Nekromanti Hemmabiosystem/surround

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är himskans sugen på att investera i surroundljud hemma. Problemet är att jag är ganska obevandrad vad gäller sådana.

Jag har kollat lite på billiga hemmabiosystem, men jag vet liksom inte vad fasen jag ska leta efter. Jag vet inte ens hur allt ska kopplas, vilka kablar som är vanligast... Jag har en 360, en PS3, en dator, en X-box, en PS2, en Wii och en WD HDTV Live som i dagsläget på ett eller annat sätt är inkopplade till TV'n. Kan man ha TV'n som centralpunkt som sedan kräks ut surround till nåt system? Jag vet ingenting. Upplys mig!

Räkna med att jag är anti-audiofil. Jag står ut med vad skit som helst, i stort sett. Jag hör inte skillnad på vad det nu är audiofiler alltid säger att de hör jättestor skillnad på. Audio är inte min hobby, jag vill bara att det ska låta bakom mig när jag ser på film. Jag vill alltså gärna ganska lågt i pris; över 2000:- är nästan garanterat out of the question; helst under 1500:-. Under 1000:- antar jag att jag inte får något som ens går att använda för, men om jag kan det så tar jag det också.

Så, tips? Vad borde jag kolla efter?

Jag kan tyvärr inte skriva exakt vilken modell min TV är, men den är ganska fräsig, har full-HD och 3D och är ganska stor. Jag är nämligen inte hemma, och minns inte modellbeteckningen.

Big Marco

Läskig
Generellt om du ska bygga ett hemmabiosystem så är hjärtat i systemet din AV-receiver. Jag vet inte om det går att bygga ett system för din budget som är "på riktigt".

Det är kanske så att din TV har bra komponenter och kan dänga ut DD5.1 (eller 5.0 kanske). Men det jag har hört tidigare var ett katastrof.

Ett förslag är att om du nu ändå vill skaffa en surroundsystem att försöka hitta sätt att höja budgeten. Det finns en del vettiga paket på runt 5,000 kr och de duger bra (och är "äkta").

Ett annat tips är att bege sig ut till något köpcenter eller säljare av system, de har ofta rum där man kan provlyssna system. Jag trodde inte heller att jag hörde skillnad mellan olika system men när jag väl lade några timmar på det blev jag läskigt förvånad. Över hur dåligt mycket låter jmf med det som låter ok, eller bra.

krank

Marco Behrmann said:
Det finns en del vettiga paket på runt 5,000 kr och de duger bra (och är "äkta").
Ledsen, men det ljud finns inte som är värt 5000:- för min del. Är det 5000:- eller inget som gäller, så kommer jag nog även i fortsättningen att vara utan. Är jag rädd.

Men tack för infon.

Krille

Super Moderator
Navet i ett hemmabiosystem är en receiver. Den tar emot signaler från alla apparater och passar dem vidare till vart de ska. Det finns separata receivrar och det finns receivrar inbyggda i bluray-spelare (som ofta är begränsade till vilka signaler de kan ta emot).

Receivern packar upp ljudsignalen, mixar om dem till de högtalare som är anslutna, gör ljudet analogt, förstärker ljudet och hivar ut det till respektive högtalare, samtidigt som den passar bildsignalen vidare till TVn.

Insignaler, i de fall det finns externa inkopplingsmöjligheter (alla receivers som inte är inbyggda, typ), kommer via HDMI, scart och komponentkabel från exempelvis xboxar och PS3or. De kan även ta emot digitalt ljud separat via koaxialkabel eller via optisk TOS-link.

Utsignaler är i allmänhet två sorter: den som ska till bildvisarmackapären (TV eller projektor) och den som ska till högtalarna. Bildsignalen är fortfarande är digital och far ut genom en HDMI-kabel idag (i undantagsfall DVI, komponent, scart eller VGA). Ljudsignalerna är en per kanal och ska ut till högtalare. Varje högtalare ansluts med en vanlig högtalarkabel med två ledare.

