Egentligen skulle jag vilja svara på två sätt: dels på vilka spel som verkligen är heta tack vare sin aktualitet och dels vilka spel som är heta för att de *har något* speciellt. Äh, det här är internet. Man kan göra som man vill!
Heta spel
Tales from the Loop
Nåt sorts rekord för kickstartade rollspel va? Jag älskar Simons bilder och hela konceptet och det ÄR roligt att sitta och snacka om hur man skulle kunna spela ett sånt spel. Tyvärr alldeles för nischat för min smak, jag vill till att börja med inte spela en finnig tonåring. Det är skillnad på att se filmen Stranger Things och att spela den vid ett rollspelsbord.
Svärd & Svartkonst
Nytt, fräscht, av svenska OSR-entusiaster. Mycket mutanter, rymd och radioaktivitet.
Hjältarnas Tid
Mer saga än JÄRN, men minst lika bra.
JÄRN
Oerhört kompetent re-take på BRP. Kanske ändå kuligast med Krilles idéer kring hur man bygger klan, stanskorten och själva settingen.
KULT: Divinity Lost
Hoppas att alla inblandade orkar arbeta fram ett bra slutresultat. Jag prioriterar kvalitet framför leveransdatum.
Om spelet då? Tja, det här lär bli episkt. Jag hörde folk göra karaktärer (+ spela litegrand) på DanCon och det är ett oerhört häftigt, gripande och mörkt koncept helt enkelt, mest tack vare en så genomarbetad mytologi. Jag hoppas på kampanjer som är eftertänksamma, sparsmakade med effekter, men som ändå har klassiska KULT-ingredienser. Skräckspel är bra – KULT är den bästa skräcken tack vare sitt starka och oefterhärmliga koncept.
DoD-retro
Oavsettt våra tidigare erfarenheter av Sveriges Största Rollspel så väntar vi väl litegrand allihopa på den här va?
Modiphius "Conan"
Stor "licens", Modiphus levererar nytt d20-system, framgångsrik Kickstarter. Jag är försiktigt skeptisk till regelmassan, men ändå nyfiken.
Speciellt Heta enligt mig
Kutulu
Förmodligen den hittills allra bästa regelmotorn till skräck/mysterie/detektiv/nutidsspel. Enkelt, effektivt och elegant samt oerhört snyggt. People! Skaffa det här när det kommer! Värt vartenda öre!!
Symbaroum
Inte rykande färskt men ändå verkar spelet få en renässans i mina kretsar. Jag blir tokig på reglerna som är hopplöst obalanserade och ger känslan av att regelmakarna har "sågat av ett bordsben i taget". Världen är fullkomligt magisk och har beståndsdelar som är unika. Spännande också med de inte helt uppenbara referenserna till Ereb Altor.
Jag skulle göra så här: Behåll världen som den är men spela med D&D 5-regler eller JÄRN. Eller varför inte Lamentations?
D&D 5
inte den starkaste editionen i min smak, men kanske stabilast? De stora kampanjerna lockar och spelrapporterna från tex Curse of Strahd, Out of the Abyss, m fl lockar till köp och spel! Är det månne kombinationen av stabila D&D-regler och mängden större äventyr som är framgångsrik? Känns som ett fräscht alternativ till Pathfinders alla äventyrsstigar.
Snyggt OCH Hett!
Oktoberlandet
Världens snyggaste rollspel nånsin. Innehållet vet jag lite om, men jag blir helt hypnotiserad av snyggheten.