Nekromanti "Helvetet"

anth

Vetefan
Först en definition:
Med "Helvetet" menar jag inte nödvändigtvis en plats där onda människor hamnar när de dör. Jag menar en mardrömsvärld med mardrömsmonster. En mardrömsvärld som vi kan besöka och där vi ibland får besök av dess mardrömsmonster (även om det ofta är väldigt svårt att passera gränsen mellan världarna oavsett i vilken riktning man tar sig).
Mardrömsvärlden kan givetvis dofta svavel, vara varm och befolkas av djävlar och demoner som plågar de dödas själar - men det är som sagt var inget krav i denna tråd.

- Vilka rollspel har ett Helvete beskrivet (så man kan besöka det och rollspela där)?
-- Vad är helvetets förhållande till den riktiga rollspelsvärlden? Vad är "syftet" med helvetet i rollspelet?
-- Hur tar man sig till/från helvetet? Är det en annan dimension så man måste hitta/öppna en portal? Är det i underjorden så man måste gräva sig dit eller hitta en tunnel?
-- Vilka är helvetets innevånare? Är det djävlar? Demoner?
-- Vad finns det för "äventyr" helvetet? Varför skulle rollpersonerna vilja besöka det?

- Känner ni till något häftigt helvete (från litteratur, film, etc) som inte finns beskrivet i något rollspel?

- Kommer ni på något helvete som inte beskrivits tidigare, men som skulle vara häftigt i ett rollspel?

Jag börjar:

Dungeons & Dragons har en rik historia med olika helveten. I DnDs standardkosmologi finns totalt 17 yttre plan, varav 7 kallas "lägre plan" som är mer eller mindre "helvetiska".
De lägre planen finns beskrivna i en bok som heter Manual of the Planes (utgiven till ADnD och DnD3), samt i "kampanjvärlden" Planescape.
De olika planen är bundna till olika alignment/livsåskådningar, goda människors själar hamnar i de högre planen och onda människor hamnar i de lägre planen när de dör.
För "levande" rollpersoner krävs dimensionsmagi eller portaler för att ta sig mellan olika världar. Eftersom dimensionsmagi är avancerad är den normalt bara tillgänglig för mäktigare rollpersoner.
Varje lägre plan har sina egna innevånare. Vissa plan har djävlar, andra demoner tredje daemoner o.s.v.
De yttre planen är även hemvisten för gudarna (vill man träffa en gud är första steget att ta sig till det plan där guden bor).
Det finns massor med äventyr. Vanligt är att någon/något skickats till ett yttre plan och rollpersonerna måste ta sig dit för att hämta tillbaks det. Eller så ska man dit för att hämnta en specifik sak eller rådfråga en specifik varelse.
Förutom standardkosmologin finns kampanjvärlden Ravenloft som kan sägas vara ett helvete. Det består av massor med sammansatta domäner som styrs av "onda furstar" som inte kan lämna sina egna små domäner.
Även 4e-världen Shadowfell kan sägas vara ett helvete och brukar kallas för DnD4s version av Ravenloft.
("Far Realms" nämns ibland i DnD, men då det inte finns någon utförlig beskrivning av det, hur man tar sig dit och hur man äventyrar där utelämnar jag det)

Jag tycker att Clive Bakers Hellraiser har en bra helvetesbeskrivning med sina kub-pussel som öppnar portaler till helvetet där cenobiterna bor.

Jag skulle kunna tänka mig en värld där "älvriket" (fairy land) beskrivs som ett helvete eftersom "älvorna" tankesätt och förmågor är fullständigt främmande för oss (Lite som Charles Stross' Laundry Files-roman "The Nightmare Stacks").

Jag skulle även kunna tänka mig en värld där helvetet finns på jorden, men åtskiljs av en mur eller liknande för att vi inte ska kunna ta oss till dem och vice versa.
Som Mordors portar, The Wall i GoT, The Wall i Stardust.
Jag har för mig att rollspelet Legend of the Five Rings har något liknande.

