Nekromanti HeroQuest-liknande brädspel?

Dr. Acula

Veteran
I min ungdom spelade jag och mina vänner brädspelet HeroQuest. Verkar som om det inte säljs längre så nu undrar jag om någon kan tipsa om nåt bra liknande spel?
Man spelade hjältar med olika förmågor, utforskade dungeons, samlade på sig vapen, skatter och slogs mot monster.
Några tips?

RasmusL

Champion
Descent: Journeys in the Dark är nog min favorit både som spelare och spelledare och jag diggar skarpt XP-systemet och utvecklingen både för båda parter (https://boardgamegeek.com/boardgame/104162/descent-journeys-dark-second-edition ).

Dungeons & Dragons: Castle Ravenloft Board Game är spelledarlöst med fiender som styrs av script. Det kan vara riktigt najs men jag rekommenderar isf starkt att googla upp fan made-expansionerna med alla kort och alternativa spelvarianter samt att tjacka några av de officiella expansionerna (https://boardgamegeek.com/boardgame/59946/dungeons-dragons-castle-ravenloft-board-game).

Jocke

Man med skägg
Jag hittade inget bra alternativ när jag letade för ett par år sen. Descent är för mycket spel spel och för lite crawl (tex är det ofta dåligt att döda monster) för både mig och min grupp, dessutom har jag väldigt svårt för FFG's tärningar med fåniga symboler i stället för siffror.

Så jag köpte ett begagnat warhammer quest, vilket jag kan rekommendera om du gillar att köpa dyra saker, annars är det lite onödigt.

Shadows of Brimstone, Level 7: Omega Protocol, Myth, Super Dungeon Explore och Mice and Mystics är de spelen folk brukar rekommendera, men jag har inte mer koll än så, efter som WHQ ändå är WHQ.

Genesis

Ni dés ni maître
Kampen om citadellet är det bästa. Men det är också svårt att få tag på numera.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag tycker de Dungeons & Dragons-brädspel (Castle Ravenloft, Wrath of Ashardalon) jag spelat är schyssta. Jag föredrar dem över Descent (som jag förvisso bara testat en gång, mitt i natten på GothCon).

MattiasLejbrink

Swordsman
DeBracy;n110791 said:
Jag tycker de Dungeons & Dragons-brädspel (Castle Ravenloft, Wrath of Ashardalon) jag spelat är schyssta. Jag föredrar dem över Descent (som jag förvisso bara testat en gång, mitt i natten på GothCon).
Inget fel med att testa något mitt i natten på GothCon! :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Betrayl at house on the hill är ett coolt modernt pulphorrorspel. Mice and mystics verkar coolt men jag har inte prövat det än.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
En viss spansk spelmakare släpper en ny version av Heroquest i höst (eller kanske i vår, eller...?). Försenat och mest känt för kreativa sätt att ducka varumärkesskydd, men det ser vansinnigt bra ut.

http://www.heroquestclassic.com/en/

Bolongo

Herr Doktor
Owlbearpig;n110870 said:
En viss spansk spelmakare släpper en ny version av Heroquest i höst (eller kanske i vår, eller...?). Försenat och mest känt för kreativa sätt att ducka varumärkesskydd, men det ser vansinnigt bra ut.

http://www.heroquestclassic.com/en/
Är det samma projekt som tvingades bort från Kickstarter av varumärkes-skäl?

Eksem

Champion
Mice and Mystics är roligt, mer fokus på storyn än i många andra crawlers, men inte så mycket exploration. Väldigt snyggt och påkostat spel.

Första spelet i genren, Dungeon!, finns i ny utgåva. Det är väldigt basic och har inget samarbeteselement, men är väldigt billigt och historiskt intressant.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Bolongo;n110871 said:
Är det samma projekt som tvingades bort från Kickstarter av varumärkes-skäl?
Det stämmer. De löste problemet genom att byta till spanska crowdfundingplattformen Lánzanos (tror att de hann köra kampanjen på en annan plattform i typ ett dygn däremellan).

Max Raven

T12-kultist
Utöver Ravenloft, Ashardalon och Legend of Drizzt (den ignorerade jag) så har de släppt Temple of Elemental Evil på sistone. Vet inte riktigt hur bra det är, men jag gillar Ravenloft.

Super Dungeon Explore är trevligt - de släppte en ny, ombalanserad version nyligen, kallad Forgotten King.

Mer skiljt från dessa gillar jag Zombicide, som är kooperativt zombie-hack and run, och har hört bra saker om Star Wars Imperial Assault som i ena läget ska vara Descent fast med Star Wars och bra mekanik.

Staffan

Myrmidon
Max Raven;n110876 said:
Mer skiljt från dessa gillar jag Zombicide, som är kooperativt zombie-hack and run, och har hört bra saker om Star Wars Imperial Assault som i ena läget ska vara Descent fast med Star Wars och bra mekanik.
De stora skillnaderna mellan Descent II och Imperial Assault, förutom fluffet, är:

* Omväxlande aktivering av spelarfigur och imperial-grupp. Så man kör spelare A, stormtroopers, spelare B, E-Web Blaster, o s v.
* Klarare line-of-sight-regler, om än tämligen tillåtande (dra linjer från ett av dina hörn till två av motståndarens hörn, där linjerna inte dras i varandra, så har du LOS).
* Klasser och figur är samma sak. I Descent kan du spela varje figur som vilken klass som helst som tillhör rätt klassgrupp, men i Imperial Assault spelar du t ex Fenn Signis, veteranen, eller Gideon Argus, den djärva officeraren. Du väljer alltså inte först att spela Gideon Argus och sedan att han ska vara antingen officerare eller läkare, utan Gideon Argus är Gideon Argus.
* I stället för att ha en skala från dåliga till bra tärningar så är olika tärningar bra på olika saker. Blå har bäst accuracy, gula ger flest surges, röda ger mest grundskada, och gröna är näst bäst på allt.
* Rustning finns i två sorters tärningar: lätt rustning som ger vita, och tung rustning som ger svarta. Den ena är inte strikt bättre än den andra: den svarta är bra på att stoppa ren skada, men den vita har fler resultat som negerar surges, och även Dodge-resultatet som betyder att man inte blir träffad alls.
* Man studsar inte upp och ner som man lätt kan göra i Descent. När du tagit skada lika med din Health blir du Wounded, och blir lite sämre (du tappar en av dina grundförmågor, blir sämre på skill checks, och har förmodligen lägre stamina). Om du går ner igen blir du tvingad att dra dig tillbaka.
* I en kampanj blandas själva kampanjens uppdrag med slumpade sidouppdrag, som ofta ger extra belöningar om man klarar dem. Lyckas man t ex rädda ett par rebell-sabotörer under ett uppdrag kan man ta med sig dem på senare uppdrag (men då får imperiespelaren lite extra threat att sätta in skurkar för).

I princip skulle jag säga att om du inte gillar Descent alls så är inte Imperial Assault något för dig, men om du gillar Descent, eller om du tycker Descent är OK men lite meckigt, så är IA definitivt värt en titt.

Doktor Laser

Warrior
HeroQuest är ju ytterst skyldigt som gateway-drog till rollspel för undertecknad, så det är ett ämne som ligger mig varmt hjärtat...
Det finns ju som nämnts ett gäng spel som gör ungefär samma sak, även om de i regel är betydligt mer komplexa/komplicerade nu för tiden. Utöver redan nämnda Descent så finns ju exempelvis Mansions of Madness, som mer eller mindre är Call of Cthulhu som brädspels-dungeon crawl, även om jag vill hävda att Betrayal at the house on the hill gör ungefär samma sak fast flera gånger smidigare och utan spelledare...
Kan varmt rekommendera Shadows of Brimstone. Det är i princip Warhammer Quest fast med cowboys och tentakelmonster. Reglerna är snabba och inte särskilt komplicerade, och liksom Warhammer Quest krävs ingen spelledare.