---

Min receiver är en Onkyo TX-NR609. Du kan mata in sex HDMI-saker, tre komponentvide, en hel hög med kompositvideo, mängder med extra ljud samt ethernet och inbyggd spotify. Du får ut en HDMI till TVn och upp till 7.1-ljud, dvs sju högtalare plus subwoofer. Och den klarar att passa vidare 3D (enligt hörsägen - jag har inte 3Dtv så jag har inte provat).

Till det har jag fem högtalare: två Wharfedale Emerald 9-frontar (Emerald är utgången med ungefär jämförbar med Diamond), en Wharfedale Diamond 9-center, och två Wharfedale 9-surroundhögtalare. Jag har inte en subwoofer, för frontarna är tillräckligt tuffa på basljudet ändå (subben tillförde inget, så den slutade jag med).

Det här har jag spenderat kring 15.000:- på (receivern gick på ca 4,000, resten är högtalare), och då är jag ändå inte audiofil. Eftersom det är i storleksordningen 10 ggr så mycket som du är villig att lägga så tror jag inte att det är en uppställning som du är intresserad av.

---

För ca 2000 hamnar man istället i de där hemmabiopaketen typ den här. Där finns ingen separat receiver, utan den är inbyggd i bluray-spelaren som packar upp och förstärker ljudet.

Den där modellen verkar ha en ljudingång, så om TVn har en digital ljud ut (optisk eller koaxial) så kan du använda den för att passa vidare konsolljudet i digital form från TVn till receivern. I så fall blir det TVn som blir navet i ditt hemmabiosystem.

I den prisklassen spelar det inte så stor roll vilket paket du köper.

krank

Krille said:
För ca 2000 hamnar man istället i de där hemmabiopaketen typ den här. Där finns ingen separat receiver, utan den är inbyggd i bluray-spelaren som packar upp och förstärker ljudet.

Den där modellen verkar ha en ljudingång, så om TVn har en digital ljud ut (optisk eller koaxial) så kan du använda den för att passa vidare konsolljudet i digital form från TVn till receivern. I så fall blir det TVn som blir navet i ditt hemmabiosystem.

I den prisklassen spelar det inte så stor roll vilket paket du köper.
Cool. Ska definitivt läggas på minnet och övervägas!

Krille

Super Moderator
Det finns en fara med hemmabiosystem. Man blir fort beroende. Först behöver man lite bättre ljud och investerar i ett par vettiga frontar. En stund senare är den där receivern med sex HDMI-in för fyra papp inte så himla dyrt. Sen är det inte en dum idé att fixa en bättre center så att man hör vad skådespelarna säger. Och sen behöver man ju bättre ljud bak. Och sen upptäcker man att skithögtalarna som är kvar för sidorna inte funkar med resten, så då ryker de och ersätts med ett par nya.

Och det är vid det laget man upptäcker att man lagt femton papp på sitt ljud.

krank

Krille said:
Det finns en fara med hemmabiosystem. Man blir fort beroende. Först behöver man lite bättre ljud och investerar i ett par vettiga frontar. En stund senare är den där receivern med sex HDMI-in för fyra papp inte så himla dyrt. Sen är det inte en dum idé att fixa en bättre center så att man hör vad skådespelarna säger. Och sen behöver man ju bättre ljud bak. Och sen upptäcker man att skithögtalarna som är kvar för sidorna inte funkar med resten, så då ryker de och ersätts med ett par nya.

Haha! Mycket möjligt. Samtidigt misstänker jag att det mest är de historierna man får höra, och inte de som nöjer sig på vägen =) Så jag tänker nog isåfall göra den resan själv, och inte direkt gå in med de där 15...

Big Marco

Läskig
Krille said:

Jag kan bara hålla med om essensen i ovanstående - billiga system ger en visserligen surroundljud men när talet inte hörs, musiken inte kommer till sin rätta eller diskant och bas låter som salmonella - då är det nästan bättre att behålla stereoljudet.

Du kan även se det som en vettig investering. Jag hade möjligheten att köpa vettiga prylar 1998 - alla högtalare har jag fortfarande (låter kalas!) och det enda jag har bytt är receivern då min gamla Denon inte hade HDMI. Jag har också en Onkyo-receiver nu, som är förhållandevis billig men extremt prisvärd.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, jag har något liknande. Fast mitt system kostade nog en tusenlapp till, det har små ben under högtalarna så de gick att ställa på golvet istället för att behöva skruvas upp någonstans.

Det har funkat bra, jag är nöjd.

Dock, systemet är så gammalt att det inte har HDMI. Så nu när jag behöver uppgradera måste jag byta ut precis allt samtidigt. Ny DVD-spelare, ny receiver, ny sub, och möjligen också nya högtalare. Och inget är trasigt, det är bara så föråldrat att det inte går att ansluta nya prylar till det.

Just det problemet lär man väl slippa i dag.

Troberg

Sinister eater
Instämmer, i den prisklassen du letar efter så kommer du långt med den.

Troberg

Sinister eater
Krille said:

15?

Jag har lagt ungefär 25, bara på ljudet. Då har jag dock ett lite större rum för hemmabion (12x9x6 m), så jag behöver lite mer oomph i anläggningen. Eftersom jag har rejäl tinnitus så gick jag på dunka-dunka framför kvalitet. Resultatet:

* En surroundstärkare jag råkade ha liggande hemma som förförstärkare.
* Tre stycken PA-stärkare som slutsteg.
* Sex stycke PA-högtalare. Höger och vänster har 18" bas (och mellan och diskant för att matcha den), bakhögtalarna har 15" bas (och mellan och diskant för att matcha den) och centerhögtalarna har 2 st 10" basar (och mellan och diskant för att matcha den).

Totalt, om jag minns rätt, cirka 3300 W RMS, 4500 W som de flesta tillverkare mäter.

Jag funderar dessutom på att sätta ett par mindre centerhögtalare framme vid soffan. Tanken är att dialogen brukar ligga på centern, och eftersom jag har tinnitus har jag svårt att höra dialogen. Med en center nära mig så tror jag att dialogen kan bryta genom bättre.

Som positiv bieffekt så har jag dessutom två PA-stärkare till, vilka är kopplade till högtalare i kök, spelrum, hall och servering, koppade till samma ljudkälla. Med andra ord, jag kan köra musik och höra den på hela nedanvåningen.

Totalt ett par hundra meter högtalarkabel.

Nu behöver jag bara en ny projektor... Ingen som har ett blått bildelement till en Panasonic-projektor liggande som ni inte behöver?

Big Marco

Läskig
Hans E Magnusson said:
En anekdotisk kommentar - Pixmania levererar från Frankrike och är under de båda gångerna jag har köpt därifrån varit rätt "bråkiga" att ha att göra med. Så kolla upp leverantörens rykte också - blir det meck vill du inte hamna i en fransk support där de hävdar att du måste betala all frakt, etc.

krank

Marco Behrmann said:
En anekdotisk kommentar - Pixmania levererar från Frankrike och är under de båda gångerna jag har köpt därifrån varit rätt "bråkiga" att ha att göra med. Så kolla upp leverantörens rykte också - blir det meck vill du inte hamna i en fransk support där de hävdar att du måste betala all frakt, etc.
Ja, just dem lär jag ju inte köpa från alls. Jag har haft med dem att göra tidigare; stora problemet den gången var deras retursystem, som var krångligt, bestod av flera olika subsystem, och innebar fraktkrångel.

Så det blir nog mer sannolikt något liknande fast från en annan butik, så att säga. Om jag nu inte tar Krilles tips och satsar en dryg tusing mer på ett 3D-set.

Mogger

Hipsteranka
Jag har ett par aktiva högtalare med baslåda. Snygga dessutom. Tror att jag gav ca 2000 för dem. Ska kolla vad de heter, men gissar att du inte vill betala för design. :gremsmile:

Tidigare hade jag ett sånt där paket från...Philips kanske? Minns inte riktigt, men de lät helt ok, och jag tror att de flesta liknande duger bra. Undvik bara de värsta lågprismärkena.