Nekromanti Hemul

Morgath

Warrior
Jag har upptäckt att många på detta forum använder uttrycket hemul i olika former (ohemul, hemulisk, etc). Men betydelsen verkar inom forumet bara vara ett förstärkningsord som typ: Jag såg en ohemuliskt stor drake och sprang därifrån utav bara katten .

Med tanke på att hemul betyder bevis för riktighet av uppgift e.d. eller skyldighet för säljare att kunna visa att det överlåtna värdet tillhörde honom , så är det lite märkligt.

Frågan är alltså: har ordet hemul fått en ytterligare betydlese på detta forum, eller används uttrycket även utanför forumet i dagligt tal? Jag försöker inte kritisera någon, utan är bara intresserad av språkets outgrundliga vägar s.a.s.

Storuggla

Champion
Misstanke

Min misstanke är att det hänvisas till Tove Janssons hemuler. De med kjol och hobbys, du vet.

Storuggla, mumrikar

Morgath

Warrior
Re: Misstanke

Åfan! Finns det såna oxå? Har aldrig satt mig in i Mumindalens göranden (hm... konstigt. Jag kände mig snuskig när jag skrev den där meningen)

Storuggla

Champion
Hemuler!

"Åfan! Finns det såna oxå? Har aldrig satt mig in i Mumindalens göranden (hm... konstigt. Jag kände mig snuskig när jag skrev den där meningen)"

Tihi... ja, då ska vi se. Jepp, det finns hemuler i Mumindalen. De är oftast löjligt besatta vid en hobby. Hemuler, som på engelska heter hemulens.

Storuggla, bisamråttan är roligare dock

anth

Vetefan
Re: Hemuler!

Vilket inte hindrar att Tove visste betydelsen av ordet när hon namngav de små krabaterna. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Från susning.nu:

<blockquote><font class="small">Citat susning.nu:</font><hr />
Hemul är ett annat ord för berättigad. Ordet används oftast i negerad form, ohemul, framför allt i uttrycket "ohemult dyrt".[/quote]

Olle Linge

Snigel
Tja...

Jag använder bara "ohemul" och svara förstås bara för mig själv .Jag använder det med betydelsen "ogrundad" eller "obefogad". Till exempel anser jag att det finns ohemult mycket regler i Eon.

För debatten i övrigt tror jag att "ohemult" ibland blir till ett kraftord för att markera "mycket" eller "många".

Jag använder "ohemul" i dagligt tal, men inte "hemul".

Storuggla

Champion

"Vilket inte hindrar att Tove visste betydelsen av ordet när hon namngav de små krabaterna. "

Naturligtvis. En klippdass är inte bara en varelse i hennes böcker, det är en insektsätare på Filippinerna. Som exempel. :gremsmile:

Storuggla, mumin är stort

Bunny

Crazy like a fool
Jag kom i kontakt med termen då jag läste gamla tingsprotokoll från 1600-talet (som en del i Historia gk 20p. på högskolan). Jag kan inte komma ihåg den exakta definitionen de beskrev termen med, men den ligger nog nära din. Ohemult tror jag används i dagligt tal i Sveriges norra delar, men även jag använder ordet ibland, då mest som en skämtsam touch.

Rosen

Myrmidon

Åfan! Finns det såna oxå?

O ja. En av mina favoritpassager i 'Pappan och havet' var när det var galapremiär på teatern med orkester (bestående av hemuler) och allsköns pompa och festligheter, och orkestern började spela "Hemulernas intåg". (-:

--
Åke

G

Guest

Guest
Trådflytt

Inte direkt kopplat till rollspel som sådant. Flyttar tråden till rollspel.nu forumet. Den passar bättre där.

Storuggla

Champion

"O ja. En av mina favoritpassager i 'Pappan och havet' var när det var galapremiär på teatern med orkester (bestående av hemuler) och allsköns pompa och festligheter, och orkestern började spela "Hemulernas intåg". (-:"

Är inte det "Farlig Midsommar"? Där Snusmumrik odlar hattifnattar i en park och blir adoptivpappa av misstag?

Storuggla, vill inte se hemuler tåga in

Morgath

Warrior
Detta var nog det jag jag misstänkte. Kul med nygamla ord. Jag tror nog ändå att uttrycket har spritt sig i rollspelskretsar, för jag hörde uttrycket för första gången för flera år sedan på ett spelkonvent och sedan dess har användningen i mitt tycke ökat. Senast hörde jag det på en disputation och personen som yttrade ordet "ohemul" var självfallet en gammal rollspelare.

Det är för övrigt lite lustigt att det är så många rollspelare som ser till att disputera... Konstigt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag och ohemult

Jag använder "ohemult" i betydelsen oerhörd. Frågan är om jag är ensam om det och ifall ni tänker stoppa mig från det? :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
har ordet hemul fått en ytterligare betydlese på detta forum, eller används uttrycket även utanför forumet i dagligt tal?
Det har det nog säkert, för min del så använder jag just ordet hemul för att markera & förstärka saker. Sen så är det ju ett litet mysigt ord åxå... :gremgrin:

Morgath

Warrior
...om hon är dalkulla så är det inte så konstigt att hon använder detta ålderdomliga ord, eftersom det ofta är i periferin (inte negativt menat, utan geografiskt och språkligt) som fornnordiska uttryck lever kvar.

Quan'talis

Swashbuckler

Hmm? I så fall finns det flera sorters klippdassar, för de jag har sett finns i Tanzania. Efter lite googlande kom jag fram till att susning.nu håller med dig (i och för sig kan det vara du som håller med dem, men denna möjlighet är alltför fruktansvärd för att beaktas), och att den Tanzanianska varianten gör sig bra på bild

Man Mountainman

Storsvagåret

Är inte det "Farlig Midsommar"?

Det är med största sannolikhet inte "Pappan och havet" iallfall; den boken innehåller en märkbar brist på teatrar.

Jag vill minnas att även "Muminpappans memoarer" innehåller en hemulorkester, men vilken låt de spelar kan jag dessvärre inte erinra mig.