Nekromanti HEROES

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Är det nån som funderat på ett spel i Heroes världen (TV-serien) Det är egentligen hur grymt som helst hur deras förmågor fungerar och inte fungerar.

Krille

Super Moderator
Är det nån som funderat på ett spel i Heroes världen (TV-serien) Det är egentligen hur grymt som helst hur deras förmågor fungerar och inte fungerar.
Nä. Det finns ju Supergänget, som är mycket, mycket coolare!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Har du ens sett Heroes? ;)

Vi vet att Supergänget är bland det coolaste som hänt på superhjältemarknaden, men det har en bit upp till Heroes. :gremwink:

(IMHO)

Krille

Super Moderator
Klart jag har!

...och jag har svårt att se what the fuzz is about, förutom den där hoppjerkan till cheerleader.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Agree

En del verkar ha svårt att inse Heroes storhet som jag har svårt att inse Bergman. Heores är ju såå grymt. bara att vissa superkrafter måpste aktiveras av känslor gör ju saker jefligt kul att rollspela. fast så kanske Supergänget funkar. Men det är ju mycket roligare än att slå xT över y för att aktivera något.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Heroes är väl närmast någon form av urban-fantasy? Och det är en intressant genre även om jag föredrar mer skruvade saker som Kult, älvfolk eller bortglömda gudar framför enstaka snubbar med beiga krafter.

Men jag tror att man skulle kunna skapa liknande karaktärer, stämning och dilemman i till exempel Vampire eller något av dess många släktingar.

G

Guest

Guest
Re: Klart jag har!

Jag kan förstå hypen bakom serien, men tycker dock att säsong 2 började svagt...

Dock är jag förjävligt trött på Hiro, iofs är jag trött på all popkultur från Japan, känns jävligt -99

G

Guest

Guest
Ta vilket BRP system som helst och improvisera. Jag tror Heroes Dä RPG skulle må bäst av så lite regler som möjlligt. Tja, varför inte skippa reglerna helt...

Vavva

Swordsman
Jag tyckler att likheterna mellan Heroes och De drabbade är ganska slående från och till, även om twisten är tämligen annorlunda. Var det inte snack om ett rollspel om De drabbade? Eller minns jag helt fel? *förvirrad*

Heroes skulle kunna bli grymt som rollspel, men jag tror att en hel del går att göra inom ramen för Witchcraft. Reglerna för att skapa Heroesliknande förmågor finns där och hela allted är tämligen bra skrivet för att vara väl anpassningsbart.

Check it out!

Exempelvis så har min witchcraftkaraktär tydliga förmågor kopplade till hennes känslor, och kunde till en början också bara aktivera dem av känslor.

Rising

Vila i frid
Jag tycker inte det är så mycket "värld" i Heroes. Nu följer jag visserligen serien på TV4, men än så länge är allt karaktärsdrivet snarare än världsdrivet. Okej, man har en organisation som jagar hjältarna, men i övrigt är ju allt vår värld, och handlingen hade blivit en helt annan om man bytte ut suprisarna.

Så det låter mest som att du efterfrågar "ett system för att hantera människor med superförmågor - inte för att berätta superhjältehistorier". Detta är två helt olika saker. Vi har diskuterat det flera gånger tidigare på forumet; men här kommer en kort förklaring:

I superhjältehistorierna (Stålmannen, X-men, osv) så beter sig inte karaktärerna så som någorlunda förnuftiga människor skulle göra om de hade haft superkrafter. Jag talar inte om att klä sig i kostymer med kalsongerna utanför byxorna eller något sånt, utan jag talar om sättet de använder sina förmågor på. Varför använder exempelvis inte stålmannen alltid sin supersnabbhet? Och varför blir överkraftiga varelser såsom Gröna Lyktan och Martian Manhunter så mycket sämre när de äventyrar ihop med den kraftlöse Batman?

Superhjältehistorier är inriktade på narrativa ändamål. Så "superhjältehistorie-spel" fungerar narrativt, såsom Supergänget. Den som blir nedslagen får hjältepoäng, eftersom superhjältehistorier styrs så att alla hjältar ska få briljera lite då och då i historierna.

Heroes är däremot en tämligen kausal historia. Eller "nja", men en stor del av poängen är att publiken skall få den känslan. Här skulle det alltså paradoxalt nog vara perfekt att använda systemet Mutants & Masterminds, exempelvis, trots att det spelet inbillar sig vara inriktat på superhjältehistorier och trots att det har en värld som påminner om superhjältehistoriernas.

---

Så; vill man spela X-men så fungerar Supergänget bra - vill man spela Heroes så finns det dock vissa fördelar med Mutants & Masterminds. Exempelvis hade det varit enklare att hantera hur Sylar skulle kunna bli bättre och bättre, vilket inte Supergänget riktigt är byggt för.

Lycan

Hero
Re: Klart jag har!

Jag upplevde mest Heroes som en klase återanvända ingredienser ihopmixade i ett flashigt skal. Utvalda nördkulturella tidbits, anpassade för att passa en bredare publik.

Bu.

- L

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag byggde faktiskt in en möjlighet med en enkel regel för att simulera Hereos förmågorna som bygger på att försätta sig i sinnesstämningar. Jag tycker det är hur grymt som helst. Du måste bli rädd för att kunna få makt över materia. Därför måste du kanske riskera något du har kärt för att kunna genomföra det annars går det inte. Det kanske itne ens är du själv utan din älskade som också är en RP.

Det där är så coolt så jag skrev tuill ett kort stycke och vips så hade jag det jag var ute efter från Heroes. :gremsmile:

Nightowl

Champion
Beneath you!

Du får ändå tiotusen extra minuspoäng, för skulle jag följa den principen skulle jag bli tvungen att gå in på ett flertal forum här och berätta i varje tråd att jag tycker spelen ifråga är ointressant skräp! :gremmad: (För att inte tala om vad som skulle hända med Dimfrost!)

Ohjälpsamt strunt har ingen nytta av här på forumet.

Erik

Örnie_UBBT

Swordsman
Disagree

Som rollspels- och serienörd har jag oerhört svårt för Heroes sätt att hantera superkrafter (även om jag såklart sitter klistrad framför varje avsnitt ändå), eftersom det saknar bakomliggande system och är helt ad hoc-mässigt. T ex säger ju D L uttryckligen i ett avsnitt att han inte kan fasa andra med sig själv, och sedan i sista/näst sista avsnittet fasar han utan att blinka sig själv och Niki genom en spärr.

Fast nu när jag tänker närmare på det kanske detta i själva verket en bra reflektion av seriernas värld, där folks krafter ändras lite hipp som happ som det behövs - t ex så att Gröna Lyktan blir vrinkass så snart han är tvungen att äventyra med Läderlappen, som Rising sa.

hälsar
Örnie

Anders Åstrand

Swordsman
Heroesvärlden känns inte som så mycket annat än X-Men utan X-Men.

TV-serien handlar om karaktärerna, så jag har svårt att se hur ett Heroes-rollspel skulle se ut eller ens vara intressant.