Nekromanti Hero Wars

Eksem

Champion
Så, förutom det töntiga namnet, är det något att ha? Läste en recension av det, och spelet verkar vara precis den typen av spel som spelledare älskar =) . Systemet med hur man gör sina karaktärer verkar ju grymt lockande, t.ex. . Men svara istället ni som testat spelet. Är det värt pengarna (eller skall jag köpa Stormbringer?)?

Duddmannen

Hero
Hero Wars!

Du ska absolut köpa Hero Wars.
Det är ett mycket bra spel i en väl genomtänkt värld (utvecklad under tjugo år, minst!) som lämpar sig för många olika typer av kampanjer. Hela spelet känns så intensivt Fantasy, på ett sätt som inte liknar något annat.
Jag tycker personligen att religionerna och hur rollpersoner och vanligt folk ställer sig till dem är det bästa med spelet. Det spelar roll om du är troende, tillbedjare eller aktiv kultmedlem. Gudarna är närvarande och de olika högtiderna har riktiga effekter i spelet.

Stormbringer är ju inte heller ett dåligt spel, men det påminner om så många andra rollspel, bortsett från detaljer i världen. Köp Hero Wars för att få ett äkta, UNIKT rollspel.

Storuggla

Champion
Hero Wars har en töntigt namn, ja. ^^; Men trots det, så är det ett lysande spel. Världen är ypperlig, en av de bästa som finns (med bronssvärd istället för järn och gudar som är slemmigt aktiva) men tyvärr måste man köpa hela jäkla produktlinjen för att ha nytta av den, eftersom den knappt alls beskrivs i huvudboken.
Reglerna är apbra, skrivna av Robin Laws, och är enkla, strid, debatt, löpning, förförelse, byggnadsprojekt och vadsomhelst sköts av samma regel. Mysigt.
Tyvärr så är layouten hiskelig, termer omnämns men förklaras först fyra sidor senare och ... har ersatts av Ö. o_O

Men trots de små problem som finns så måste jag säga att Hero Wars är ett bra lir. Cinematiskt, förvisso, men varmt rekommenderat. ^^v

Storuggla, devotee of Lhankor Mhy

Eksem

Champion
Man tackar för era ord, (eller också blir jag arg pga av avgrundshålet i plånboken) för om det är så bra som det verkar så lär det ju vara lysande!

Men vilka böcker är absolut minimikrav? Måste man köpa Deluxelådan (vilket iofs känns lockande, bara ordet deluxelåda gör mig köpsugen)? Kommer man inte långt med infon på glorantha.com ?

Storuggla

Champion
Hohojaja... vad ska man ha?
Hero Wars-boken är ett måste. Punkt slut.
Narrators Book är lite si och så med, man klarar sig utan den.
Anaxials Roster är smått gullig, en gammal hederlig monsterbok fast med getter, katter och myter om diverse stuff. Den kan man leva utan första gången man lirar. För en längre kampanj så kan den vara nyttig.
Thunder Rebels är ett måste. Den innehåller fler aspekter av Orlanth än i huvudboken, plus att man får apmycket info om heortlingarna och deras seder och liv. Ett måste.
Storm Tribe är ungefär som Thunder Rebels, fast med alla smågudarna. Ett måste för en längre kampanj, men första gången man liar är den inte ett krav.
Gloranthaboken är ett måste nästan. Världsinfo är aldrig fel, och att veta att den Dara Happanske kejsaren dricker enhörningsblod som vin är ju altid kul.
Deluxe-lådan då? Ja du, den är lite udda. Det enda som du får som man inte kan få tag i annars är... boxen. Formulären kan printas ut, böckerna köpas separat och kartan kan ritas bättre av en blind darrhänt och bakfull uteliggare.

Kort sagt: Skaffa Hero Wars boken, Thunder Rebels och Glorantha till at börja med. Och glo fett på www.glorantha.com efter errata, extrainfo och allt.

Sen ska de ju släppa en 2nd Edition snart tydligen, men den kommer vär till jul eller något. -_-;

Storuggla, Lunar Spokesman

Staffan

Myrmidon
Jag har iofs inte spelat det, men om du planerar att köpa Hero Wars så kan du nog vänta ett tag tills den nya versionen, Hero Quest, kommer. De påstår i alla fall att den ska komma i år...

