Nekromanti Hemmaträning - köpa hantlar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tjo!

Ja, eftersom jag nu nått sådan framgång med mitt löpband så känner jag att jag skulle vilja börja träna något mer än bara mina ben... Jag är inte det minsta ute efter att bli en muskelbyggare eller så, men jag tycker att det egentligen är ganska skönt att träna så länge jag kan göra't på mina villkor - helst hemma framför soffan =)

Nå; jag funderade lite och att lyfta hantlar kan man tammefan göra vart som helst, inklusive framför soffan. En del övningar kanske man inte kan göra för att man förväntas ligga ner och så, men det mesta borde kunna fixas.

Så, det kan eventuellt bli så att jag köper åtminstone ett par hantlar ganska snart.

Nu behöver jag hjälp: Hur vet jag vilka hantlar jag bör köpa? Modeller, varianter, vikter... It's all greek to me. Hur tungt är lagom tungt att börja med? Finns det nån lämplig måttstock, typ "ska kunna göra övning X trettio gånger med hanteln och då börja bli lagom trött" eller så? Går det att räkna ut utan att ta sig till en fysisk butik och känna på saker?

Man tycker att jag borde kunna det här med tanke på att säkert 75% av gymnasiets idrottslektioner spenderades på gymmet, men å andra sidan betydde "gymmet" på estetiska programmet "sitta med de övriga idrottsskolkarna och snacka skit".

w176

Förlorad dotter
Först tar du och skaffar en yoga matta för billig penning så att du kan gå ner på knä, ligga och på alla fyra och så vidare för att göra övningar.

Oasett om du skaffar hantlar eller ej kommer du behöva övningar som jobbar med din egen kroppsvikt för att komma åt många muskelgrupper och då är yogamattan värd det.

För det andra kan nog de i butiken ge dig råd. Men jag tror att vikter 4 st 2,5kg och 4 st 1kg och två hantlar fyller dina behov. Då har du liksom allt från 12kg (eller möjligtvis 10 kilo om hantlarna inte rymmer 3st vikter på rad) till 1 kg.

tull

Hero
Du behöver egentligen bara en hantel, låt den andra armen vila mellan övningarna. Köp en hantel där du kan justera vikten genom att lägga till eller ta bort vikt. Du behöver en hantel som max tar 12kg om jag tolkar dina ambitioner rätt.

Börja med 5kg (jag vet ju inte hur stark du är idag men eftersom jag skulle rekommendera att en kvinna skulle börja på 2kg så tror jag att 5kg för dig skulle vara bra.)

Gå upp i vikt när du känner att du kan göra 20x3 utan "utmaning".

En tumregel är lägre vikter och fler gånger ger segare muskler och tyngre vikter och färre gånger ger explosivare muskler.

Jag skulle rekommendera att du kör 15x3 eller 20x3 det gör jag med 12kg idag och det funkar bra! :gremsmile:

w176

Förlorad dotter
Man bör och kan ju variera antalet set/rep beroende på hur stor liten muskelgrupp man har där och hur vältränad den är.

Är den dåligt tränad är lättare fler gånger bättre så du bygger upp muskelfästen och muskler, har du redan byggt upp styrka kan du köra tyngre färre gånger.

Tänk på att senor och muskelfästen anpassar sig långsammare än muskler, så höj inte direkt när du tror dig orka mer. Då orkar musklerna mer, men senor och muskelfästen kan mycket väl inte vara redo och ta stryk.

tull

Hero
Bra poäng. Jag har tränat 10år nu och utgick från mig själv de 3 senaste åren.

w176

Förlorad dotter
Annan bra tumregel är att köra den vikt då du kan köra övningen korrekt de antal reps du vill.

Du ska orka första settets samtliga reps, men de övriga setten kör du så många du orkar. Så 15x3 kan helt okej i realiteten se ut som 15-11-7.

