Jo, faktiskt
"Om du inte tror mig så se filmen Stigmata och glutta på eftertexterna (som behandlar verklighetsbakgrunden till filmmanuset) ... det är ju alltid en bra början för att försöka förstå vart jag får alla grejer ifrån."
Jag tror inte på dig, eftersom jag har i allmänhet går till mer tillförlitliga källor än en Hollywood-produktion. Så jag kontrollerade det jag kunde (dvs Gamla testamentets skrifter i 1917 och 2000 års översättning) och fick det jämfört med de judiska skrifterna. Dessutom kollade jag upp vad forskarsamfundet anser om de judiska skrifternas "oförvanskadhet". (Allt detta gjordes i samband med att jag forskade kring judendom och medeltida och forntida kristendom till Västmark, om du nu undrar varför.)
Följande kom jag fram till:
1) Forskarsamfundet anser att de judiska heliga skrifterna idag är så gott som identiska med de tidiga judiska skrifter man har hittat, inklusive Döda Havs-rullarna från Qumran. Medeltida avskrifter är identiska så till den grad att man till och med tagit med höjd på tecken, stavfel, höjdförskjutningar etc när man skrivit av rullarna.
2) 1917 och 2000 års bibelöversättningar är lika varandra, även om språket är bra mycket mer modernt i 2000 års bibelöversättning.
3) GT i 2000 års bibelöversättning går tillbaka till hebreiska skrifter, inte den katolska kyrkans översättning till latin.
4) Med de apokryfiska böckerna är Bibel 2000 "komplett" ("för komplett" enligt vissa samfund).
Vad den katolska kyrkan har gjort är att översätta de grekiska (NT) och hebreiska (GT) skrifterna till latin och förklarat vissa böcker för apokryfiska. Dessutom har man lagt till saker till kristendomen (dvs inte till själva bibeln, utan till kyrkans doktrin), som till exempel treenighetsläran, papismen och trosförklaringen. Observera dock att dessa inte tillkommit till eller förvanskat bibeln, utan hela tiden behandlats separat. Ur "helighetssynpunkt" har de alltid haft lägre status än till och med de apokryfiska böckerna, men de
har utgjort basen för den katolska kyrkan.
Slutsatser:
* Gamla testamentet är i stort sett oförvanskat sedan åtminstone ca 150 ekr (dvs ca 200 år
innan kejsar Konstantin anammade kristendomen som statsreligion och fick den "anpassad").
* Förvanskningar gjordes faktiskt först då protestanterna lade sina fula labbar på bibeln och anpassade den till kungens önskemål.
* Skaffar du dig en Bibel 2000 med de apokryfiska böckerna så är den "komplett".
* Det finns ingenting som kan ersätta lite vanlig hederlig källkritik.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>