Widde

Warrior
Hero Wars - varför du skall vänta

För det första:
HeroWars är out of print, själva reglerna alltså. Version 2 är på gång och kommer att kallas Hero Quest.
Hero Quest är vad det var tänkt att heta från början, och orsakerna till namnbytet, och en del andra frågor finnes på Issaries hemsida.
Tills vidare skulle jag råda dig att skaffa [color:448800]Glorantha - Introduction to the Hero Wars</font color=448800> och [color:448800]Thunder Rebels - Players book for Orlanthi Barbarians</font color=448800>.
Med dessa skaffar man sig en känsla för feeling av spelvärlden. Sen kan du bestämma dig för om du tycker att du skulle vilja försöka med Hero Quest.
Det stora problemet med Hero Wars (första upplagan alltså) Är att den var så råddigt strukturerad att det var ett [invektiv] hästjobb att sätta sig in i regelverket. Bot och bättring har utlovats till andra upplagan ... förlåt Hero Quest.

Men på det hela taget -- rekommenderas.

-W

LGS

Veteran
Re: Hero Wars!

jag har aldrig hört talas om Hero Wars.. vad är det för sorts spel.. Fantasy eller..om det är fantasy, vad är det för fantasy

Duddmannen

Hero
Ren och fin fantasy!

Kort sagt är det ren fantasy (typ, High om man måste välja). Spelet har funnits i många år och hunnit byta namn ett par gånger. Jag tror att Rune Quest var ett av de tidigaste.

Världen är ganska stor, med ett par områden mer välbeskrivna än andra. Huvuddelen av den version vi har spelat sker i ett område kallat Sartar. Det är ett vidsträckt område som bebos av flera mäktiga stamar/klaner av barbarer, numera ockuperade av ett civiliserat imperium (Lunar Empire). Till skillnad från många andra fantasyrollspel så är magi någonting väldigt vanligt. Alla kan någon form av magi oavsett om det är med kraft från en gud, andar, kaos, alkemi eller andra fokus. Varje bonde med självakting ser till att läsa de rätta bönerna över bönorna så att säga.

Glorantha heter världen och om du inte har hört talas om Rune Quest så var det ett av Chaosiums BRP(Basic Role Playing) alltså samma system som användes i det första Drakar och Demoner samt i deras eget Call of Cthulhu.

LGS

Veteran
jag ska köpa rollspel...

Jag har tänkt att köpa ett rollsepl ... tycker ni att jag ska köpa Hero wars... har några frågor om spelet oxå (också)

1. Är det krångliga regler ?
2. är det dom vanliga raserna Dvärgar alver m.m ?
3. är det dyrt ?
4. vilket språk är det skrivet på ?

/images/icons/yikes.gif

Storuggla

Champion
Re: jag ska köpa rollspel...

Då ska jag försöka att svara... hmm... Vem vet, det kanske duger?

1. Reglerna är inte krånglia. Faktum är att de är jäkla enkla, problemet är att det är så usel layout och planering i boken att man måste läsa igenom dem några gånger och grunna lite innan man begriper dem (speciellt Extended Group Contest, huga!). Men eftersom samma moment avänds för allt från strid till att hoppa över ett staket, så är det lätt. Reglerna är gjorda att vara väldigt cinematiska, spelarna är utan tvivel hjältar efter tre-fyra spelmöten...

2. Raserna är de vanliga... på sätt och vis. Du kan bara spela människor från olika kulturer. Alverna är träd som trallar runt i sina skogar. Dvärgarna är känslolösa tekniker som håller sig undanskymda i sina bergsfästen där de bygger på sina maskiner (de har en teknologisk nivå som kanske motsvarar vårt 1500-1600tal, medans vi vanliga människor sitter på bronsåldern).
Det kan man ju påpeka att järn är svinsällsynt. Bronsvapen är standard, medan järn är en nämast mytisk metall. Löööv it. ^_^

3. Dyrt? Beror vad man jämnför med. Ett salladshuvud tillexempel... ^_^; Näe, inte sååå dyrt. Men man bör nog punga ut cirkus 6-800 spänn för att ha ett bra lir. Tycker jag.

4. Engelska. Engelska med små runor här och var.

Glo lite på hemsidan eller ring SF Bokhandeln och fråga efter rollspelstomten och fråga honom vad det skulle kosta och vadän man nu vill veta. Det brukar jag göra. ^_^;;

Storuggla, telefonterror!