Nekromanti Heroes

quisling

Warrior
Den nya nbc-serien är tyvärr fruktansvärt dålig, enligt min uppfattning.
Jag pratar om den här serien som hade premiär för två veckor sedan.

Den är övertydlig i allt den vill framföra, både story och karaktärer, den är har en hel del klychor och är alldeles för hackig för hackig, karaktärerna får en minut här, en minut där, och det intresse som eventuellt skapas får inget fäste.

Någon däremot?

Boboliwsy

Warrior
Jag tycker serien verkar ganska intressant, inte det bästa jag sett, men ej heller "fruktansvärt dålig". Än så länge har det ju bara dykt upp 2 avsnitt (eller har tredje släppts nu också?) så jag tänker nog fortsätta kolla ett tag till, och ge serien en chans.
Fast jag är nog ganska generös med att ge saker en chans, gav till exempel "Blade - The Series" 5-6 avsnitt på sig att bevisa hur dålig den serien var :gremtongue:

Har inte tänkt på att ganska mycket känns rippat och klyschigt förrän nu när du säger det, alltså är det inget jag direkt stört mig på. Får väl se om jag lägger märke till det mer i kommande avsnitt.

//Boboliwsy - som jublar över att Lost, Battlestar Galactica, The Unit och My name is Earl är tillbaka igen.

Rickard

Urverk speldesign
Efter att, från två oberoende källor och väldigt kort tid, ha fått Heroes rekommenderad så bestämde jag mig för att ta och se den. Tydligen har pilotavsnittet blivit nerklippt från två timmar till hälften, vilket bidrar till att det hela är väldigt rörigt. Dock så var det en tvist i slutet som gjorde att jag ville fortsätta se den. Den japanska (och nördiga) karaktären var också en anledning som gjorde mig mer sugen. Idag har jag och tjejen sträckkollat på avsnitt 2-4 ... bara för att vi har fastnat för serien.

Vad serien handlar om är en evolution (mycket likt X-men) med superkrafter som konstnären som kan måla framtiden, hejarklackstjejen som kan regenerera, en snubbe som tror sig kunna flyga, kontorsnissen som kan färdas i tid och rum. Det finns två saker som är härliga. Först och främst så finns det en del detaljer som man kan upptäcka för att känna sig smart. Detaljerna uppenbarar sig tydligare senare och förklaras då, men om man är skarpsint så kan man lista ut saker i förväg, En annan sak som jag gillar är det moderna sättet att se på klippteknik samt att de hela tiden vill hålla en på spänning. När man kommit nära en karaktär så klipps det till nästa, vilket gör att man hela tiden hålls på halster.

Det är visserligen också rätt irriterande i längden, eftersom det helt enkelt blir tjatigt då man inte orkar sitta på halster hela tiden. En annan sak är att alla (som ska vara snygga) är snygga, så castingen är rätt kasst gjord. Sådant kan irritera mig då saker och ting blir för uppenbara, även om personligheten inte alltid avspeglas i utseendet. Hon som spelar hejarklackstjejen exempelvis, har väldigt mycket skinn på näsan när jag sett henne i intervjuer, vilket också avspeglas i hennes karaktär.

Jag gillar den här serien skarp och det ska bli intressant att se hur serien utvecklar sig.

/Han som kan säga att det är en hel del nördhumor, som han får ta och förklara för flickvännen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Själv älskar jag serien.

Inte för att den är fri från klyschor, inte för att dess plot är fri från problem - utan för att den känns som just en serietidning. En superhjälteserie av det mindre barnvänligare slaget, med åtminstone lite mer allvar än, säg, Stålmannen. Jag tvekar inte att dra referenser till Marvels enligt mig gyllene era under 80/90-talet (ni vet, med Mojo, Asgårdssagan och Nimrod).

Jag kan dra en jämförelse med en annan serie om folk med krafter som jag gillar: The 4400. The 4400's är mer av en dramaserie med superkrafter, medan Heroes är en superhjälteserie med vanligt folk. I ena fallet vanligt folk som får krafter, i det andra fallet folk med krafter som råkar vara vanligt folk också. Typ. Skillnaden är markant. Man ska inte se Heroes som något annat än en superhjälte-TV-serie, och som sådan har den naturligtvis en hel del vad gäller arv från ursprungsmediet.

Rickard

Urverk speldesign
Inte för att den är fri från klyschor, inte för att dess plot är fri från problem - utan för att den känns som just en serietidning. /.../ Man ska inte se Heroes som något annat än en superhjälte-TV-serie, och som sådan har den naturligtvis en hel del vad gäller arv från ursprungsmediet.
Mycket bra kommentarer! Du har helt rätt. Jag har själv också reflekterat över hur serietidningsaktig konstnärens målningar är, vilket jag tycker bidrar en hel del till serietidningsstämningen.

Jag kan dra en jämförelse med en annan serie om folk med krafter som jag gillar: The 4400.
/Han har försökt se den serien men aldrig fastnat och har faktiskt undrat vad det är som gör att han fastnar för den "snarlika" serien Heroes när inte 4400 fastnade

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Heroes [ANT]

”Jag har själv också reflekterat över hur serietidningsaktig konstnärens målningar är[…]”

Det är inte så konstigt, för det är ju en riktig serietecknare som gjort dem. ^_~