När du orkat 15-15-15 korrekt ett antal gånger är det dags att höja eller på annat sätt variera övningen-

krank

w176 said:
För det andra kan nog de i butiken ge dig råd.
Jag undviker gärna att gå till fysisk butik så långt det överhuvudtaget är möjligt....

w176 said:
Men jag tror att vikter 4 st 2,5kg och 4 st 1kg och två hantlar fyller dina behov. Då har du liksom allt från 12kg (eller möjligtvis 10 kilo om hantlarna inte rymmer 3st vikter på rad) till 1 kg.
Det där låter rimligt =)

krank

w176 said:
Annan bra tumregel är att köra den vikt då du kan köra övningen korrekt de antal reps du vill.

Du ska orka första settets samtliga reps, men de övriga setten kör du så många du orkar. Så 15x3 kan helt okej i realiteten se ut som 15-11-7.

När du orkat 15-15-15 korrekt ett antal gånger är det dags att höja eller på annat sätt variera övningen-
Antar att rep = repetitioner?

Sen fick jag fundera en stund på vad du menade med "set", men jag tror att jag greppade det =)

Som sagt, är riktig nybörjare på detta. Helt vilsen. Och jag menar helt.

Har hittat ett par ställen med mycket övningar, men... Som nybörjare uppskattar man att ha få saker att välja på, helst inga alls (dvs, inte behöva göra några val). Finns det nåt lämpligt ställe med bra basövningar, där jag som nybörjare inte behöver försöka ta några beslut själv? =)

krank

Å en sak till: Rekommenderade märken/priser/butiker/whatever?

Just nu känns en bashantel + de första tyngderna som en lämplig investering; några 12kg vetefan om jag kommer börja lyfta nångång snart... Och jag vill gärna börja "smått" så jag inte investerar för mycket redan från start så att säga. Gärna budgetalternativ här, alltså. Jag ogillar att köpa in mig dyrt i grejer som sen eventuellt inte ens används.

w176

Förlorad dotter
Rep=repitioner=Antal gånger du gör övningen i rad utan paus.

Set= Antal gånger du du gör antalet repitioner efter en liten paus.

15 rep 3 set eller 15/3 eller 15*3 betyder att du gör 15 stycken på rad, tre gånger med lite vila mellan de tre gångerna. 45-60 sekunder är lämplig vila.

Här har vi ett bastränings program för hemmabruk som verkar passa dina behov väldigt bra. Under routine är själva programmet.

http://www.topendsports.com/fitness/home.htm

Och som har förslag på hur man använder en skurhink och petflaskor istället för vikter om du vill komma undan riktigt billig.

tull

Hero
krank said:
Å en sak till: Rekommenderade märken/priser/butiker/whatever?

/quote]

Vad som helst. Så länge du köper hantlar där du kan justera vikten genom att lägga till eller ta bort skivor.

skivor: vikterna på hanteln.

Det räcker med att googla hantlar eller träningsredskap så hittar du olika alternativ. Vad gäller nätbutiker så kan jag inte rekommendera någon särskild. På samma sätt som du blir nervös av att gå in i fysiska butiker så blir jag nervös över e-handel.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ett litet tips i sammanhanget (men kanske inte vad du frågade efter) är att köra minst en bicepsövning, och köra den ganska hårt (så tungt du bara orkar).

Varför? Biceps växer ganska fort och du får snabba resultat, vilket funkar som en motivator för fortsatt träning. Bra va?

KamiFisk

Hero
Jag är lite emot vikter, så jag tycker att du borde använda kroppen som motstånd, det brukar duga alldeles lagom sen brukar skaderisken vara mindre.

Hantlar inte så farligt dyra, tror att 5 kilos varianten skulle passa bra. köp gärna 2 hantlar kan vara bra att ha för många övningar.

Skippa hantlar skaffa slägga!

Jag är utbildad till och har jobbat som styrketräningsinstruktör och jag är verkligen för träning med hantlar, men inte för nybörjare.

