Nekromanti Helvetet & Andra Dimensioner

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Jag ska tillverka lite olika dimensioner man kan besöka med elementartema. Jag jobbar på att försöka vara i alla fall lite originell (jo jag vet att det är omöjligt men ändå) och har redan tillverkat ett flertal olika dimensioner. Jag behöver dock lite brainstormande när det gäller min "stora monoteistiska kyrka"-s helvete. Efter lite fipplande har jag kommit fram till följande i alla fall om dess generella utseende.

TARTARUS
En till synes oändling lavaslätt endast genomskuren av floder med flytande guld breder ut sig åt alla håll. På denna står höga torn som sammanlänkas av gångar, broar, trappor och citadell i en vansinnesframbringande labyrint. Ovanför syns inga stjärnor eller andra himlakroppar utan himlen är kompakt svartgrå och lyses endast upp av ljuset från floderna och de eldar som brinner här och var.

VAD JAG BEHÖVER HJÄLP MED
Ok. Delvis så är andra förslak på dimensioner med elementartema väldigt trevliga. Men det jag framför allt behöver är demoner. DVS de som befolkar just detta plan. Det har ett uppenbart mörker och eldtema, men jag behöver ändå idéer till det praktiska genomförandet. Om någon kommer på något annat bra som en himlakropp som faktiskt syns och är cool på något sätt eller en geografiskt viktig plats så får den gärna skriva om det också. Om det finns en önskan om det så kan jag lägga upp de dimensioner som jag skrivit hittills också för att ge en aning om vad jag vill ha? Ett namn skulle också hjälpa.

Anarchclown

Swashbuckler
På inrådan i chatten så postar jag väl de dimensioner jag redan skrivit också.

ELDENS DIMENSIONER
SOTESYLV
Brinnande löv flimrar runt den resande i detta skogslandskap. Allting föds, dör, brinner och föds på nytt under loppet av minuter. Platsen är varm och konstanta vindar sveper eldstormar över landskapet. Ändå finns här liv och en väl utrustad människa kan till och med leva här ett kort tag. Blommor och frukter med eldegenskaper växer överallt och enorma trollsländor som lever och dör konstant flyger runt i landskapet och jagar andra mindre insekter. De gula eldsyrsorna är ovanligt långlivade och väldigt storväxta. De sprutar eld och dansar mellan eldsvådorna. De kan också tänkas jaga besökare som är oförsiktiga. Ibland så svärmar eldsyrsorna. När de blir riktigt många kan de till och med lyckas riva upp revor till andra världar och orsaka nära på Armageddon på världarna de besöker.

VINDENS DIMENSIONER
NILSTORMEN

Här bor de dystra Fallrkjosa, dödsvindens tjänare. De väljer de värdiga döda för att färdas vidare till senare och vackrare världar men själva lever de i en kal, kall och mörk existens, konstant skiftande i vindarna runt sina uråldriga tempel till glömda dödsgudar ifrån hundratals panteoner. Marken är täckt av sakta döende växter som ser pinade ut av den starka vinden och askregnet. Allt antar en grådaskig skepnad med endast den enstaka blixten att lysa upp det ordentligt. Himlen är grå av stormmoln och regnet, som i sig håller dödens aska, piskar den ovise besökarens kropp med syraliknande resultat på dennes hud och kläder. Här och var hörs stridsrop då Fallrkjosa skriar passionerat och uppmanar sina utvalda till strid. De utvalda är de som valts av Fallrkjosa men ej tillåtits färdas vidare av sina gudar. Dessa är sorgsna och mållösa väsen som lyder minsta kommando ifrån sina ondsinta härskare.
ASTERFYSALIN
I ett förvirrande landskap med en nästan konstant lila himmel som genomskärs av enorma blixar och nät av mindre blixtar, svävar mindre asteroider eller öar av mark på vilka man kan finna spår av civilisationer som sedan länge dött ut. Man kan också finnas alviska boningar som fortfarande huserar magiker som studerar vindens element. Dessa bygger korgar som de fäster under de fullständigt gigantiska maneter som glider genom landskapet sakta svävandes och ätandes de mindre livsformer som hamnar i deras tentakler. De som används av alverna har dock fått sina tentakler trimmade och matas för att de ska kunna styras bättre. Området fortsätter så långt ögat kan se i den konstanta skymningen och diset. Det sägs att detta är dimman ifrån där is och eld möts i gapet, och att detta således ligger över skapelsen och inte nere i gapet som många andra världar. Således är detta en huvudsaklig punkt för elementarmagiker att studera möjligheten att ta sig till världar bortom gapet utan att behöva ta vägen förbi Abstraktikon, Naifl eller Miaspl. Det sägs att man här ibland till och med kan se Stjärnfjärilarna leka.
VATTNETS DIMENSIONER
AMFUNGIA

