Nekromanti Herrejädrans

Sodivra

Champion
Anarchclown said:
Jo. Det beror dock på hur länge folk har tränat vad som sitter i deras ryggrad. Jag lovar dig att JO Waldner hade adrenalin i kroppen när han spelade OS-final. Kanske inte riktigt "någon försöker döda mig"-nivåer men ändå en hel del. Ändå klarade han av att spela superb pingis. Iofs delvis för att han var tränad på att hantera adrenalinet genom att ha spelat en väldig massa finaler förut. Alltså. Denne dansk kanske inte skulle kunna göra det men en historisk bågskytt som strösslat pilar i flera skärmytslingar förut skulle kanske kunna göra det.
Ja, om det stämmer som de säger att han klarar att hoppa och skjuta för att han inte ens tänker på det längre så visstfan

Ulfgeir

Swashbuckler
Matolo said:
Arfert said:
Coolt! Undrar vad han har för dragkraft på bågen.
Han använder två bågar på 30 och 35 pounds, enligt eftertexterna. Fortfarande hur tufft som helst. =)
Medeltida krigsbågarna började ju på 90 lbs och man vet från Mary Rose bågar på 150-160 lbs. Den engelska långbågen jag tävlar med är på 55 lbs vid 28 tums draglängd. Får inte riktigt ut det då jag drar kortare.

/Ulfgeir

Cybot

Mest spelbar
Ulfgeir said:
Matolo said:
Arfert said:
Coolt! Undrar vad han har för dragkraft på bågen.
Han använder två bågar på 30 och 35 pounds, enligt eftertexterna. Fortfarande hur tufft som helst. =)
Medeltida krigsbågarna började ju på 90 lbs och man vet från Mary Rose bågar på 150-160 lbs. Den engelska långbågen jag tävlar med är på 55 lbs vid 28 tums draglängd. Får inte riktigt ut det då jag drar kortare.

/Ulfgeir
Fast det han använder är ju inte en warbow utan en kompositbåge. Så mycket likt de som skulle ha använts av arabiska och persiska ryttare. Jag undrar vad den normala dragvikten var på en sådan båge. Med tanke på att jaktbågar är 35 pund och uppåt (för annars så får man inte tillräckligt med kraft för ett dödande skott) så gissar jag att en ryttarbåge bör ligga på något högre än så.