Om man är nybörjare så kan hantlar vara rätt bökiga att få till bra träning med. De flesta hantelövningar tränar bara en eller ett par muskler och man måste vara rätt medveten om vad man gör för att lyckas få bra träning för stora delar av kroppen. Dessutom tar det mycket tid. De flesta övningar är rätt svåra att göra rätt (när jag går på gym så ser jag att 90% gör fel när de tränar med hantlar och det är ändå folk som tränar regelbundet). Dessutom brukar många tröttna snabbt på att hålla på att byta vikten på hanteln (detta gäller ju bara hemmatränare eftersom man slipper hålla på att meckla med hantlarna på gymmet).

Jag skulle föreslå övningar som är enklare, som tränar fler muskler och som på ett snabbare sätt tränar hela kroppen. Ett sätt som jag blivit stormförtjust i är Shovelglove som går ut på att träna med slägga. Det låter sjukt, men det är bra funktionell träning som med ett par övningar tränar de flesta av kroppens muskler. Det kräver minimalt med plats och går utmärkt att göra framför TV'n. Och nej, man ska inte slå på något med släggan :gremsmile: Det är dessutom väldigt billigt eftersom det bara är att plocka upp en slägga på en loppis. Lite mer problematiskt om man är väldigt vältränad då det kan vara svårt att få tag i en tillräckligt tung slägga (i Sverige har vi inte så tunga släggor i vanliga sortimentet).

Läs mer om shovelglove här: http://www.shovelglove.com/

Annars så är det bra att träna med egna kroppen. En bok som jag tycker är riktigt bra för den som vill börja komma igång är Paolo Robertos "Träna en kvart om dagen" som innehåller mycket bra övningar och tankar. Jag hade/har mycket fördomar om Paolo men boken är faktiskt riktigt bra och grundtanken med att träna minst en kvart om dagen är guld.

Hantlar är ett bra komplement att ta till senare om du skulle bli intresserad av att ta din träning ytterligare ett steg. Men för hemmabruk så skulle jag rekommendera kettlebells och övningar som tar större del av kroppen.

PS. Finns massvis med bra instruktionsfilmer på youTube för olika redskap och övningar. Om man vill kan man hitta övningar för hela kroppen utan att behöva använda en enda vikt.

krank

Re: Skippa hantlar skaffa slägga!

Hm. Enda problemet jag ser med shovelglove är att det spontant känns som en sån grej som inte är tillräckligt enformig för min smak. Men jag kan ha fel =)

Idealet för mig är egentligen någon form av träning jag inte behöver tänka på medan jag gör den. Ombyte är min fiende, för det betyder att jag måste tänka efter. Jag vill inte bli "stimulerad", jag vill få igång kroppen samtidigt som jag fokuserar på något helt annat.

Faehrengaust said:
Om man vill kan man hitta övningar för hela kroppen utan att behöva använda en enda vikt.
Det låter givetvis ypperligt =)
Problemet med Youtube är dock att lyckas skilja det seriösa från det stolliga. Jag välkomnar alla knep som innebär lagom mängd enformig träning som frigör mina ögon och min hjärna till intressantare saker =)

Jag brukade använda en sån där magtränare. Alltså, en sån med jul och handtag, som man rullar på golvet och gör nåtslags hävningar med... Den är rätt bra, i och med att den verkligen är enformig att hålla på med, och mot slutet var jag väl uppe i en 4*50 eller nåt, men i slutänden kasserade jag den eftersom jag inte kunde fokusera på annat samtidigt; den tiden jag spenderade med den var "försvunnen tid" som inte utnyttjats till varken något kul eller något kreativt.

Tack för tipsen, hursomhelst! Alltid uppskattat med folk som vet vad de håller på med. Jag är ju mer eller mindre ett blankt blad vad gäller träning; jag vet vad jag vill ha (bli mindre tjock utan att slösa tid som kunnat användas till att se på tv-serier eller spela spel...)

//Krank, som också överväger att bygga en ställning för t.ex tangentbord till sitt löpband, men som tills vidare ser på TV och spelar Final Fantasy medan han går