Nekromanti Hetast just nu, enligt dig?

Khan

Kondottiär
Svår fråga - det finns så många att välja bland som alla är rykande heta...

Men jag säger nog ändå M:Å0. Nya expansionen Elysium är på väg och den ser jag fram emot mer än de andra tillsammans tror jag. Dessutom tog vi paus från den kampanj jag lett för några veckor sedan för att köra lite Coriolis ett tag, men jag kan ändå inte få ur Mutant ur huvudet trots intensivt läsande av både Coriolis och Eon IV. Spelet stannar i bakhuvudet på ett helt annat sätt än jag trodde det skulle göra.

Kalil

Swordsman
Jag har just nu en glödhet och passionerad affär med Kuro från Cubicle 7. Jag misstänker att uppbrottet kommer bli våldsamt och smärtsamt.

Basenanji

Postd20modernist
Egentligen skulle jag vilja svara på två sätt: dels på vilka spel som verkligen är heta tack vare sin aktualitet och dels vilka spel som är heta för att de *har något* speciellt. Äh, det här är internet. Man kan göra som man vill!

Heta spel
Tales from the Loop
Nåt sorts rekord för kickstartade rollspel va? Jag älskar Simons bilder och hela konceptet och det ÄR roligt att sitta och snacka om hur man skulle kunna spela ett sånt spel. Tyvärr alldeles för nischat för min smak, jag vill till att börja med inte spela en finnig tonåring. Det är skillnad på att se filmen Stranger Things och att spela den vid ett rollspelsbord.

Svärd & Svartkonst
Nytt, fräscht, av svenska OSR-entusiaster. Mycket mutanter, rymd och radioaktivitet.

Hjältarnas Tid
Mer saga än JÄRN, men minst lika bra.

JÄRN
Oerhört kompetent re-take på BRP. Kanske ändå kuligast med Krilles idéer kring hur man bygger klan, stanskorten och själva settingen.

KULT: Divinity Lost
Hoppas att alla inblandade orkar arbeta fram ett bra slutresultat. Jag prioriterar kvalitet framför leveransdatum.

Om spelet då? Tja, det här lär bli episkt. Jag hörde folk göra karaktärer (+ spela litegrand) på DanCon och det är ett oerhört häftigt, gripande och mörkt koncept helt enkelt, mest tack vare en så genomarbetad mytologi. Jag hoppas på kampanjer som är eftertänksamma, sparsmakade med effekter, men som ändå har klassiska KULT-ingredienser. Skräckspel är bra – KULT är den bästa skräcken tack vare sitt starka och oefterhärmliga koncept.

DoD-retro
Oavsettt våra tidigare erfarenheter av Sveriges Största Rollspel så väntar vi väl litegrand allihopa på den här va?

Modiphius "Conan"
Stor "licens", Modiphus levererar nytt d20-system, framgångsrik Kickstarter. Jag är försiktigt skeptisk till regelmassan, men ändå nyfiken.

Speciellt Heta enligt mig

Kutulu
Förmodligen den hittills allra bästa regelmotorn till skräck/mysterie/detektiv/nutidsspel. Enkelt, effektivt och elegant samt oerhört snyggt. People! Skaffa det här när det kommer! Värt vartenda öre!!

Symbaroum
Inte rykande färskt men ändå verkar spelet få en renässans i mina kretsar. Jag blir tokig på reglerna som är hopplöst obalanserade och ger känslan av att regelmakarna har "sågat av ett bordsben i taget". Världen är fullkomligt magisk och har beståndsdelar som är unika. Spännande också med de inte helt uppenbara referenserna till Ereb Altor.

Jag skulle göra så här: Behåll världen som den är men spela med D&D 5-regler eller JÄRN. Eller varför inte Lamentations?

D&D 5
inte den starkaste editionen i min smak, men kanske stabilast? De stora kampanjerna lockar och spelrapporterna från tex Curse of Strahd, Out of the Abyss, m fl lockar till köp och spel! Är det månne kombinationen av stabila D&D-regler och mängden större äventyr som är framgångsrik? Känns som ett fräscht alternativ till Pathfinders alla äventyrsstigar.

Snyggt OCH Hett!

Oktoberlandet
Världens snyggaste rollspel nånsin. Innehållet vet jag lite om, men jag blir helt hypnotiserad av snyggheten.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Basenanji;n213226 said:
... Tyvärr alldeles för nischat för min smak, jag vill till att börja med inte spela en finnig tonåring. Det är skillnad på att se filmen Stranger Things och att spela den vid ett rollspelsbord.
Hmm.. Jag vet inte jag. De senaste två åren har jag spelat en väldig massa OKULT, och det är typ tonåringar löser mysterier i spelarnas hemstad + skräck. Det har varit trevligt.

