Nekromanti Hemska tanke

Marukusu

Hero
Låt oss nu leka med tanken att en sabrisk alkemist inom Legio Colonan lyckas framställa svartkrut, hur lång tid skulle det då ta innan krutet var vida spritt (från Mûhad i väst till Ebhron i öst)?

(Denna hemska fråga gäller i första hand hur pass välutvecklade kommunikationerna är i Mundana, och bara så att alla vet det så kommer krut aldrig existerar på Mundana i min spelgrupp)

Zug209_ivenhoe

Warrior
Krutet uppfanns rätt tidigt i Kina, men det tog många hundra år innan det kom till Europa. Men det var ju på Jorden, på Mundana kommer det väll också ta sin tid. Innan krutvapnet är uppfunnet och spritt borde det ta minst 50 år, men 100 år är knappast heller i överkant.

Sankt Creigh

Warrior
Snälla rädda oss från alla Chronopia influenser, DoD spårade ur totalt i samband med Chronopia...

// C - Tror inte på krut

rax

Swordsman
(Denna hemska fråga gäller i första hand hur pass välutvecklade kommunikationerna är i Mundana, och bara så att alla vet det så kommer krut aldrig existerar på Mundana i min spelgrupp)
Jag har kommit på en sak. Jag är synsk! Redan när jag läste Marukusus inlägg första gången visste jag - med 100% säkerhet - att någon skulle skriva ett svar där de protesterade mot närvaron av krut i Mundana!

Så, för första (och sista) gången tänker jag öppet hobbymoderera och skrika LÄGG AV! Marukusu har ju t o m försäkrat att krut inte kommer att förekomma i ’hans’ Mundana (notera citatet ovan). Protester mot konceptet är inget svar på hans fråga och närmast respektlöst under omständigheterna!

/Rax, lite less på sånt här :gremmad:

---

Vad gäller ett svar på urpsrungsfrågan får jag svara - svårt att säga. Jag tycker det beror på vem uppfinnaren är och vilka syften han har med sitt arbete. Förstår han innebörden av vad han åstadkommit eller är det helt enkelt ett roligt sidoprojekt (eller olycksfall i arbetet)? Har hans forskning sponsrats av någon som kan lägga beslag på resultaten?

Hur många känner till hans upptäckt - har han visat upp krutet och dess effekter för några inflytelserika personer/hugade spekulanter? Att krut kan användas till att bygga kraftfulla vapenär ju inte det första man måste komma på, eller hur?

Sammantaget blir mitt svar därför att det beror på hur krutet uppfattas - vilka ser potentialen (vilken den nu må vara i Mundana) och har därmed ambitionen att antingen sprida kunskapen, eller monopolisera den för eget bruk? Om krutet aldrig uppfattas som annat än kuriosia, så lär det inte heller spridas särskilt långt...

/Rax, inte riktigt med de svar Marukusu kanske hoppats på :gremfrown:

Kaigon

Helmgast
Krut är verklighetsinfluerat inte chronopiskt [NT]

NT = chroNopia använder svarTgas, likvärdigt, men jag gillar det...

Marukusu

Hero
Tackar!

Tja, jag hade förberett mig på värre svar (faktiskt inga alls, utan bara en jävla massa klagomål om krutet).

Hett tips på alla i forumet: Leta inte skit om det inte finns en jävligt bra anledning att göra det, godammit. Få saker irriterar mig mer än folk som gör det som man absoult inte skall göra, i det här fallet klaga på krutet!!!!! :gremmad: :gremmad: :gremmad: