Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag har funderat lite på hur man ska göra för att karaktärer från en enkel bakgrund (commoners) ska kunna ta sin första level i denna usla class och ändå inte bli sämre än alla andra rollpersoner, som började som någon ordentlig class. Min lösning är att införa klassen "heroic commoner", eller vad den nu ska heta. Denna klass är speciell -- den består endast av en level, varefter man antas börja med en vanlig class. Dess grundläggande värden är samma som för en vanlig commoner -- den enda skillnaden är förmågan "untapped potential". Denna är speciell på det vis att den inte går att använda så länge som karaktären bara är en commoner. Först när han tar sin nästa nivå ger den en substantiell bonus. Denna består i en av följande:
+6 skill points, att spendera på färdigheter som är class skills för commoner eller för rollpersonens nya class.
+1 level som spellcaster. Detta gäller endast om rollpersonen har tagit en class som redan kan använda magi direkt efter commoner. En heroic commoner lvl 1/sorcerer lvl 1 som tar denna förmåga kan alltså använda magi som en sorcerer lvl 2.
+1 attack bonus. Detta värde läggs till BAB och räknas som riktig attack bonus för att till exempel bedöma om rollpersonen kan ta en feat eller en prestige class.
+2 på en save. Eller kanske två? Vad är balanserat?
Ett gratis feat av valfri sort.
Tycks detta som en bra metod för att gestalta rollpersoner som kommer från en enkel bakgrund men sedan blir äventyrare? Man vill ju att ECL och sådant ska funka bra. Jag har även funderat på att ge denna class en lite expanderad möjlighet att använda vapen och rustning (alla simple weapons, light armor, shields) för att den inte ska suga så ärkebrutalt på level 1. Verkar det balanserat?
+6 skill points, att spendera på färdigheter som är class skills för commoner eller för rollpersonens nya class.
+1 level som spellcaster. Detta gäller endast om rollpersonen har tagit en class som redan kan använda magi direkt efter commoner. En heroic commoner lvl 1/sorcerer lvl 1 som tar denna förmåga kan alltså använda magi som en sorcerer lvl 2.
+1 attack bonus. Detta värde läggs till BAB och räknas som riktig attack bonus för att till exempel bedöma om rollpersonen kan ta en feat eller en prestige class.
+2 på en save. Eller kanske två? Vad är balanserat?
Ett gratis feat av valfri sort.
Tycks detta som en bra metod för att gestalta rollpersoner som kommer från en enkel bakgrund men sedan blir äventyrare? Man vill ju att ECL och sådant ska funka bra. Jag har även funderat på att ge denna class en lite expanderad möjlighet att använda vapen och rustning (alla simple weapons, light armor, shields) för att den inte ska suga så ärkebrutalt på level 1. Verkar det balanserat?