentligen besvärjelserna som finns till DoD? Att de är de
enda som finns och att man måste forska fram resten? Att forskningsregler finns med är bara för att magikern (spelaren/spelledaren) ska kunna hitta på en besvärjelse, antingen en unik eller en som finns förklarad i reglerna, under spelets gång..
Om nu en spelare vill ha en viss effekt (+varaktighet och räckvidd) på en besvärjelse till sin magiker från början så är det ju bara att denne föreslår det för spelledaren som hittar på en lämplig SV.. Jag förstår inte heller varför du vill använda forskningsreglerna.. Det är ju bara att konstatera att magikern lärt sig besvärjelsen från början, antingen genom forskning eller genom lärare.. Besvärjelserna är ju liksom bara förslag..
Jämför detta med om spelaren vill komma på ett nytt vapen.. Han/hon bestämmer utseende på vapnet (+skada och BV) och du som SL (om du godkänner vapnet, efter lämplig modifiering) sätter ett värde i sm på det.. Inte fanken behöver väl rollpersonen smida vapnet bara för det, eller hur?
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som visserligen tycker det är kul att
Lambi har kommit på att man kan hitta på egna saker till rollspel