Detta plan är ett träsk med klara vattendrag och blommor och svampar som växer överallt. Här håller grodor som är långa som en människas arm till. Dessa är klara i färgerna och mycket majestätiska i sin hållning. Enorma svampar med lysande dioder på växer sig upp mot himlen och överskuggar många dalar. Detta åtgärdas dock att de lysande blommor som både växer på marken och ibland släpper iväg sin pollen som då lyser upp runt omkring sig. Denna blir sedan mat för diverse insekter, däribland självlysande fjärilar och flugor. Den totala kakafonin av färger samt träskets många läten kan lätt förvirra någon och få denne att gå bort sig. Träsket är dock ganska lätt att överleva i och även om man kan bli fast här permanent om man går bort sig så finns det en klar möjlighet att överleva på det som naturen har att erbjuda här. Solen tycks aldrig lysa här utan månen skiner istället konstant på himmelen. Mycket av växter och djurliv skiftar därför i silverne och blå nyanser.
LUXEANIA
Denna värld är näst intill helt och hållet täckt av ett enormt sötvattenshav. Detta innehåller inga större rovdjur och endast här och där står klippor ur vattnet. Himlen skiftar mellan klar och molntäckt. Vattnet blir med undantag för ett fåtal djupvattensgravar sällan mer än trettio meter djupt. Det mest fantastiska med Luxeania är dock dess humanoida invånare. Dessa är blåaktiga väsen med vita snäckplåtar över bröstkorg och behornade snäckhuvuden med stora klara nästan lysande blå ögon. De sjunger konstant medan de bygger sina städer av korall och fiskar efter pärlor. De är ett fredligt folk vars sång liknar den som valar sjunger fast med en melodi som även andra intelligenta väsen kan uppskatta och förstå. De lever av de små väsen som de påstår finns överallt i havet och tycks aldrig ens ha haft konceptet krig under någon längre tid även om de ibland bygger vapen på uppdrag av andra besökare. De hemsöks dock av de galna exemplar som dväljs i djupen och väljer att nästan aldrig besöka ytan. Dessa väsen blir mäktigare och mäktigare och lever av att dräpa andra av sin ras och förtära dessas livspärla.
JORDENS DIMENSIONER
DET KRÄLANDE KAOSET (Annat namn på gång)

Denna värld har en yta som konstant skiftar då den består av miljontals larver, insekter, svampar och maskar. Igenom detta kaos färdas enorma tunnelmaskar som lever av alla de mindre livsformerna. En konstant stank fyller luften och himlen är konstant en blandning mellan blå och grönbrun dimma. Endast med största möda kan man vada sig fram genom biomassan och världen lämnas vanligtvis i fred av alla som inte är här för att försöka finna de beryktade sumpbomberna som står att finna runt de sparsamt utspridda vattendragen. Dessa gasfylda, pulserande, gröna tingestar går att använda som granater och går också att tömma och använda som elementum. De har dock en tendens att falla till marken och gå sönder när man försöker plocka dem, med ett resulterande dödligt gasmoln. Framför allt de mest framstående av häxor gillar denna plats och skickar även ibland hit stackars äventyrare för att finna diverse komponenter för sin galna magi.

Mukwa

Swashbuckler
Till Tartarus skulle kanske nåt liknande Hands of Destruction funka. Skuggor, snarare än materialiserade varelser. Eldvarelser med eldpiskor (a la balrog) är kanske lite för klyschigt, men det var vad jag tänkte på till Tartarus.

Hands of Destruction - vad jag menade var alltså att all skada demonerna gör på personer där manifesteras genom decay, huden åldras och spricker likt torkad lera osv.

(copy paste från vrålis, men än så länge kommer jag inte på nåt mer).

Riktigt snygga beskrivningar av planen!

Det som känns som mest mardrömslikt om du vill ha nåt läskigt helvete är en helt tom värld. Marken är askgrå/svart och allting runtomkring är vitt ljus med horisontkonturer bara. Helvetet är en oändlig loop och oavsett vart spelarna går så förändras det inte alls. Det här är för mig jäkligt läskigt, dock finns ju inte ett skit att interagera med så det kanske blir fett tråkigt att rollspela i. Lägg till nån len röst som hörs från ovan (nån man åtminstone kan förhandla med för att komma därifrån).

Anarchclown

Swashbuckler
Gillar iden med Hands of Destruktion. DVS att saker som invånarna vidrör sönderfaller eller blir brända.