Daniel

Swordsman
Med reservation för att det finns mer korrekta och detaljerade beskrivningar i fluffböckerna:

I EON finns Avgrunden ( http://wiki.mundana.org/index.php?title=Avgrunden ) som är en mörk del av andeplanet, där det allmänt vedertaget lär finnas demoner och de dödas själar. Ibland hintas det om att Avgrunden faktiskt ligger under jorden, som i exempelvis äventyret "Av blod komna" (och kanske även i "De fördömdas sista hopp", om jag minns rätt) där rollpersonerna under färd genom underjordiska gångar passerar ett stup eller hål rakt ner i mörkret som påstås leda ner i Avgrunden och som spöklikt omges av viskningar och kalla vindar.

Personligen har jag använt konceptet mer som stämningsförhöjare än som faktiskt hot eller potentiellt resemål. Det är även invävt i språkbruket - "vad i helvete!" blir "vad i Avgrunden!".

Det existerar även en knasigt otäck parallellvärld kallad Skugglandet ( http://wiki.mundana.org/index.php?title=Skugglandet ) där "verklighetens" lagar inte riktigt gäller. Men den är inte lika helvetesartad som Avgrunden, skulle jag påstå.

Båda platserna går att besöka för rollpersoner. I grunden kanske främst för magiker eller schamaner, men jag skulle påstå att det går att nå dit även på andra vägar - åtminstone i min regi av spelet. Och äventyr i Skugglandet finns utmärkt upplagt för alla sorters karaktärer i det senast utgivna stora EON-äventyret "Ödesväven", där spelarna måste bege sig till denna skruvade parallellvärld och får möta dess platser och invånare. Men som sagt, det är mycket mer parallelluniversum än helvete.

En annan helvetesvärld jag kommer att tänka på är de onda gudarnas hemvist i Warhammer, kallad The Realm of Chaos. En vansinnig demonvärld som när sig på ondska och som ger näring åt ondska, och som spyr ut allehanda mordiska demoner - både en drömvärld, eller snarare mardrömsvärld, och en kartbelagd plats för demoner och gudar. ( http://warhammerfantasy.wikia.com/wiki/Realm_of_Chaos )

I sci/fi-varianten 40.000 är det en del av The Warp ( http://warhammer40k.wikia.com/wiki/Immaterium ), en slags parallellrymd eller annan dimension där demonerna och de onda makterna bor, och som rymdfarkoster kan färdas genom i light speed (typ som i Star Wars, fast med demonisk fara). Vill man färdas i light speed (alltså genom The Warp) är det praxis att ha nån sorts "psyker" ombord - en mystiker - för att skydda farkosten och besättningen från de övernaturliga farorna i den snurrande rymden utanför.

Jag har tyvärr tappat intresset för Warhammer, även som rollspel, sedan företaget fullkomligt mördade det för mig genom att bokstavligen förinta den gamla status quo-fluffvärlden, men jag vill minnas att spel på helvetesnivån (Realm of Chaos / The Warp) mest handlade om psykiska prövningar, snarare än fysiska besök (såvida man inte är en eterisk/astral varelse, som en demon.)

I båda spelen - alltså EON och Warhammer RPG - har jag enbart använt / upplevt helvetessfärerna som stämningshöjare och något som skymtar okänt i periferin, jag har aldrig skickat dit spelare eller själv hamnat där. Jag tycker alltid det är läskigast / häftigast att man aldrig riktigt får veta vad som finns där ute, annat än att det faktiskt verkar finnas något... Det har alltid varit mer spännande för spelarna, enligt min smak. ?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Don't rest your head har en del element av det du beskriver. Men det var för länge sedan jag spelade det för att jag skall våga mig på att svara på frågorna.

Bolongo

Herr Doktor
I Glorantha finns en stor underjord på det mytiska existensplanet. Där finns flera dödsriken, och vissa av dem kallas helveten.

Det hela är ganska komplicerat, eftersom det å ena sidan finns en monomyt som försöker knyta ihop alla trådarna, å andra sidan görs helt klart att denna monomyt är en social konstruktion med potentiellt förödande konsekvenser.

