Vad är det som gör ett monster hemskt?
Det första jag kommer att tänka på är att det ska vara okänt. Ju mer man vet om monstret, desto mindre skrämmande verkar det. Om spelarna redan vet en massa om alla varelser i spelvärlden är det bästa nog att skapa en helt ny varelse - eller i alla fall en varelse som spelarna inte känner igen.
I alla skräckspel jag känner till är monstren väldigt kraftfulla. Nefariter i Kult tål skador som är dödliga för människor och de har förmågan att förvrida verkligheten. Att bara titta på en slempropp i Call of Ctulhu gör dig galen. Spelarna måste känna att om de ger sig in i en öppen strid mot monstret blir de köttfärs eller värre.
Själv gillar jag också kontraster: vid första anblicken verkar monstret helt ofarligt, rent av gulligt, ända tills det avslöjar sin sanna natur. Om SL spelar sina kort rätt kan just kontrasten mellan det gulliga och det dödligt farliga göra monster riktigt skrämmande. Någon här på forumet som sett introt till datspelet Alone in the Dark 2, där en man smyger in i ett hus för att rädda en flicka bara för att bli strypt av en leksaksdocka?
Men, slutligen tror jag att det mest av allt beror på spelledaren. Skräck skapas av stämning, inte av monster, och även ett gäng svartnissar kan vara skrämmande i händerna på rätt SL.
Ridijeck
som bra gärna skulle vilja möta den SL som skulle kunna göra ett gäng svartnissar skrämmande