Det ska definitivt finnas invånare i planet. Gillar att de är skugglika och så men kanske inte just Balrog med piskan som sagt.

Det ska inte vara tomt, det är en fysisk plats i närheten av Miaspl (Muspelheim) dit syndare ifrån världen vi spelar i färdas när de dör (eller deras själ gör det i alla fall). Men jag ska tänka på din vision för en annan plats närmare Abstraktikon (De oförståeliga planen som man kan färdas bortom Gapet i).

.113

Swashbuckler
Kanske 2-2.5meter långa svarta varelser med ådror av lava längs kroppen och brinnande ögon? Ge dom små svarta horn också (småååååå, bara för att dom inte ska ha dumma runda huvuden :gremtongue: ). Låt dom andas ut lite rök också kanske. + får man "blodet" på sig så bränner man sig ju.

nån sorts phoenix varelse kunde kanske bo där också, så kan man slänga in nån sorts resurection system i det hela utan att det blir alltför lätt(ner i helvetet, döda en phoenix.. Kostar nog mer än det smakar :gremwink: )

nåt i stil med nightmares från d&d kunde väl också funka säkert.

nånstans borde du ha med plattfiskar som flyger omkring och kan användas som riddjur :gremsmile:

tillägg: till himmel gillar jag ändå iden som du hade den, kanske pga att tex rasen jag nämnde har massa stackars själar dom tvingar arbeta i massvis med smedjor som skymmer himmelen, eller vulkaner med utbrott som hjälper till.. Men att man ibland kunde skymta något där ovan vore ju inte helt fel, kanske 2st "onda" solar som brinner mot en svart stjärnlös bakgrund (evigheten). 2 solar så att det aldrig blir natt, så dom måste jobba hela tiden osv :gremtongue:

Tyr

Hero
Demonerna är cirka 2 meter långa varlser som förslavar och livnär sig på de förtappna själar som anländer. Deras hud är svart och hårlös, men något transparent, och man kan se den eld som rasar inombord. Man kan uppskatta en demons styrka genom att se hur våldsamt elden brinner. Deras anleten pryds av tomma ögonhålor och en mun utan läppar som visar inga känslor. Dock så lyses de upp av elden, och för kraftfullare demoner kan elden till och med tränga sig ur ögonhålor och mun.

Demonerna livnär sig bland annat genom att suga livsgnistan från själar. Deras egna eld tilltar i styrka medan själen gradvis förkolnas. De förtappna reduceras till ett skal av sitt forna jag och tvingas slava tills deras egna eld slocknar. Landskapet pryds av förkolnade själar. Men vilan är bara temporär. De hinner knappt slockna innan den livgivande solen stiger upp över horisonten och sätter himmelen i brand. Under en knapp timma är himlen klar, och solen försvinner bortom horisonten igen. Demoner frodas och själar reanimeras bara för att pinas och att få slava igen.

Zappelina

Swordsman
Alltså är det guldfloder borde ju demonernas vener vara av guld, inte av eld. Kanske skulle det ligga guldlik runtomkring, men att guldet är förbannat och den själ som besitter det kommer tillbaka om man skulle få för sig att det därifrån? kanske kunde guldet också (så snart det smällts och stöpts eller smitts om till något runt) bilda en dimensionsbarriär så demonerna kunde klättra till den dimension guld(ringen/länkarna till kedjan/whatever) befinner sig? bra uppslag till äventyr iallafall.

Anarchclown

Swashbuckler
Oooh. Nu är förvisso Flytande Guld och guld som har smält två olika saker i min kampanjvärld. Det ena är en magisk metal som håller sig flytande i rumstemperatur och den andra är vanligt guld. Men jag gillar fortfarande idén med att de har guld i sina ådror. Det är redan etablerat att drakar har det och att dessa är länkade till Nemesis (ondskan enligt samma religion).

Det finns magiker ifrån det stora imperiets Krigsverk (en plats som framför allt gör alkemiska ting men även lär unga personer med gåvan att troll och kriga i imperiets namn) som reser ner till denna plats för att hämta flytande guld ifrån floderna här. Denna substans kan mycket väl vara förbannad och garantera att man kommer tillbaka senare men att dessa magiker kommit på skyddsamuletter att bära för att skydda sig mot denna effekt.

Gillar att giriga syndare blir förvandlade till guld på denna plats och även vanligt guld skall givetvis vara mycket vanligt. Det ger det den för mig eftertraktade exotiska och på något sätt attraktiva men ändå skrämmande känslan.

Edit: Jag tar för övrigt forfarande gärna emot fler förslag om helvetet och även om någon har några idéer om andra dimensioner med ett löst elementartema?