För att ta sig till något av dessa helveten krävs en Heroquest, det vill säga att man transporteras till myternas värld ifrån den materiella. I vissa berättelser sker sådana resor nästan av misstag, men i speltermer har det oftast framställts som att det krävs stora ritualer som hela klaner deltar i för att skicka en grupp förkämpar till den andra sidan. Alternativt kan man helt enkelt gå dit genom att resa till världens kant eller tillräckligt djupt ned i den fysiska underjorden, eller låta sig sugas ned i malströmmen vid världens mittpunkt - men alla de alternativen är mycket farligare, och förutsätter i stort sett att man redan besitter hjältekrafter.

Helvetenas invånare är gudar och andra varelser som är mycket mäktigare än vanliga dödliga. De är inte nödvändigtvis onda, men alltid svåra att handskas med.

Anledningen att besöka ett helvete är främst att man vill skaffa sig en symbolisk koppling till en existerande myt om någon som tidigare gjort samma resa. Det mest kända exemplet är väl The Lightbringers' Quest, som handlar om hur stormguden Orlanth tar sig till dödsriket för att hämta upp solguden Yelm (som han själv dödade i en tidigare myt) och rädda världen från mörker. Hjältar som vill vandra i Orlanths fotspår gör det oftast för att återuppliva någon som har dött.

Ymir

Liten kantbaron
Vampire - Kindred of the East använder de dharmiska och kinesiska helvetesmytologierna, som är cirka tusen ggr koolare än den kristna, så de har många fördelar redan från utgångspunkten. And how! Resultatet blev "Kindred of the East - The Thousand Hells", en veritabel bergochdalbana genom inspirerade, konceptstarka, tankeväckande och mystiska helvetessfärer, och möten med Yamakungarna, deras demoniska men vilsna och paranoida furstar. Även bara koncepten kring de magiska ritualerna som låter en inträda i dessa helveten är fenomenala. En must-read!

För att besvara trådstartarens frågor lite; helvetena är intimt knutna till rollpersonerna eftersom alla rollpersoner i Kindred of the East är wan kuei, vampyrer vars själar hamnade i något helvete och sedan i vredesmod och ångest kravlade sig tillbaka till Jambudvipa som vandöda. Så alla rollpersoner har en personlig relation till, och traumatiska minnen av, något av de tusen helvetena. Helvetesfurstarna, Yamakungarna, är de väsen som påstås komma att behärska världen i nästa cykel, så deras inflytande läcker sakta in i den mänskliga världen genom "brustna speglar", platser där barriärerna mellan världarna rämnat och helvetena blött över in i verkligheten. Yamakungarna framställs av wan kueis traditioner som deras svurna fiender, och även om det inte tvunget behöver vara så enkelt i praktiken, kan wan kuei behöva söka sig in på dessa fienders domäner på alla möjliga typer av quests - till och med för att rädda vilsna själar som orättfärdigt fängslats där, eller söka upp spöken ur sitt eget förflutna.

De tusen helvetena nås via portaler som öppnas med magiska ritualer, som skapar en slags bro man kan färdas på med en båt karvad av jade. Man kan även med höglevel-vampyrkrafter slita revor i verkligheten som får helvetena att läcka in i den. Helvetena befolkas av ett brett spektrum av demoner, andar och fängslade själar, men Kindred of the East gör aldrig klart om demonerna som i buddhismen är ursprungligen mänskliga varelser som återfötts in i helvetena på grund av dålig karma, eller något helt annan sorts väsen. Det finns även fallna wan kuei som nu förvridits och tjänar Yamakungarna. Några helveten har ett överskott av Yangenergi, och dess varelser tenderar att vara köttiga, livskraftig och ofta degenererade på något vis, andra har ett överskott av Yin och befolkas av bleka, glåmiga väsen sprungna ur negativa energier.

Ymir

Liten kantbaron
anth;n208827 said:
Först en definition:

- Känner ni till något häftigt helvete (från litteratur, film, etc) som inte finns beskrivet i något rollspel?

- Kommer ni på något helvete som inte beskrivits tidigare, men som skulle vara häftigt i ett rollspel?
Typ alla de dharmiska och kinesiska. Det enda rollspel jag nånsin sett som gör något med dem är Kindred of the East. De figurerar däremot stundtals i kinesisk fantasyfilm, till exempel en kool och helt jävla trippad sekvens i A Chinese Ghost Story.