entomophobiac
Low Prep High Play
Strid är alltid ett hett ämne i det här forumet, så jag tänkte helt enkelt konfrontera det faktumet och dra mitt nästa strå till stacken.
Just nu jobbar jag med ett regelsystem som enligt både mig och mina spelare känns lite mer "äkta" än vad man är van vid. Striderna är verkligen otäcka - man vill faktiskt fly vid vissa tillfällen, av den enkla anledningen att man inser hur svårt underläge man har.
Men det har också lett till ett par funderingar. Till att börja med: är heroism i strid något att eftersträva? En av de mest spektakulära konfrontationerna avslutades med detta regelverk genom att personen blev knuffad till marken och stucken av två personer samtidigt från varsitt håll... Inte särskilt vackert och verkligen inte heroiskt; men eftersom han var en mycket duktig svärdsman så såg de helt enkelt sin möjlighet. De fintade honom så att han ramlade, och tog sedan chansen att sticka ihjäl honom.
I en annan strid slutade det med två desperata kämpar som försökte greppa varandras vapenarmar, skallas, stampa varandra på tårna och så vidare för att försöka få ett övertag på nära håll.
Detta fungerar verkligen inte i spel som D&D eller DoD, eftersom dessa är hjältespel, men i ett spel som The Dark Spire (som regelverket tillhör) så kändes det helt rätt.
Vad säger ni om detta? Hur låter det i era öron?
Just nu jobbar jag med ett regelsystem som enligt både mig och mina spelare känns lite mer "äkta" än vad man är van vid. Striderna är verkligen otäcka - man vill faktiskt fly vid vissa tillfällen, av den enkla anledningen att man inser hur svårt underläge man har.
Men det har också lett till ett par funderingar. Till att börja med: är heroism i strid något att eftersträva? En av de mest spektakulära konfrontationerna avslutades med detta regelverk genom att personen blev knuffad till marken och stucken av två personer samtidigt från varsitt håll... Inte särskilt vackert och verkligen inte heroiskt; men eftersom han var en mycket duktig svärdsman så såg de helt enkelt sin möjlighet. De fintade honom så att han ramlade, och tog sedan chansen att sticka ihjäl honom.
I en annan strid slutade det med två desperata kämpar som försökte greppa varandras vapenarmar, skallas, stampa varandra på tårna och så vidare för att försöka få ett övertag på nära håll.
Detta fungerar verkligen inte i spel som D&D eller DoD, eftersom dessa är hjältespel, men i ett spel som The Dark Spire (som regelverket tillhör) så kändes det helt rätt.
Vad säger ni om detta? Hur låter det i era öron?