The Academy var tonåringar på internatskola.

Until Dawn var tonåringar som begår inbrott + skräck.

... eller så är jag bara väldigt tolerant mot spel som handlar om tonåringar. Det är en möjlighet, medges. :)

MandaWall

Veteran
Jag fick nyss spel test versionen av Förbannad 2;as utgåva. Jag älskar Förbannad 1 och ser mycket fram emot nya versionen oxå!

Sen är jag sugen på Svärd och SCVartkonst som verkar kul.

Jag och min pojk vän köpte nyligen the Comming och ska spela det som mellan dags rollspel.

Dimfrost

Special Circumstances
Tales from the Loop känns sjukt hett! Jag vill inte spela finniga tonåringar som löser mysterier, jag vill spela osnutna småkids som löser mysterier. Det är en helt annan sak, och det påminner inte om något jag har spelat förut. (Tror inte jag spelade Under the Bed, eller vad det hette; har nog aldrig spelat barn.) Och så de bra delarna av 80-talet, och fantastiskt stämningsfulla bilder. Jag är taggad!

Bifur

Veteran
3,7 miljoner nu... Självklart känns Ur varselklotet (blir det det svenska namnet?) hett. Hur spelbart det blir i långa loppet är väl en mer öppen fråga, jag sällan mig än så länge till de avvaktande. Men oavsett man måste lyckönska Fria Ligan till att prickat rätt i den trenden.

Basenanji

Postd20modernist
Ska jag välja ut endast ett så är det hetaste "Tales from the Loop".

Om jag skulle spela i den settingen då skulle jag vilja spela med d20 Modern-regler och köra något mer "agenter, övervakning, paranoia, teknik-för-med-sig-farliga-konsekvenser-som-vi-inte-kan-kontrollera!". Typ Arkiv X. Men det känns inte så bra för att fånga den där Ståelnhagskänslan...

Äh. Svårt tycker jag.

Kanske beror det på att 1990-talet inte har släppt taget om mig... :S

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det kommer ett spel baserat på den andra konstboken. Då är det 90-tal, det regnar och man spelar vuxna. Kanske passar bättre? :)

Rangertheman

Myrmidon
Bifur;n213311 said:
3,7 miljoner nu... Självklart känns Ur varselklotet (blir det det svenska namnet?) hett. Hur spelbart det blir i långa loppet är väl en mer öppen fråga, jag sällan mig än så länge till de avvaktande. Men oavsett man måste lyckönska Fria Ligan till att prickat rätt i den trenden.
Jag frågade FL. Det lutar starkt åt att det svenska namnet blir "Ur varselklotet" :) Jag är glad att allt (utom specialutgåvorna) kommer att finnas både på svenska och på engelska.

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag är otroligt sugen på att få testa att spela Dungeons and Dragons så som Gygax själv spelade ett tag i sin affär (tror jag det var). Spelarantalet kunde variera mellan 5 och 30 (!) personer som utforskade en megadungeon. De körde bland annat med att spelarna hade en "caller" som förde deras talan, för att effektivisera.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
MattiasLejbrink;n213410 said:
Jag är otroligt sugen på att få testa att spela Dungeons and Dragons så som Gygax själv spelade ett tag i sin affär (tror jag det var). Spelarantalet kunde variera mellan 5 och 30 (!) personer som utforskade en megadungeon. De körde bland annat med att spelarna hade en "caller" som förde deras talan, för att effektivisera.
4–50 står det i mitt ex av Men & Magic, med tillägget att en spelledare per 20 spelare är lagom :). Emellertid gäller detta för "any single campaign". Jag är inte helt hundra på att det betyder att man vanligtvis var typ 20 pers på varje spelmöte, än mindre 50. De flesta amerikanska källare rymmer nog inte så många personer. Jag tror att man kanske ska förstå detta i kontexten att materialet man tillverkar som spelledare utgör en kampanj, och sen använder man det för flera spelgrupper och kanske play by post (som med många krigsspel). Dock var spelgrupperna helt klart större förr än nu. Kanske runt 10 pers istället för dagens vanliga 5. Caller-funktionen visar ju det precis som du säger, men också själva reglerna för äldre d&d. Man kan t.ex. tycka att tjuvar har *usla* chanser i början av sin karriär, till den punkt där det inte var kul att spela dem. Men om man betänker att spelgrupperna var större och kanske innehöll 3-4 tjuvar, hade gruppen tillsammans en fullt rimlig chans att klara av de tjuv-hinder de mötte.

Håller med om att zero edition är hett!

Hälsar

Christian