Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Aight, det förklarar en del =)Vilket leder till att förberedd handling och auktoritär spelledare är saker jag inte spelat med på säkert 20 år (dock med några undantag).
Jag har överhuvudtaget inget intresse av att spela rollspel utan en (lagom) auktoritär spelledare och en (åtminstone delvis) förberedd handling. Utom möjligen som enstaka övningar mellan annat spelande =) Även om jag tycker ordet handling i sammanhanget är rätt missvisande. I alla fall för det jag har i åtanke.
Men jag kan tänka mig att om man plockar bort de två sakerna blir intrigerna mellan spelarna långt mycket viktigare. Och kan självklart fungera även tillsammans med SL+äventyr, beroende på vart man vill ha fokus.
Och även om jag kan tycka att lite intrigerande mellan rollpersoner, eller mellan en rollperson och en SLP kan vara en kul krydda i det hela, så har jag i princip aldrig upplevt att det blivit bättre av att man hållit det hemligt, men att det oftast lett till mer kul för alla iblandade, med mycket färre sura miner, när det sköts öppet mellan spelarna.
Även när jag sett det funka som allra bäst har det liksom aldrig varit bättre än när det körts öppet, utan i bästa fall lika bra (och oftast sämre). Men det så klart bara baserat på mitt eget spelande, och mina egna åsikter om det spelandet. Men då har ju jag äventyret att förhålla mig till och interagera med istället, och för mig är det den interaktionen som oftast leder till de mest storslagna resultaten.
När man vinner äventyret, så att säga =) Eller förlorar spektakulärt.