Socker-Conny [OT]
Vad är det för något? Har frågat folk och det enda svar jag fått är "Det är en typ nere i Göteborg"..
He he.
Socker-Conny är egentligen en
seriefigur; tecknad av Joakim Pirinen; den mest "högkulturelle" serietecknaren i Sverige. (=Om det är någon svensk serietecknare som tas på absolut största allvar inom kulturjournalistiken så är det Pirinen) Socker-Conny är en antihjälte, en fullständigt självisk vandal som förstör en massa saker och ser på världen med ett fullständigt naivt, obesvärat perspektiv. Socker-Conny har dykt upp i ett gäng småserier, men det är det självbetitlade albumet som alla pratar om; det var jättepopulärt på sin tid och slog upp en massa dörrar för vad man kunde göra med serieberättandet.
Socker-Conny är på sina håll extremt expressionistiskt tecknad, med många finurliga och kluriga stilbyten och lekar med såväl former som strukturer. Ändå (och det är det här som är så skönt) så är inte albumet ett dugg pretentiöst eller högtravande, utan det är bara stenhögt tempo och massor av oneliners som avlöser varandra hela tiden. Kändast är det som yttras på inlagan: "Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad", men det finns många andra: Socker-Conny säger exempelvis till en kristen tant: "Blir man ful av att tro på gud, eller tror man på gud för att man är ful?" En annan klassiker är när en uppretad kvinna säger "över min döda kropp!" och Socker-Conny föreslår "Ska jag döda hennes kropp?"
Den
här serien fortsätter med att Socker-Conny säger "NALLE heter det, idiot, kolla här!" å så river han av nallen huvudet, "helt tom innuti är han, läs en bok istället!" (typ, iaf)
Det är en asrolig serie, helt enkelt, i all sin enkelhet. Man gillar Socker-Conny när han tittar ut över stelgrå betongmonster till byggnader och säger "nämen vad fint och trevligt här är!" eller när han förfärat menar "polisen kommer ta mig och choppa huvudet av mig och sen säger de att jag ramlat i fyllecellen!"
Du måste absolut läsa den serien.