Nekromanti Henrik Dahlström lanserar ett helt nytt spel...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
...och du laddar ner det på rollspelsmakarforumet för att läsa igenom det anno 2011.

Henrik har du aldrig hört talas om. Än mindre hans spel Drakar och Demoner Expert (Blå boxen - eller om du hellre vill, tänk grundreglerna).

Henrik ber ödmjukt om feed back på sitt spel och du råkar ha några minuter över och kan hålla dig från vrålet ett ögonblick.

Vad ger du för feed back på Drakar och Demoner som du aldrig spelat eller ens känt till? Hur tilltalar du denna forumit vars enda kontaktyta är just dessa regler (välj svart eller blå box). Kritisera precis som du brukar. Utgå från dina spelkunskaper idag och kritisera spelet som det alltså såg ut då (men som henrik släppt idag).

Han väntar ödmjukt på era kommentarer....

Genesis

Ni dés ni maître
Jag skulle tala om för honom att han behöver läsa och spela fler rollspel. Spelet ser ju ut som om det vore konstruerat på 80-talet, helt utan att ta hänsyn till alla framsteg som gjorts de senaste decennierna. Jag skulle mena att han behöver se över stridssystemet, som verkar vara ren BRP-pingis. Jag skulle ifrågasätta uppdelandet mellan grundegenskaper och färdigheter.

Eftersom jag inte känner honom alls skulle jag dock vara försiktig i min kritik. Han gillar inte samma sorts spel som jag gör (han har antagligen aldrig ens hört talas om dem) och har såklart ingen aning om hur sugigt hans spel egentligen är. Spelet visar tydligt att konstruktören är en nybörjare och jag skulle behandla honom därefter.

cogitare

Swashbuckler
Kan du inte länka? Jag hittar inte ens tråden efter en snabb scanning av makar-forumet...

Edit: I get it now. *tar på mig dumstruten och ställer mig i hörnet*

Cog.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag skulle berömma hans val av illustratör. Den där Nils hoppas jag att få ser av i framtiden.

solvebring

Superhero
Cogitare said:
Kan du inte länka? Jag hittar inte ens tråden efter en snabb scanning av makar-forumet...

Cog.
Alltså, tråden är ett exempel. Jag fattade själv inte riktigt tråden igår. "Öhm, va? EDD, och eh, neh, va?"

Men, alltså - tråden är ett exempel. Låtsas att EDD a la 1985 släpps idag och det av en helt okänd person.

Vad skulle du säga till honom om spelet i så fall?

solvebring

Superhero
Jag skulle fråga om det var nödvändigt med ännu ett BRP-spel a la kliché på den svenska marknaden och om det verkligen känns nyttigt att satsa på ett spel i det ledet överhuvudutaget.

... Framför allt skulle jag vara nyfiken på varför han vill släppa ett klychigt, småsegt, skallöst spel år 2011.

Mitt råd skulle därför vara, att om han nu tänker köra BRP, att han i alla fall gör systemet skalbart så att mer FV innebär bättre effekt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Mitt råd skulle därför vara, att om han nu tänker köra BRP, att han i alla fall gör systemet skalbart så att mer FV innebär bättre effekt.
Ja det är ju en fantastisk sak jag inte ens reflekterat över i dagens nya spel. Gud så fort nån säger BRP tänker jag på mina och Krilles BRP diskussioner då jag slogs för BRP för jag visste inget annat.

Eksem

Champion
Jag tror inte jag kan frikoppla mig från Drakar och Demoner-arvet, tyvärr. Oavsett hur lång tid som går så är det ändå mitt första möte med hobbyn och mycket i min spelsmak gällande allt från setting till regler till form är på ett eller annat sätt en reaktion på EDD.

Men ok, jag skulle nog känna:

Det här är alldeles för tråkigt. Det är en BRP-klon utan det systemets enkelhet och överskådlighet. Stridssystemet är som bäst lättbegripligt, men det är långsamt och oinspirerande i praktiken. Det finns yrken, men de har för lite inflytande på systemet och blir mest en samling över vilka av de alldeles för många och menlösa färdigheterna man kan välja. Ingen spelvärld finns det heller. Det finns ingen som helst poäng med det här, ärligt talat. Det är som en dålig Runequest eller Stormbringer-variant.

Vad jag faktiskt skulle skriva är nog:

Ambitiöst med låda! Häftena är retrohärliga och illustration och formgivning likaså. Systemet är nog inget för mig, dock. Och ingen som helst värld? Intressant grepp. Men den här utlovade Svavelvinterboxen verkar ju het...

Christoffer

It's all pig.
Jag skulle stämma honom för falsk marknadsföring och spöa honom med alla mina elricböcker nedstoppade i en icakasse. Bang! Tjoff! Smock!!! Att lura kids med koola bilder på Elric och sen ge dem Drakar, det är fan inte ok. Det borde fan vara olagligt!

Ok, jag är alldeles för snäll för att spöa någon över huvud taget. Men det illustrerar min ilska över de falska förhoppningar Drakar ger mig än idag när jag ser omslagen. Som tur är finns ju In a Wicked Age och Sorcerer & Sword istället.

Fuck you Drakar!!!

Christoffer

It's all pig.
Och kan tillägga, hade jag bara mött boken, utan omslaget. Hade jag nog tyckt det var ett charmigt om än lite ordinärt fantasyrollspel. Men boxarnas omslag de förstör allt! De skapar sådana förväntningar för att sen bara hugga mig i ryggen och vrida om!!!

hakanlo

Hero
Jag skulle ge honom en stor eloge för det precisa, tydliga och pedagogiska språkbruket. Därefter skulle jag lovprisa illustrationerna. Sedan skulle jag förklara att jag också gillar ansatsen med traditionella, lagom regeltunga fantasyspel och framhålla att det är trevligt med spel med flera tunna böcker i låda.

Jag skulle dock ifrågasätta att vissa basala regler finns i en annan (svart) låda, och inte på logiska platser i den befintliga (blåa).

Jag skulle kanske också be honom fundera över vissa aspekter i stridssystemet, längden på färdighetslistan, kostnadssystemet för färdigheter, reglerna för hjältepoäng, hur balansen ligger när det gäller att bli en åtminstone skaplig magiker från start, och lite annat.

Dock skulle jag vänta med det ett ögonblick med tanke på risken för att han totalt först hamras ned i skona av personer som bara talar om hur mossigt, otidsenligt och helt fel hela ansatsen är. För i så fall vore han mer betjänt av att också uppmärksammas på det positiva.