Jag ser skillnad på två olika sorters material här.
1. Spelarmaterial. Här får man gärna vara vag och hemlighetsfull.
2. Spelledarmaterial. Här ser jag ytterligare två undergrupper. Den ena är material som är menat att inspirera, och där är det OK med vaga hints. Den andra är material som tillverkaren har planer på att expandera i framtiden, och det ser jag som förkastligt. Med andra ord: om det är tänkt att det ska göras en maffig kampanj centrerad kring vad Emissarierna är och har för planer, kom inte med en massa hintar i grundboken.
Jag har fått en uppfattning att det är relativt vanligt bland speltillverkare att skriva spel för att läsas, inte för att spelas. Och om du vill ge läsaren en upplevelse så är ju mysterier som gradvis uppdagas ett himla bra sätt att göra det på, och det är även ett bra sätt att hålla uppe intresse mellan släppen genom att få fans att diskutera detaljer och vad de kan innebära. Men i så fall borde man ägna sig åt att skriva romaner, inte spel.